דליפת הנפט בערבה: 48 שעות קריטיות של טיפול

ד"ר גלעד גולוב, מנכ"ל החברה הממשלתית לשירותי איכות הסביבה: "המזל הגדול הוא שאין כרגע גשם, כי אחרת היו החומרים יכולים לחלחל הרבה יותר עמוק"

נפט / צילום: רויטרס
נפט / צילום: רויטרס

"יש כמה פעולות שחייבות להיעשות כבר ב-48 השעות הקרובות. הזמן פה הוא קריטי" טוען ד"ר גלעד גולוב, מנכ"ל החברה הממשלתית לשירותי איכות הסביבה בהתייחס לדליפת הנפט שאירעה אתמול בערב.

אתמול בערב הבחינו עובדי חברת קו צינור אילת אשקלון בע"מ (קצא"א) בדליפת נפט דרומית לבאר אורה, כ-20 קילומטרים מצפון לאילת. דליפה תפעולית זו נגרמה כתוצאה מהעתקת קו 42 המעביר נפט גולמי מאילת לאשקלון, כמה מאות מטרים מזרחית לכיוון כביש 90. ואולם, משהועתק הצינור והתחילה הזרמת הנפט מחדש, נמצאה דליפה שגרמה למיליוני ליטרים של נפט להישפך לאורך מספר קילומטרים, ולהגיע גם לשמורת עברונה. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי הזיהום לא הגיע לירדן, אך כי יש פגיעה קשה בשמורה.

"הטיפול הקריטי מתחיל כעת", טוען גולוב "יש כמה דברים שצריך לעשות אותם כבר ב-48 השעות הקרובות אם רוצים למנוע נזק כבד מאד" הוא טוען ומוסיף כי בטווח המיידי יש לשאוב את בריכות הנפט שנוצרו ולאכסן אותו במכלי נפט באילת "כל קוב של נפט אותו שואבים, מונע זיהום של כמה קובים של אדמה".

בשלב השני הקריטי גם הוא, יש לטפל באדמה שספוגה עד תום בנפט. "ייתכן שהנפט חלחל רק כמה עשרות סנטימטרים, אך ייתכן כי הוא גם חלחל מטרים". את אדמה זו יש לקחת לאחד מהאזורים שיודעים לטפל באדמות מזוהמות מהסוג הזה, כמו למשל בנאות חובב, שם שורפים את החומרים המזהמים.

השלב השלישי האחרון שיש לעשותו מיד לאחר מכן, הוא טיפול בו במקום באדמה עם רמות זיהום מעט נמוכות יותר, זאת באמצעות טיפול ביולוגי של חיידקים האוכלים את הנפט. "המזל הגדול הוא שאין כרגע גשם, כי אחרת היו החומרים יכולים לחלחל הרבה יותר עמוק" טוען גולוב.

את הנזק הסביבתי והכספי קשה עוד לאמוד בשלב זה, אך עלות הנזק הישיר הכולל טיפולים כמו אלו שנזכרו לעיל, לא תרד מכמה מיליונים טובים. את הנזק העקיף לצמחייה ולבעלי החיים באזור ניתן יהיה לאמוד בשלבים מאוחרים יותר, אך עד שהאדמה תחזור לעצמה ייתכן וייקח גם כמה עשרות שנים.

מקצאא נמסר: "במסגרת הליך הבקרה של החברה התגלה בקו אילת -אשקלון, באזור באר אורה, דליפה. על פי התרגולת, ההזרמה בקו הופסקה, והדליפה נעצרה. יחידת תחזוקת הקו נמצאת במקום. החברה פועלת לתיקון והחזרת השטח לקדמותו בהקדם, בתאום מלא עם גורמי המשרד להגנת הסביבה והגורמים הרלוונטיים השונים."

חברת קו צינור אילת אשקלון בע"מ (קצא"א) נוסדה בשנת 1968 ומשמשת כגשר יבשתי להעברת נפט גולמי מים סוף לים התיכון ולהיפך. היא מפעילה את מסוף הדלקים העיקרי של ישראל באשקלון, הכולל נמל שדרכו מקבלת ישראל את מרבית הדלקים הגולמיים שלה, וכך גם מפעילה מזח לנפט גולמי בנמל אילת. כמו כן, מחזיקה החברה גם במספר חוות מיכלים המהוות עיקר מלאי הדלקים האסטרטגי של מדינת ישראל, ומתפעלת את הצינורות להעברת הדלק מהמסוף באשקלון לבתי הזיקוק באשדוד ובחיפה.