טען כי אפריקאים פחות אינטליגנטים - ומוכר את פרס נובל שלו

ג'יימס ווטסון זכה ב-1962 בפרס נובל לביולוגיה על גילוי מבנה ה-DNA ■ ב-2007 טען בראיון עיתונאי כי אנשים ממוצא אפריקאי פחות אינטליגנטים מטבעם לעומת אנשים לבנים, ומאז הוחרם ■ ווטסון מוכר כעת את מדליית הפרס שלו

ג'יימס ווטסון / צילום: רויטרס
ג'יימס ווטסון / צילום: רויטרס

ג'יימס ווטסון, הביולוג שהוחרם בידי הקהילה המדעית לאחר שטען לקיומו של קשר בין אינטליגנציה לבין השתייכות גזעית, ימכור את מדליית פרס נובל שבה זכה ב-1962 על גילוי מבנה ה-DNA.

בית המכירות הפומביות כריסטי'ס העריך כי המדליה - פרס נובל הראשון שיוצע למכירה בידי חתן פרס נובל בעודו בחיים - עשויה להניב עד 3.5 מיליון דולר במכירה שתיערך ביום חמישי בניו יורק. מחיר המינימום הוא 2.5 מיליון דולר.

ווטסון אמר ל"פייננשל טיימס" כי הפך ל"אדם בלתי קיים" לאחר שב-2007 "בוצע לי אאוטינג כמי שמאמין ב-IQ". הוא הוסיף: "אף אחד לא באמת רוצה להודות שאני קיים".

ווטסון, חתן משותף של פרס נובל ב-1962 על גילוי מבנה הסליל הכפול של ה-DNA, עורר סערה ב-2007 כאשר טען כי אנשים ממוצא אפריקאי פחות אינטליגנטים מטבעם לעומת אנשים לבנים.

ווטסון אמר כי אם תימכר המדליה הוא יעניק חלק מתקבולי המכירה ל"מוסדות שדאגו לי", כגון אוניברסיטת שיקגו, שבה למד לתואר ראשון, וקלייר קולג', קיימברידג'.

ווטסון סיפר שהכנסתו צנחה בעקבות הדברים השנויים במחלוקת שאמר ב-2007, ושבעטיים נאלץ לפרוש ממעבדת קולד ספרינג הרבור בלונג איילנד, ניו יורק. ווטסון עדיין מחזיק בתפקיד נשיא בדימוס במוסד זה.

"מכיוון שהפכתי ל'אדם בלתי קיים', פוטרתי ממועצות המנהלים של חברות, ולכן אין לי שום הכנסה למעט הכנסתי האקדמית", אמר ווטסון.

הוא הוסיף כי ישתמש בחלק מתקבולי מכירת המדליה לרכישת יצירות אמנות. "ממש הייתי רוצה שתהיה לי תמונה של דיוויד הוקני".

מנהל המכירות הפומביות פרנסיס וולגרן מכריסטי'ס, שינצח על מכירת המדליה, אמר כי הוא סמוך ובטוח שהמדליה תניב את מחיר המינימום. הוא הוסיף כי הביקוש למזכרות שקשורות לתגליות גנטיות "רשם זינוק מטאורי" בשנים האחרונות לאחר שהתבררה ההבטחה הגדולה הגלומה בביוטכנולוגיה.

"ההיבטים מרחיקי הלכת של תגליתם משפיעים על כולם, וזוכים רק כעת להערכה", אמר וולגרן.

הוא העריך כי המחלוקת סביב דבריו של ווטסון לא תרתיע קונים פוטנציאליים. "אני חושב שהאיש הזה הוא המדען הדגול ביותר שחי כיום. בהיסטוריה יש המון דמויות שהיינו מוצאים בהם מגרעות - אבל התגליות שלהם הן מעל ומעבר לחולשות האנושיות".

מכירות פומביות של מזכרות ויצירות אמנות רושמות לאחרונה שיאים חדשים מכיוון שהמשקיעים מחפשים השקעות חסינות-אינפלציה. החודש דיווחה כריסטי'ס על סך התקבולים הגבוה ביותר אי פעם ממכירה פומבית במכירת יצירות אמנות מודרנית בניו יורק: 852.9 מיליון דולר מ-75 פריטים, כולל 25.9 מיליון דולר עבור פסל 'קוף בלון' של ג'ף קונס.

"זה היה טיפשי מצדי"

ווטסון, שטען בתוקף כי "אינו גזען במובן הקונבנציונלי", אמר כי היה זה "טיפשי" מצדו שלא הבין כי דבריו על האינטליגנציה של האפריקאים ימצאו את דרכם למאמר עיתונאי. "אני מתנצל... העיתונאי כתב משום מה שאני מודאג לגבי האנשים באפריקה בגלל ה-IQ הנמוך שלהם - ואתה לא אמור להגיד את זה".

ב-2007 פרסם ה"סאנדיי טיימס" ראיון שבו אמר ווטסון כי הוא "פסימי באופן מהותי לגבי סיכוייה של אפריקה" מכיוון ש"כל צעדי המדיניות החברתית שלנו מבוססים על העובדה שהאינטליגנציה שלהם זהה לשלנו - בעוד שכל הבדיקות מראות שלא באמת". הוא אמר לעיתון שאנשים רוצים להאמין שכולם נולדים עם אינטליגנציה שווה, אבל מי "שצריך להתמודד עם עובדים שחורים מגלה שזה לא נכון".

ווטסון הביע תקווה כי פומביות מכירתה של המדליה תספק לו הזדמנות "לשוב לחיים הציבוריים". הוא לא נשא אפילו הרצאה ציבורית אחת מאז הסערה שפרצה סביב דבריו ב-2007.

"היו לי חיים ייחודיים במובן שיכולתי לעשות דברים. סבלתי מנסיגה. זה היה טיפשי מצדי. אי אפשר לעשות דבר חוץ מלקוות שאנשים יידעו באמת מה אתה", אמר ווטסון.

ב-1962 הוא חלק את פרס נובל עם פרנסיס קריק ומוריס ווילקינס. המדליה של קריק נמכרה ב-2013 - תשע שנים לאחר מותו - תמורת 2.3 מיליון דולר לג'ק וונג, יזם ביוטכנולוגיה סיני.

ווטסון הביע את המשאלה כי יום יבוא וילדיו ימכרו את כתב היד - הכתוב בכתב ידו - של ספרו המפורסם 'הסליל הכפול'. "זה יניב סכום הרבה יותר גדול. יש לנו עתודה של 10 מיליון דולר לפחות", אמר ווטסון.