עוד מכונית שחורה חוצה צומת סואן באחד מהרחובות התוססים של סן פרנסיסקו ביום שמשי למדי באמצע נובמבר. על השמשה הקדמית מתנוסס בפינה שלט קטן עם האות U, חלק מהלוגו של אובר (uber), ענקית האינטרנט שמפעילה בהצלחה מרובה את אפליקציית הזמנת המוניות הפופולרית בעולם.

על פניו, נראה שהעסקים במטה הראשי של אובר במרקט סטריט מתנהלים כרגיל. רק בסוף השבוע חשף אתר "ביזנס אינסיידר" את סדרי הגודל המפלצתיים של שורת ההכנסות בסטארט-אפ שהוקם רק לפני חמש וחצי שנים.

השנה צפויה אובר לרשום צמיחה של 300% ולשמור על רף דומה גם בשנה הבאה, אז תגלגל 10 מיליארד דולר ומתוכם, 2 מיליארד דולר הן הכנסות נטו - העמלה שאובר גובה. אם זה לא מספיק, בתחילת החודש פורסמו דיווחים לפיהם החברה מתכננת לגייס 1-2 מיליארד דולר נוספים לפי שווי שצפוי לזנק מעל ל-30 מיליארד דולר.

עם מספרים כאלה ופעילות ענפה ב-140 ערים ברחבי העולם, אנשי אובר היו צריכים לשבת רגל על רגל ורק להסתכל על המוניות והנהגים שלהם זזים על פני המפה. אבל בתקופה האחרונה המציאות שונה לגמרי והציבור נחשף להתנהלות שנויה במחלוקת של בכירי החברה, שבראשם המנכ"ל והמייסד טרוויס קלניק.

מדובר בהתנהלות מול מתחרים, עיתונאים ואפילו מול הלקוחות, שהולכת והופכת את אובר מחברה נערצת לכזו שחייבת לשנס מותניים ולשנות גישה.

"תרבות האידיוטים"

שרה לייסי היא עיתונאית טכנולוגיה מכובדת באזור הסיליקון ואלי ובשנים האחרונות כתבה עבור טק קראנץ', ביזנס וויק ויאהו, עד שלפני כשנתיים פתחה בלוג טכנולוגיה משלה בשם PandoDaily עם גיוס של 2.5 מיליון דולר ממשקיעים בפרופיל גבוה כמו פיטר ת'יל (ממייסדי פייפאל), מארק אנדרסן (מקרן ההשקעות המובילה אנדרסן הורוביץ), ריד הופמן (מייסד לינקדאין), טוני שיי (מנכ"ל זאפוס) ועוד.

לייסי סיקרה במשך שנים את אובר, ולאחרונה גם ביקרה את התנהלות החברה לא מעט, אך היא לא ציפתה לפרסם טור באתר שלה שבו סיפרה כי חששה לחייה ולחיי הילדים שלה.

האירוע ששבר את גב הגמל התרחש לפני חודש. לייסי כתבה טור באתר שלה תחת הכותרת: "ההתדרדרות המדאיגה למדי של תרבות האידיוטים: למה מחקתי את אפליקציית אובר". באותו טור לייסי ציטטה ידיעה באתר BuzzFeed על שירות מיוחד שהציעה אובר בליון, צרפת, יחד עם החברה הצרפתית Avions de Chasse, שככל הנראה מספקת שירותי ליווי.

במסגרת השירות השנוי במחלוקת אובר הציעה הזמנת מוניות כשהנהגות הן דוגמניות הלבשה תחתונה. באתר החברה הצרפתית מתנוססות תמונות ספק אירוטיות, לצד סרטונים שנראים כאילו הם מקדמים שירותים אחרים שאינם קשורים במיוחד לשירותי הסעה.

