ההרפתקה ברשת קוסט 365 העבירה את המשביר להפסד

גם השפעות "צוק איתן" ניכרו בתוצאות הקבוצה ברבעון, עם ירידה של כ-25% במכירות בתי הכלבו וניו פארם, ופגיעה בחברת התיירות קשרי תעופה

רמי שביט / צלם: איל יצהר
רמי שביט / צלם: איל יצהר

בשבועות האחרונים "כיכבה" רשת המשביר 365 בכותרות הכלכליות, על רקע כישלון הנפקת האג"ח וחיסול פעילות רשת המזון קוסט 365, שנמכרה. היום פורסמו דוחות הרבעון השלישי של החברה, שבשליטת רמי שביט, ובהם כצפוי הפסד ברבעון ומתחילת השנה.

המשביר סיימה את הרבעון עם ירידה של 6.5% בהכנסות ל-678 מיליון שקל, ומעבר מרווח נקי להפסד של 15.3 מיליון שקל. ההפסד כולל הפרשה בסך של כ-21.3 מיליון שקל בגין פעילות שהופסקה, המיוחס לרשת קוסט 365. על התוצאות ברבעון השפיע לרעה גם מבצע "צוק איתן". ההפסד מפעילויות נמשכות עמד על 2.1 מיליון שקל.

בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2014 רשמה המשביר הכנסות של כ-1.8 מיליארד שקל, ירידה של 3.4% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. גם בתקופה זו החברה עברה מרווח נקי (בסך 67.5 מיליון שקל) להפסד של 19.3 מיליון שקל. הרווח מפעילויות נמשכות מתחילת השנה עמד על 2.2 מיליון שקל.

בדוחות החברה נכתב כי "בחודש יולי 2014 החל מבצע 'צוק איתן' בעזה. בעקבות המבצע הורגשו ירידות במחזורי המכירות של המשביר בתי כלבו וניו פארם, בהיקף כולל של כ-25% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד". עוד מציינת החברה כי נכון למועד פרסום הדוח, היא הכירה בהכנסות-לקבל בגין פיצוי נזקי המבצע בסך 2.8 מיליון שקל.

"פיצוי המדינה לא רלוונטי לנזק"

השפעה נוספת של "צוק איתן" הייתה על חברת קשרי תעופה, בה מחזיקה קבוצת המשביר ב-61.3% מהון המניות, אשר התמודדה עם ביטולי הזמנות בהיקף מהותי לטורקיה בשל אזהרת מסע למדינה זו. "בדומה למגמה הכללית שנרשמה בתחום הקמעונאות בישראל, בעיקר כתוצאה מאירועי 'צוק איתן' שפקדו אותנו במהלך מרבית ימי הקיץ, רשמה קבוצת המשביר ברבעון השלישי ירידה בהיקפי הפעילות במרבית מגזרי העסקים", אמר המנכ"ל שביט.

"מצער שהמדינה החליטה על פיצוי לא רלוונטי להיקף הנזק. עם זאת ברבעון הרביעי אנו סבורים שמורגשת חזרה בהיקפי הפעילות למסלולם", הוסיף שביט. "לצד זאת, המשכנו בתוכנית הארגון מחדש בשורות הקבוצה. אנו פועלים להחזרת המשביר בתי כלבו לפסי צמיחה, וזאת באמצעות יישום הליכי התייעלות, וכן רה-ארגון של המלאי בסניפי הרשת, תוך התמקדות במוצרים המתאפיינים בביקושים גבוהים לאורך כל ימות השנה".

כאמור, המשביר השלימה באחרונה את מכירת קוסט 365 לקבוצת משקיעים, בראשות איש העסקים יאיר פיליפ ומנכ"ל רשת המזון, ניסים חסאן. בכך חיסלה קבוצת המשביר את פעילות הסופרמרקטים, שאליה נכנסה לפני שנתיים בלבד והסבה לה הפסד של כ-35 מיליון שקל. על כך אמר שביט כי "השלמנו את מכירת הרשת, שלצערנו הסבה הפסדים לקבוצה, ואנו ממשיכים בהצפת ערך לקבוצת המשביר. זאת, באמצעות מהלכים אסטרטגיים ופיננסיים שאנו מנהלים לגבי פעילויות הליבה של בתי כלבו וניו-פארם". שווי השוק של המשביר עומד כיום על 382 מיליון שקל, לאחר ירידה של 24% במניה מתחילת השנה.

תוצאות המשביר לצרכן
 תוצאות המשביר לצרכן