הברזילאים מגבירים את התיאבון לרכישות בחו"ל

רכישת בניין הגרקין בלונדון ורכישת יבואנית הבננות האמריקאית צ'יקיטה - שתי עסקאות גדולות שסגרה קבוצת ספרא הברזילאית בהפרש של שבועיים - מציינות שלב חדש של עשיית עסקאות במדינה

ג'וזף ספרא ז'ורז'ה פאולו למאן / צילום: רויטרס בלומברג
ג'וזף ספרא ז'ורז'ה פאולו למאן / צילום: רויטרס בלומברג

לרוב הברזילאים אין מושג מה זה גרקין. למרות שגורד השחקים האייקוני בלונדון מזכיר לבריטים מלפפון חמוץ ענקי, הברזילאים שביקרו בלונדון מתייחסים אליו כאל "בניין כדור האקדח". ובכל זאת, רבים לא יכלו להסתיר את שמחתם במדיה החברתית כאשר התברר שטייקון ברזילאי קנה את גורד השחקים השני בגובהו בלונדון.

שלשום אישר ג'וזף ספרא, הבנקאי העשיר ביותר בברזיל, שהוא זכה במלחמת ההצעות לרכישת המגדל שעיצב נורמן פוסטר, ששמו הרשמי הוא רחוב מרי אקס 30. במחיר של 726 מיליון ליש"ט, העסקה הזו נמנית עם 20 הקניות הגדולות ביותר של ברזילאים בחו"ל בכל הזמנים.

"ואנשים אומרים שהכלכלה שלנו במצב גרוע, שיקפצו!", צייץ בטוויטר ברזילאי צעיר במצב רוח חגיגי.

אבל עם כל הגאווה הלאומית, כלכלת ברזיל עדיין במצב גרוע. המדינה גלשה למיתון במחצית הראשונה של השנה, והיא צפויה לרשום צמיחה כלכלית של 0.2% בלבד בסיכום 2014. לא רק מדיניות ההתערבות של מפלגת השלטון הבריחה משקיעים - גם גביע העולם בכדורגל והבחירות לנשיאות עצרו את הפעילות הכלכלית.

אבל מבחינת ספרא, אחד המשקיעים הגלובליים האמיתיים הבודדים בברזיל, התרחיש הכלכלי במדינה רחוק מלהיות מטרד. הוא פשוט סיבה נוספת לזרז את ההסתעפות של קבוצתו לחו"ל.

שבועיים לפני העסקה של גרקין, קבוצת ספרא בשותפות עם משפחת קטרלה בברזיל רכשה את יבואנית הבננות האמריקאית צ'יקיטה בעסקת 1.3 מיליארד דולר - הרכישה הגדולה ביותר של חברה אמריקאית על ידי חברה לטינו-אמריקאית בארבע השנים האחרונות.

מפזרים סיכוני מט"ח

"כעת כאשר כלכלות מפותחות מתייצבות, משקיעים ברזילאים מחפשים עוד השקעות בחו"ל", אומר רוג'ריו גולו, שותף ב- PwC בברזיל. "במקרה של הנדל"ן, המשקיעים לא מחפשים בהכרח רווח מהיר, אלא דרך לפזר את סיכוני המט"ח שלהם ולהשיג תשואות מתקבלות על הדעת".

מקורבים לבני משפחת ספרא אומרים שהרצף המהיר של שתי העסקאות האחרונות היה רק צירוף מקרים, ולא שינוי באסטרטגיה של הקבוצה. ובכל זאת, העובדה שגרקין וצ'יקיטה הן שתיים מהעסקאות הגדולות של ברזילאים השנה מציינת שלב חדש של עשיית עסקאות במדינה ועוד סימן לכך שהימים הטובים של מחזור העל בסחורות (קומודיטיז) מסתיימים.

