"כל זוג צעיר שחיכה למע"מ 0% הפסיד 30-100 אלף שקל"

יגאל דמרי: "המדינה אובדת עצות" ■ מנכ"ל אזורים: "אין יותר למה לחכות ולדחות קנייה, אנשים צריכים לגור"

יגאל דמרי / צלם: איל יצהר
יגאל דמרי / צלם: איל יצהר

"במקום להתעסק בבניית הארץ המדינה עסוקה בלקחת מכם כסף", כך אמר היום יגאל דמרי, הבעלים של י.ח דמרי, בכנס תום שנת המס של דלויט.

לדבריו, "כל זוג צעיר ששמע בקול שר האוצר ושר השיכון בסוף 2013 לאחר שהם יצאו בהצהרות שהמחירים ירדו ב-2014 הפסיד 30-100 אלף שקל. המדינה אובדת עצות. אני מברך על הסכמי הגג שהמדינה עושה אבל צריך להבין שגם אם יעשו הסכמי גג ל-200 אלף יחידות, נדרשים לכך מיליארדי שקלים של תשתיות, אנחנו מדברים על תהליך של עשר שנים. עושים הכל כדי להביא את השוק לאיזון מבחינת היצע וביקוש אבל לדעתי בטווח של 4-5 שנים הקרובות אין סיכוי שזה יקרה. אולי תהיה ירידה מקומית פה ושם אבל בסך הכל תהיה יציבות במחירי הנדל"ן עם הפנים למעלה".

דמרי הוסיף כי "לתכנית מחיר מטרה יש משמעות רק במקום שיש ערך למחיר הקרקע, מה שאומר שתכנית מחיר מטרה לא תהיה בבאר שבע או בקרית גת או באשדוד, אלא רק במרכז הארץ. זה פוגע בפריפריה כי אם דירה בקרית גת עולה בסביבות 900 אלף שקל ובראש העין אותה דירה היתה עולה 1.2 מיליון ועכשיו במסגרת תכנית מחיר מטרה היא תעלה מיליון שקל, אז למה שמישהו יקנה בקרית גת ולא בראש העין? המדינה מרחיקה את הציבור מהפריפריה, ואף אחד לא חושב על זה".

משתתף נוסף בפאנל שנערך בכנס היה דרור נגל, מנכ"ל אזורים, שאמר: "לא קרה שום דבר בשביל שהמחירים יירדו. כל מה שקרה בתקופה האחרונה רק מחזק את עליית המחירים. אין יותר למה לחכות ולדחות קנייה, אנשים צריכים לגור. היכולת של שר השיכון להוביל הליכים שישפיעו על היזמים ועל ציבור הקונים היא שולית. לראשי ערים יש יכולת להשפיע והתהליכים הם ארוכים. עד שלא תקום רשות אחת שיכולה לקבל החלטות מלמעלה ועד למטה ולהניע תהליך שלם, זה לא יקרה. הסיכון של יזם בישראל הוא עצום ואנחנו רואים מה קורה לחלקם, זה לא סתם".

רו"ח דורון גבור, שותף וראש מגזר הנדל"ן ב- Deloitte: "אם מסתכלים על פרסומות בטלוויזיה אז צריך להפסיק לקנות דירות כי צריך לחכות למחיר מטרה אבל התהליכים בישראל מאוד איטיים. גם אם מחר ישוחררו לשוק קרקעות רבות במודל של מחיר מטרה זה לוקח שנים. לפרויקטים לוקח שנתיים להוציא היתר. השנתיים האלה עולות כסף ומשפיעות על המחיר".

גם משתתפים נוספים בפאנל סבורים שהשפעת תוכנית מחיר מטרה על הענף לא תהיה גדולה בשנים הקרובות. פרופסור אבי שמחון, לשעבר יו"ר הוועדה המייעצת לשר האוצר אמר בנושא זה כי: "ההשפעה של תכנית מטרה תהיה שולית לפחות עד 2020. הממשלה ישנה בעמידה כבר הרבה מאוד זמן. הדירה הראשונה במחיר מטרה תהיה מוכנה לא לפני 2018. זו תכנית שטובה בעיקר עבור משרדי הפרסום שמריצים את הקמפיינים שלה". לדברי חנן מור, מנכ"ל קבוצת חנן מור: "לפי איך שזה נראה כרגע, לא נראה שתהיה יכולת בשנים הקרובות לטפל במחירי הנדל"ן וגם לא נראה לי שיש רצון. הגיע הזמן לשים את האמת בפנים, המגזר הציבורי צריך להפוך את עורו ולהשתנות. הוא סלע הבעיה של ישראל. שחררו אותנו מהעול הזה. למשרד הבינוי אין את האחריות לנדל"ן בישראל כי יש את משרד הפנים ויש את הוועדות. צריך להיות גורם אחד שמטפל בזה".

לצד הביקורת על תוכנית מחיר מטרה, ועל פעילות הממשלה הנוכחית בתחום הדיור, נציגת משרד הבינוי בכנס, ד"ר סתוונית שמואלי, מנהלת מחוז מרכז במשרד ניסתה להגן על תוכניות הממשלה ואמרה: "אין ספק שהזעזוע הפוליטי גורם לאי וודאות ולשינויים. אבל מה זה עוד חצי שנה לעומת הנצח? יש עוד תכניות חוץ ממע"מ אפס, כמו למשל מחיר מטרה שזו תכנית שאנחנו ננתק אותה ממע"מ אפס והיא עומדת בפני עצמה ופונה לפלח שוק הרבה יותר גדול מאשר תכנית מע"מ אפס. בנוסף, יש עבודה מאומצת בנושאים נוספים, יש הסכמים שכבר נסגרו בשטח עם רשויות מקומיות כמו ראש העין, מודיעין, קרית ביאליק וראשון לציון. הרעיון הוא שזה ישפיע גם על הישובים הסמוכים וייאלץ אותם להוריד מחירים".