ניגוד העניינים של האיש שאמור להוזיל לכם את הדירות

מנכ"ל משרד השיכון בעבר: "לא מבין את העליהום על המשקיעים בדירות. זה אדם שקונה דירה לבן שלו" ■ טוען: יש לי 2 דירות, אחת מהן אני משכיר

מנכ"ל משרד הבינוי, שלמה בן אליהו, התבקש לאחרונה להציג את הסכם מניעת ניגוד העניינים שלו כשנכנס לתפקיד באפריל 2013, זאת לאור פנייה של עמותה העוסקת בשקיפות מידע של אישי ציבור ופקידים בכירים. מטרת הפנייה היא לבדוק את המידע, לפיו בן אליהו היה פעיל בשוק הנדל"ן, לאור מידע שהגיע לידי אותה עמותה על פעילותו של בן אליהו בתחום הנדל"ן, וכן על רקע התבטאויותיו בעניין מיסוי דירות.

בדיוני התקציב הדו שנתי שנערכו בחודשים יולי-אוגוסט 2013, בפורום משותף של פקידי האוצר ופקידי משרד הבינוי, הביע בן אליהו עמדה המתנגדת לביטול הפטור ממס שבח על משקיעים בדירות (דירה שנייה ויותר). זאת, למרות שהדבר היה מנוגד להחלטת ממשלה ולהסכמה בין שרי האוצר והבינוי.

ל"גלובס" נודע, כי באחד הדיונים אמר בן אליהו, כי הוא מתפרנס מעסקאות דירות וכי ביטול הפטור הוא רעיון גרוע.

בן אליהו כיהן בעבר כמנכ"ל משרד השיכון והבינוי (מ-1999) וכן כיהן לתקופה קצרה כמנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל (משנת 2001), ולאחר מכן היה פעיל בשוק הנדל"ן במקביל לתפקידים ציבוריים שונים.

במהלך השנים, באירועים פומביים שונים ובראיונות, הן בתפקידיו בממשלה והן כפעיל בשוק הפרטי, הביע בן אליהו התנגדות להקשחת המיסוי בתחום הנדל"ן. בחודש יולי 2013, בסמוך לכניסתו לתפקידו הנוכחי כמנכ"ל משרד השיכון, תקף בן אליהו את אנשי אגף התקציבים ואמר, כי "חלק גדול מחוסר הוודאות בשוק הדיור נעוץ בשינויים המיסויים התכופים".

בעבר אמר בן אליהו, כי "צריך להחליט שמהיום והלאה אין מס שבח. אם נבטל את המס, נבטל גם את החסמים בשוק הדירות, והמדינה מרוויחה מזה כי שחררתי דירות למכירה והצפתי את השוק בדירות".

בדיון שנערך באוקטובר 2013 על מיסוי מוגבר על משקיעים בדירות, אמר בן אליהו: "האם צריך להשוות את המסים בין כל האפיקים דווקא כשהשוק בוער? זה הרי מעלה את המחירים. אני לא מבין את העליהום הגדול על המשקיעים בדירות. זה אדם שקונה דירה לבן שלו. הם מייצרים עוד סוג מגורים בבעלות או בשכירות. רק היצע מייצר דירה ואני לא רוצה להגביל את שוק השכירות. כנראה שלא מבינים שאם לא יקנו דירות להשקעה, שוק השכירות ייעלם".

"גלובס" פנה לבן אליהו בבקשה לחשוף את הסדר ניגוד העניינים עליו חתם עם כניסתו לתפקיד מנכ"ל משב"ש באפריל 2013, ולפרט בדיוק את פעילותו בעסקאות קנייה מכירה והשכרה ב-15 השנים האחרונות.

תגובת משרד הבינוי: "בהתאם לייעוץ המשפטי ולפי הפרקטיקה הנוהגת, לצורך קבלת הסדר ניגוד העניינים עליך לפנות בדרך המקובלת ובהתאם לכללים לממונה על חוק חופש המידע במשרדנו.

"כיום יש למנכ"ל המשרד שלמה בן אליהו ורעייתו שתי דירות, אחת בה הוא מתגורר והשנייה אותה הוא משכיר, כך שיכולתו "להשפיע" על שוק הדירות בישראל מסתכמת בדירה אחת, זו המושכרת".