פוינטר מציפה ערך: תפצל את שגריר, שתירשם למסחר בת"א

יוסי בן שלום, היו"ר ואחד מבעלי השליטה: "תחום הליבה שבו פועלת פוינטר מקבל בארה"ב מכפילים גבוהים, והמשקיעים פחות אוהבים את הנושא של גרירה, פחחות וגריז"

יוסי בן שלום / צילום: תמר מצפי
יוסי בן שלום / צילום: תמר מצפי

אחרי יותר מעשור של פעילות משולבת, החברות פוינטר ושגריר מתפצלות. במהלך שנועד להציף ערך לבעלי המניות, אישר היום דירקטוריון פוינטר , הנסחרת בנאסד"ק, לבצע פיצול (spin off) של פעילות שירותי הדרך של שגריר, הנמצאת בבעלותה המלאה של פוינטר, לחברה חדשה שתוקם ("NewCo"). כחלק מתהליך הפיצול, חטיבת שירותי הדרך (RSA) והשירותים הנלווים בשגריר, יירכשו על ידי NewCo.

עם השלמת התהליך יתמקדו עסקיה של פוינטר בתחום ה-MRM (ניהול משאבים ניידים), בהתאם לאסטרטגיה ארוכת הטווח של החברה. עסקי הליבה בתחום זה יתבססו על השירותים מבוססי המיקום, יחד עם ניהול ציי רכב ומעקב אחר נכסים.

במהלך 2015 מתכננת פוינטר לחלק את מניותיה של NewCo כדיבידנד בעין לבעלי המניות שלה, ולרשום את המניות הללו למסחר בבורסה של תל אביב, כאשר כרגע השווי לפיו יבוצע המהלך עוד לא ידוע. פוינטר, מצידה, תמשיך להיסחר בנאסד"ק.

"מטרתה של התוכנית היא להגדיל את הערך לבעלי המניות באמצעות מימוש הערך הגלום בפוינטר, ועל מנת לפשט את המבנה הכולל של החברה", אמר היום דוד מחלב, נשיא ומנכ"ל פוינטר. "אנו סמוכים ובטוחים שמהלך זה ייצור ערך מהותי וישרת את האינטרסים של שתי החברות בצורה הטובה ביותר".

"מהלך מתבקש של מיקוד עסקי"

בעלת השליטה בפוינטר היא DBSI, חברת ההשקעות של יוסי בן-שלום וברק דותן. בן-שלום, שמכהן כיו"ר פוינטר, אמר היום ל"גלובס" כי "שגריר, כחלק מפוינטר, היוותה נטל למשקיעים האמריקאים, שמחפשים pure player (שחקנית טהורה) בתחום. תחום ה-MRM מקבל בארה"ב מכפילים גבוהים, והמשקיעים פחות אוהבים את הנושא של גרירה, פחחות וגריז.

"הפיצול יביא לכך שהשוק האמריקאי יקבל חברה שפועלת בתחום האיתור, ניהול הציים, התנהגות הנהג וניהול המטענים - עם רווחיות גולמית ושיעורי צמיחה גבוהים, ובתקווה שעם מכפילים יותר גבוהים. השוק הישראלי יקבל את שגריר, חברה רווחית, שפעילה רק בתחום איתור הרכב והעולם של התיקונים, שהיא מותג מוכר בישראל".

במהלך יש גם בשורה מסוימת לבורסה בת"א, ששגריר צפויה להצטרף לשורותיה. "אני מקווה שהשווי של שתי החברות בנפרד יהיה גבוה יותר מהותית מהשווי של החברה האחת היום", אומר בן-שלום, שהדגיש כי "מבחינת הספקים, העובדים והלקוחות לא קורה שום דבר. אולי כרטיס הביקור של כמה מנהלים ישתנה והם יעבדו מאוד קשה בזמן הקרוב".

מנכ"ל פוינטר, מחלב, אמר היום כי "זה מהלך מתבקש של מיקוד עסקי. המטרה כפולה: מצד אחד למצות את אסטרטגיית המיקוד העסקי בשירותי ניהול משאבים ניידים, ומצד שני לאפשר לחטיבת שגריר להתפתח לכיוונים נוספים, שקודם היא לא יכלה לפעול בהם".

שווי שגריר בעסקה האחרונה: 148 מ' ש'

הקשר העסקי בין פוינטר ושגריר החל עוד ב-2004 כאשר נקסוס (פוינטר בגלגולה הקודם) רכשה מכלל ביטוח, הפניקס ודלק רכב את השליטה בשגריר תמורת 200 מיליון שקל. לפני שנה השלימה פוינטר מהלך של רכישת חלקם של שותפיה לאותה השקעה, ליאון ויהודית רקנאטי, תמורת כ-62 מיליון שקל, בעסקת מזומן ומניות, לפי שווי של 148 מיליון שקל לשגריר. בדיעבד אפשר לראות במהלך הזה צעד מקדים לקראת המהלך הנוכחי, משום שעם שותפים נוספים היה קשה יותר לפוינטר לפצל את הפעילות.

פוינטר נסחרת בשווי 65 מיליון דולר ברשימה המשנית של הנאסד"ק. בתשעת החודשים הראשונים של 2014 הכנסותיה צמחו ב-12.8% ל-78.7 מיליון דולר, והרווח הנקי שלה ירד ב-1.6% ל-3.3 מיליון דולר. הרווח Non-GAAP הגיע ל-5.6 מיליון דולר, עלייה של 1.7%.

בן-שלום, שמכהן כאמור כיו"ר פוינטר, מכהן במקביל גם כיו"ר חברת סימטרון, שבשבוע שעבר דיווחה על מכירתה ל-3D Systems האמריקאית תמורת 97 מיליון דולר. DBSI החזיקה בסימטרון עד לפני כשנה וחצי ואז מכרה את החזקתה ברווח נאה.