המשמעות של שם האתר הצרפתי, אגב, היא מטוסי קרב, אך באתר מציינים כי בסלנג הכוונה היא לבחורות סקסיות. "מי אמר שנשים לא יודעות לנהוג?", נכתב שם. בעקבות הפרסום של באזפיד, אובר אמנם ביטלה את השירות אך כמובן שהעיקר הכוונה.

לייסי התייחסה להתנהלות החברה בשיתוף הפעולה המוזר וכינתה את החברה "סקסיטית ושונאת נשים". היא הוסיפה כי "יש נשים שנוהגות ונוסעות באובר. אני לא מבינה עוד כמה סימנים צריך בשביל לראות שהחברה הזו פשוט לא מכבדת אותנו", בהתייחס לאירוע שבו נהג של שירות אוברX נעצר לאחר שחטף אישה שיכורה שהסיע במכונית שלו, ולמקרה נוסף שבו נהג אובר תקף מילולית ופיזית נוסע במכוניתו ובדיעבד התברר כי יש לו עבר פלילי, אף שעבר לכאורה בדיקת רקע על-ידי אנשי אובר.

ואם זה לא מספיק, בראיון שהעניק למגזין GQ במארס השנה, התגאה קלניק במעמד שיש לו בארה"ב ודיבר על הקלות שבה הוא יכול להשיג נשים כמעט כמו מוניות בשירות המצליח שלו. "כן, אנחנו קוראים לזה Boob-er".

"זו הייתה טעות"

לאובר, כך נראה, נמאס מהמילים הקשות שלייסי הנחיתה על החברה באתר הפופולרי שלה. אתמול (ב') חשף אתר באזפיד שבכיר באובר ניסה לקחת צעד אחד קדימה ולאיים על לייסי. אמיל מיכאל, סגן נשיא בכיר לעסקים באובר, הציע לשכור צוות של חוקרים כדי למצוא לכלוך על החיים האישיים של לייסי.

מיכאל העלה את הרעיון במסגרת שיחה שניהל באירוע סגור בסוף השבוע האחרון. מיכאל אמנם טען בדיעבד כי חשב שהדברים נאמרו אוף דה רקורד, אך לא התבייש להדגיש בשיחה - לטענת אתר באזפיד - את הרעיון של להוציא כמה מיליוני דולרים על צוות שיעזור לאובר להילחם חזרה בתקשורת ויחקור מקרוב את "החיים האישיים והמשפחתיים" שלהם כדי לתת לעיתונאים לטעום קצת מהדייסה שהם עצמם בישלו.

עוד הוא טען כי ללייסי יש יותר סיכוי להיות מותקפת על-ידי נהגי מוניות מאשר נהגי אובר וכי הוא רואה בה אחראית באופן ישיר לכל אישה שתותקף מינית לאחר שהלכה בעקבותיה ומחקה את אפליקציית אובר.

בתגובה רשמית מיהר מיכאל לנסות ולייפות את הדברים ואמר כי "הם נאמרו מתוך תסכול במסגרת ויכוח על אופן סיקור החברה בתקשורת והם אינם מייצגים את הדעות האמיתיות שלי ואין להם קשר לחזון של החברה. זו הייתה טעות להגיד אותם, לא משנה מה הייתה הסיטואציה בה הם נאמרו".

אבל לייסי לא נשארה חייבת ורצה לכתוב טור בנושא באתר שלה תחת הכותרת: "הרגע שבו למדתי כמה רחוק אובר מוכנה ללכת כדי להשתיק עיתונאים ולתקוף נשים", בו כתבה ששמעה לראשונה על הסיפור כשהתבקשה למסור תגובה לבאזפיד כשהיא נמצאת בלונדון וילדיה בסן פרנסיסקו וחשבה איך הקו החדש שאובר רוצים לנקוט ישפיע על החיים שלהם.

