מה עשו קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים שלכם ברבעון 3?

מנורה מבטחים מובילה בפנסיה עם תשואה רבעונית של 2.7%, ובביטוחים היא מובילה את הענף גם בתשואה ל-12 חודשים, ול-3 ו-5 שנים

בורסה / צלם: פוטוס טו גו
בורסה / צלם: פוטוס טו גו

גם הלחימה העזה במבצע צוק איתן, שנמשכה 50 ימים במהלך הרבעון השלישי השנה, לא שינתה את הכיוון החיובי שבו הלכו התשואות בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות, ובפוליסות המשתתפות ברווחים שלחברות הביטוח. במהלך הרבעון השלישי של 2014 רשמו קרנות הפנסיה המקיפות החדשות תשואה ממוצעת של כ-2.2%, בעוד שחברות הביטוח הציגו בתיק המשתתף ברווחים תשואה ממוצעת של כ-1.9%.

התשואות הללו הושגו על רקע הריביות הסופר-נמוכות ששוררות בשווקים המרכזיים בעולם, וכמובן גם אצלנו, ובצל הלחימה והחששות סביב תקציב המדינה וסוגיית הגירעון. מתחילת השנה ועד עתה הציגו קרנות הפנסיה ותיקי הפוליסות המשתתפות ברווחים תשואות נומינליות ברוטו בשיעור של 5.9% ו-5.7%, בהתאמה.

השאלה היא כמה בשר נותר בשוקי ההון לתשואות העתידיות, בהתחשב בכך שתחומי הפנסיה וביטוחי המנהלים של הפוליסות המשתתפות ברווחים מציגים ב-12 החודשים האחרונים תשואה ממוצעת של 9.2% ו-9.8%, בהתאמה, בעוד שב-3 ו-5 השנים האחרונות מדובר על תשואות שנתיות ממוצעות של 10% ו-10.7%, ו-8.1% ו-8.2%, בהתאמה.

התשואה ללא המיועדות עדיפה

אגב, התשואות של קרנות הפנסיה מאירות מחדש סוגיה שעלתה לאחרונה לכותרות, על רקע עתירה שהגישו בתי ההשקעות לבג"ץ, בבקשה להנפיק אג"ח מיועדות לא רק לקרנות הפנסיה אלא גם לקופות הגמל.

אין מחלוקת על כך שיש ערך בהבטחה שטמונה בריבית הריאלית הקבועה של האג"ח המיועדות, שניתנות רק לקרנות הפנסיה המקיפות, בטח על רקע הריביות האפסיות שקיימות בשוקי החוב, ובוודאי שבדירוגים הגבוהים. אבל טועה מי שחושב שאג"ח מיועדות משמעותן תמיכה חיובית בתשואות בכל תקופת זמן.

כך למשל, התשואות שרשמו קרנות הפנסיה המקיפות החדשות על ההשקעות החופשיות מתחילת השנה גבוהות בכ-1.8% מהתשואות הממוצעות שנרשמו על כל התיק, כולל השפעות רכיב האג"ח המיועדות. לא רק זאת, אלא שהתשואה הממוצעת של הקרנות נמוכה בכ-0.6% בממוצע מהתשואה על תיק הפוליסות המשתתפות ברווחים.

מנורה מבטחים מובילה ב-2014

עד כה ישנה חברה אחת שמסתמנת לפי שעה כמובילה ב-2014, הן בשוק הפנסיה והן בשוק ביטוחי המנהלים: מנורה מבטחים.

במהלך הרבעון השלישי רשמה מנורה מבטחים, שאת השקעותיה מנהל יוני טל, תשואה של 2.7% בפנסיה, בעוד שבתיק המשתתף ברווחים היא הציגה תשואה של 3.1%. מתחילת השנה מדובר על תשואות של 6.6% ו-7.3%, בהתאמה.

למעשה, מנורה מבטחים בולטת בראש, ולחיוב, בכל אופק בחינה בתשואות של הפוליסות המשתתפות ברווחים. החברה מובילה את הענף הן בבחינת התשואה שהושגה ב-12 החודשים האחרונים, והן בתקופות הזמן הארוכות יותר - של 3 ו-5 השנים האחרונות.

לגבי התשואות בביטוחי המנהלים, אנו בוחנים את התשואות בפוליסות המשתתפות ברווחים (קרן י') משום שהן מהוות את התיק המרכזי של קבוצות הביטוח, ולמרות שמדובר בפוליסות שמבוטחים חדשים אינם רשאים להצטרף אליהן. התיק המשתתף ממחיש את תפיסת ניהול ההשקעות של קבוצות הביטוח, והוא ממחיש גם את התוצאות בתיק החדש יותר.

הראל מובילה בטווחים הארוכים

בתחום הפנסיה, מנורה מבטחים שנייה בדירוג התשואות של הקרנות הגדולות להראל גילעד פנסיה, שאת השקעותיה מנהל אמיר הסל. הראל גילעד פנסיה, והקרן האחות שלה - הראל מנוף - בולטות לחיוב, ומובילות את דירוגי התשואות של הקרנות הגדולות והבינוניות ל-12 החודשים האחרונים. זאת גם לגבי דירוג התשואות על ההשקעות החופשיות, לפני ההשפעות של האג"ח המיועדות (שמהוות 30% מהתיק אצל כולם).

כמו כן, קרן מיטבית עתודות של כלל ביטוח מציגה עדיין את דירוג התשואה הגבוה בשוק הפנסיה לחמש השנים האחרונות, וקרן נוספת שבולטת לחיוב היא הקרן הקטנטנה של אלטשולר שחם.

תשואות קרנות הפנסיה החדשות המקיפות-3 רבעונים 2014
 תשואות קרנות הפנסיה החדשות המקיפות-3 רבעונים 2014

תשואות הפוליסות המשתתפות ברווחים 11-14
 תשואות הפוליסות המשתתפות ברווחים 11-14