שלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצת מגדל ביטוח, הודיע היום (ד') כי יעלה את שכר המינימום לעובדי החברה ב-1,000 שקל בחודש לרמה של 5,300 שקל, החל מינואר.

אליהו הכריז על היוזמה היום במסיבת עיתונאים שכינס, וזאת על רקע מאבק ההסתדרות להעלאת שכר המינימום ל-5,300 שקל. אליהו לא רצה לחלוק את המספר של מקבלי שכר המינימום בחברה, אך ציין כי במגדל יש מאות אנשים שקבלים שכר מינימום. גם לגבי העלות הוא לא התייחס ואמר ש"לא לי ולא לחברה יש צורך בכסף הזה, כשמגיע".

"מצב העוני מחפיר וזה פשוט לא מוסרי להמשיך ולשתוק", אמר אליהו. "הפוליטיקאים מדברים הרבה על ביטחון וכלכלה שוכחים האדם הוא שחייב לעמוד במרכז. שכר מינימום של פחות מ-5,000 שקל הוא בושה. לו הייתי צעיר יותר - הייתי יוצא להפגין ברחובות".

הוא הוסיף כי "אני מצפה מחברות אחרות להצטרף, במבקש מכל קהל יעד שמתייחס אליו, שלא יהיה אדיש לבעיה של עובדיו. לא לחכות שיחליטו לנו. יש גופים אדירים שבמקום לתרום שיתנו שכר ראוי למי שצריך. אני קורא לדירקטוריונים ומעסיקים אחרים במשק לקבל החלטה דומה".

כזכור, באוצר עלו טענות נגד דרישת ההסתדרות להעלות את שכר המינימום ב-25% בטענה כי הדבר ישרת את העובדים שמשתכרים משכורות גבוהות, במקום לדאוג לעובדים שמקבלים שכר נמוך.

אליהו, בעל השליטה בקבוצת הביטוח הגדולה במשק, החל את דרכו כעולה מעיראק שחי במעברה, ובנה את עצמו מנער שליח במגדל ב-1951 (ופוטר ממנה), לסוכן ביטוח, לבעלים של חברת ביטוח קטנה וב-2012 לבעל השליטה באותה קבוצת מגדל. בעבר הוא גם היה ח"כ, שעסק לא אחת בנושאי עוני.

"עברתי מספיק בחיים והתנסיתי בתקופת חיי בהרבה מעברים בנושא של עוני ועושר וחיים. כשקראתי בעיתון שמקימים ועדה להעלות את שכר המינימום ומתווכחים על מאות שקלים זה עוה לי חלחלה בגוף ומזכיר לי את ילדותי. כאיש עסקים וכאיש חברה אומר שהמשחק של ועדות וצוותים לדבר ולהעניק לבית שיש לו משכנתא וארנונה עוד 200 או 300 שקלים זה קשה מאוד.

"אבל, האמירה שלי לא אמורה לעשות כלום, אבל אמירה של קבוצת מגדל אמורה להיות כדור שלג. מגדל מבטחת קרוב לשליש מתושבי ישראל זה מעל לשמונים שנה. אני חושב שאם זכיתי להיות שולט בחברה אז הקבוצה לא תהיה אדישה והכל יעבור על ידה. אתמול הייתה ישיבת דירקטוריון במגדל אחזקות ומגל ביטוח, לאשר דוחות כספיים, והכנסתי לסדר יום וקבילתי אישור לבקשתי, ליישם הלכה למעשה את המינימום של 5,300 שקל החל מינואר 2013.

"אני מודע שאני נכנס לדברים לא לי, ושיש צוותים שיקבעו את שכר המינימום, אבל אומר לכם דבר אחד: איני יודע איך חיים עם 5,000 שקל חודש. בדור שלי היה מישהו שדאג לעניים ונתנו מנות למי שלא הייתה לו יכולת לקנות אוכל, וקיבלנו סיוע ומנות. למדינה לא היה אז כלום אבל היא דאגה לעם ועשתה את המקסימום לעם למרות שלא היה לה - בבריאות ועוד. יש דבר אחד שקשה לי להשלים עימו כאזרח המדינה: לא ייתכן שאנו חלק מהעולם הגלובלי ורוצים להיראות נכון בכל מקום, או מובילים, כלפי חוץ, כאשר כלפי פנים אין בכלל מחשבה על האזרח, העולה, הזקוק והצריך. יש כותרת בעיתון, אבל מה לעשות וההחלטות הן תמיד בידי הפוליטיקאים שנבחרים.

"מה זה משנה אם זה עוד 3 מיליארד שקל או 4 מיליארד שקל, בואו נראה את הצרכים. האדם העובד לא רוצה נדבות אלא את המינימום לקיים משפחה. אין הבדל בין משפחה בין אדם חסר כל ומשפחה של מי שיש לו הכל. הצרכים אותם צרכים. המצב הנוכחי לא מקובל עלי".

יצמצם את מספר עובדי הקבלן

אליהו התייחס לבעיות נוספות מעבר לשכר המינימום: "בעיית עובדי הקבלן ובעיית בעלי המוגבלויות. "הסוגיה של בעלי המוגבלויות לא קיימת במגדל ואני מעסיקים אנשים מוגבלים. אני עצמי מוגבל בידי הימנית, ומוגבל לא אומר שהאיש לא יכול לתרום".

ביחס לעובדי הקבלן אמר כי "תוך שנה מהיום מגדל תפעל לצמצם את מספר עובדי הקבלן ולהסב עובדי קבלן שניתן לעשות זאת לגביהם לעובדי מגדל. מה שניתן שלא יהיה עובד קבלן - מגדל תעשה את הכל על מנת שלא יהיה עובד קבלן".

מאז נכנס אליהו לחברה מתנהל מו"מ קשה וארוך מול ההסתדרות והעובדים שרוצים להתארגן ולהיות תחת הסכם קיבוצי. במסגרת זו הגיעו העובדים לעימות מול אליהו, בגיבוי ההסתדרות, כולל הפגנות ועיצומים. עתה, אליהו מיישר ביחס לשכר המינימום שיו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מבקש להחיל במשק. בהקשר זה אמר כי "יש לי בטן מלאה על שפגעו בשמי הטוב ביחס להתארגנות העובדים. לא הייתי בחברה כשהבעיה נוצרה. יש מגעים בין הנהלת מגדל לבין הוועדים, שאיני יודע היכן הוא נמצא אבל הסדר קיבוצי ייחתם בהקדם או במאוחר".

לגבי סאגת המינוי של המפקח הקודם על הביטוח, פרופ' עודד שריג, לתפקיד בכיר בקבוצת אליהו-מגדל, למול ביקורת חריפה וחריגה של בכירי רגולציה (שהביעו התנגדות עיקשת למינוי כאמור), אמר היום אליהו כי "כל מה שנכתב לא היה נכון לצערי הרב. הוא אף פעם לא היה מועמד למגדל ולא עבר אישור במגדל או התבקש לאישור במגדל. לגבי שריג מדובר כמנכ"ל חברת אליהו אחזקות. הגשנו בקשה לאוצר וזה מטופל כרגע".