חזית מול גט טקסי

אבל זאת רק פרשה גדולה אחת שמעידה על הטקטיקה שבה אובר מתייחסת למי שאינו רוקד לפי החליל שלה. המתחרות הגדולות שלה - גט טקסי הישראלית ו-Lyft האמריקאית - מכירות מקרוב את ההתנהלות האגריסיבית של החברה. גט טקסי היו כנראה הראשונים לספוג זאת מקרוב, כשבתחילת השנה אובר הזמינה עשרות נסיעות שווא דרך השירות הניו יורקי של החברה הישראלית - Gett - רק כדי לנסות לשכנע נהגים להצטרף לשורות אובר ועל הדרך לייצר עומס מדומה על מערכת הזמנת הנסיעות.

שיטה דומה, אך כנראה מחושבת יותר, אובר נקטה נגד המתחרה Lyft. אתר CNN חשף באוגוסט השנה את הסבוטאז' שעשתה אובר למתחרה שלה. החברה הזמינה כ-5,500 נסיעות דרך אפליקציית Lyft ואז ביטלה אותן. באתר The Verge הראה כי הרעיון היה לגנוב לשורותיה נהגים של Lyft בסיכול ממוקד ובפעולה מחושבת, שכללה גיוס נציגים שצוידו באייפונים ובכרטיסי אשראי ובתמריץ של 750 דולר לכל מי שיצליח להעביר לשורותיה נהג של Lyft. באובר לא ממש הכחישו אלא רק ציינו כי "אנחנו אף פעם לא משתמשים בשיטות שיווק שימנעו מנהג לפרנס את עצמו וזה כולל ביטול מכוון של הזמנת נסיעות".

אם זה לא היה מספיק לאנשי Lyft, אז באובר גם ניסו לחבל בסבב הגיוס האחרון של החברה ובאיומים על המשקיעים הפוטנציאליים שלה שלא להשקיע במתחרה. אובר בהתחלה הכחישו את המדובר, אך בראיון שהעניק קלניק לגיליון דצמבר של מגזין Vanity Fair הוא הודה כי "ידענו ש-Lyft עומדים לגייס הרבה כסף אז הלכנו למשקיעים שלהם ואמרנו להם: 'רק שתדעו, אנחנו הולכים לגייס כסף מיד אחרי זה, אז תחליטו אתם אם אתם רוצים להשקיע בהם'".

ועל אף כל הפרשיות הללו, אובר ממשיכה להצליח. להצליח אבל גם לעורר זעם בכל מקום שהיא הולכת אליו. במספר ערים באירופה וברחבי העולם, נהגי מוניות יצאו לרחובות כדי להפגין נגד החברה האמריקאית, שמנסה לא רק לדרוס את המתחרות שלה או עיתונאים שמבקרים אותה יותר מדי אלא בסופו של דבר מנסה לפגוע גם בנהגי המוניות הקלאסיים ועל הדרך לכופף כמה חוקים.

המאבקים ברגולוציות מסביב לעולם הביאו את החברה לאחרונה אף למנות את דיוויד פלוף, הגורו מאחורי הקמפיין של ברק אובמה לנשיאות ארה"ב ב-2008, לסגן נשיא לנושאי מדיניות ואסטרטגיה. על אף שמו, פלוף עשוי להיות עוד בורג במכונית המשומנת של אובר לעבר עתיד טוב יותר - בעיקר לה ופחות למי שעומד בדרכה.

ומה עם הנהגים ולקוחות החברה? נראה שכל הפרשיות הללו לא ממש מטרידות אותם. אחד הנהגים סיפר כי מבחינתו מה שהחברה עושה לא באמת מדבר אליו ולא משנה דבר. בדרכו שלו הוא אוהב את השירות ורק מנסה לסגור את החודש ולא לחשוב יותר מדי על איך אובר מנהלת את המאבקים שלה. גם מספר משתמשים מקומיים העדיפו לא להתעסק בשטויות של אנשי אובר ולהתרכז בשימושיות שהאפליקציה של אובר מקנה להם בחיי היומיום שלהם. בינתיים, בחזית הזאת אובר לא צריכה לדאוג.