רק לפני שנתיים, האיש העשיר בברזיל היה אייק בטיסטה - טייקון מחוספס שבנה והפסיד את הונו בחברות סטארט-אפ בתחום הנפט והכרייה בריו דה ז'נרו. כיום התואר הזה שייך לז'ורז'ה פאולו למן (Lemann), שכמו ספרא, הוא ידוע בהשקעות בשמות ממוסדים היטב, חלקם מחוץ לברזיל.

ב-2008, למן ארגן את ההשתלטות בהיקף 52 מיליארד דולר על אנאהויזר בוש על ידי חברת הבירה הבלגית-ברזילאית אינבב (InBev) - שעזרה גם להקפיץ את שותפיו מרסל הרמן טלס וקרלוס אלברטו סיקופירה אל רשימת המיליארדרים הברזילאיים של "פורבס". כל השלושה שותפים בחברת האקוויטי הפרטי G3, שביצעה בעשור הנוכחי סדרת רכישות בולטות.

ב-2010, למן ושותפיו קנו את ברגר קינג ב-3.25 מיליארד דולר. לפני חודשיים הם השתמשו ברשת המזון המהיר הזו כדי להשיק השתלטות בסך 11.4 מיליארד דולר על רשת המאפיות הקנדית טים הורטון. שנה לפני כן, G3 ביצעה את העסקה המפורסמת ביותר שלה עד כה: ההשתלטות על היינץ ב-23 מיליארד דולר בשיתוף ברקשייר האתאוויי של וורן באפט.

ספרא, שהיגר מלבנון לברזיל בשנות ה-20 לחייו, היה להוט באותה מידה להרחיב את האימפריה שלו לחו"ל, אך עם התמקדות בבנקאות. הוא ביצע גם רכישות נדל"ן בולטות נוספות מלבד גרקין. ובכל זאת, עסקת צ'יקיטה היא מסלול חדש מבחינת הבנקאי בן ה-75 שמדורג כיום כעשיר מספר 2 בברזיל, אחרי למן.

מקורבים לספרא אומרים שעסקת צ'יקיטה נולדה מפני שהוא ידיד של משפחת קטרלה, אבל גם בגלל ההסתעפות שקבוצת ספרא מבצעת כאשר בניו של ג'וזף נוטלים חלק פעיל יותר בניהולה.

גל של קונים זרים בברזיל

רבים מהיזמים החדשים בברזיל היו שמחים ללכת בעקבות ספרא ולמן, אך רק למעטים יש התחמושת הכספית לביצוע עסקאות בחו"ל. אפילו עם העסקאות של גרקין וצ'יקיטה, ההשקעות של חברות ברזילאיות ברכישות עסקים בחו"ל הסתכמו השנה ב-5.3 מיליארד דולר בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מאז 2009. הרכישות הזרות בברזיל צפויות, לכן, להמשיך להיות הדומיננטיות.

ב-2014, הירידה בתמחורי המניות בבורסה של ברזיל והמטבע החלש משכו גל של קונים זרים - והרכישות שלהם עלו ב-53% בהשוואה שנתית ל-29.6 מיליארד דולר.

"בתחילת השנה, כששוחחנו עם בנקאים, רואי חשבון ועורכי דין, לכולם הייתה הרגשה רעה מאוד לגבי 2014", אומר פרננדו מיירה, שותף בחברת עורכי הדין פיניירו נייטו, "אבל בינתיים אנחנו רואים עסקאות שונות והתעניינות של חברות חדשות".

לבנקאים הברזילאיים, עסקאות כאלה הן גם תזכורת לכך שהברזילאי הממוצע אמנם מתמקד בכיבושים הגדולים של בני ארצו בחו"ל, אבל הזרים רואים הזדמנויות אדירות בברזיל, למרות ההפרעות של המונדיאל והקונגרס.

"זה שוק של 200 מיליון בני אדם עם כמויות אדירות של משאבי טבע", אומר ז'אן-מארק אטלן, מנכ"ל בנק ההשקעות Ita? BBA. "זה מעורר עניין למרות הבעיות הפוליטיות".