בנק ישראל מציג: כך התרחקו זוגות צעירים מרכישת דירה

רוכשי הדירה הראשונה מתפשרים על המיקום, קונים בגיל מאוחר יותר ומשלמים הרבה יותר בהשוואה לשנת 2002

קריירה, אבטלה, משכנתא / צילום: thinkstock
קריירה, אבטלה, משכנתא / צילום: thinkstock

מחקר חדש של בנק ישראל ממחיש שוב עד כמה התרחקו זוגות צעירים בישראל מרכישת דירתם הראשונה, ביצעו את העסקה בגיל מבוגר יותר - ונדדו לפריפריה.

המחקר בדק את דפוסי רכישת דירה ראשונה ע"י זוגות צעירים בגילאים 25-40 בשנים 2002-2012. המחקר מקדים ואומר כי הזוגות הצעירים פגיעים יותר לעליית מחירי הדירות, בין היתר כיוון שהכנסתם נמוכה יותר ממשפרי הדיור ומשקיעי הנדל"ן וכמו כן ההוצאות שלהם גבוהות יותר בגלל גידול הילדים.

המחקר מראה כי שיעור הבעלות על דירות ירד מרמה של 66% בשנת 2002 לרמה של 60% ב-2012. מחירי הדירות זינקו באותה תקופה ב-72%, בעיקר בגל העליות שהחל ב-2008.

"נשיגות הרכישה - היחס החציוני בין מחיר הדירות שרכשו הזוגות הצעירים למספר שנות ההכנסה הפנויה של אותם הזוגות - השתפרה בין 2002 ל-2008 מ-6.1 ל-5.1 שנים. בשנתיים הבאות היא פחתה בחדות - עם האמרת מחירי הדירות - ובהמשך התייצבה על כ-6.4 שנים", נכתב במחקר.

איור 3 המוצג לעיל מציג תופעה מעניינת: אף על פי שנשיגות הרכישה ירדה בקרב עשירוני הביניים, חלקם בסך הרוכשים עלה משנת 2009 בכ-5 נקודות האחוז, בעוד שחלקם של המשתייכים לעשירונים העליונים ירד. בבנק ישראל מסבירים זאת כך: "ייתכן כי בקרב עשירוני הביניים תנאים אלה היוו שיקול משמעותי יותר בהחלטה על רכישת דירה".

איור 4 המוצג בהמשך מלמד כי יש מתאם שלילי בין ההכנסה לבין החציון של מספר שנות ההכנסה (נטו) שנדרשו לזוגות צעירים כדי לרכוש את דירת מגוריהם. משנת 2009 פחתה נשיגות הרכישה בקרב זוגות צעירים, במיוחד בעשירוני הביניים: בשעה שב-2008 נדרשו לרכישה 5.8 שנות הכנסה, ב-2012 נדרשו 7.6 שנים, עלייה של 30%. לעומת זאת, העשירונים העליונים היו זקוקים ל-4.5 שנים ול-4.9 שנים, בהתאמה, על מנת לממן את הדירה שרכשו, וזו עלייה של 9%. כלומר נשיגות הרכישה פחתה במידה רבה יותר בקרב עשירוני הביניים.

המחקר מגלה עוד כי הגודל הממוצע של הדירות הנרכשים ע"י זוגות צעירים עלה ב-10% בתקופה הנסקרת. ייתכן כי הדבר נובע מירידה חדה בבניית דירות קטנות של 3 חדרים ומטה. כמו כן, המחקר מראה כי זוגות צעירים נאלצו לרכוש יותר דירות בפריפריה בשל המחירים הגבוהים במרכז.

"מחירי הדירות פוחתים עם המרחק מתל אביב-יפו", נכתב במחקר. "כאשר אומדים את המרחק בין הדירות שרכשו זוגות צעירים עד לעיר (בטווח שמגיע עד 30 ק"מ מהעיר) מוצאים כי דירה שרכשו זוגות מהעשירונים הגבוהים הייתה בממוצע קרובה יותר לתל אביב-יפו בכ-10% יחסית לדירה שרכשו זוגות מעשירוני הביניים ומהעשירונים התחתונים. מחירי הדירות שזוגות צעירים רכשו בתל אביב-יפו עלו בלמעלה מ-100% בתקופת המחקר, בשעה שבאזור המרכז הם עלו בכ-85%".

הנקודה האחרונה המוזכרת במחקר היא גיל הרכישה החציוני, שעלה בשנתיים. אם בשנת 2002 הגיל החציוני לרכישת דירה ראשונה עמד על 30, הרי שב-2012 הוא טיפס כבר ל-32.

תמורות בדפוסי הרכישה של דירות על ידי זוגות צעירים
 תמורות בדפוסי הרכישה של דירות על ידי זוגות צעירים