30% מהציבור: אין לנו מושג כמה ארנונה אנחנו משלמים

סקר איגוד לשכות המסחר: יותר מ-55% מהציבור לא יודעים גם בכמה התייקרה הארנונה בשנה החולפת

מחלקת ארנונה, עיריית תל אביב / צלם: איל יצהר
מחלקת ארנונה, עיריית תל אביב / צלם: איל יצהר

למעלה מ-30% מהציבור אינם יודעים מהו גובה מס הארנונה שהם משלמים. בנוסף, למעלה מ-55% מהציבור לא יודעים בכמה התייקרה הארנונה בשנה החולפת. כך עולה מסקר שערך איגוד לשכות המסחר במסגרת המאבק אותו הוא מנהל כנגד העלאות הארנונה החריגות במשק.

הסקר נערך על ידי חברת SQ השביל שלך להצלחה, בקרב 1,000 משיבים מהאוכלוסייה היהודית, בגילאי 18 ומעלה. "הרשויות המקומיות מנצלות את חוסר המודעות של הציבור בכל הקשור למס הארנונה, שכן הוראות החוק כיום לא יוצרות שקיפות ראויה, ומניעות בחוסר שקיפות העלאה מתמדת בשיעורי המס. כך הופך מס הארנונה לפרצה המסוכנת ביותר במערכת המס בישראל", טוען עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר.

עשרות רשויות מקומיות העלו השנה את הארנונה באופן חריג. עם זאת, ישנן רשויות בודדות שהפחיתו את הארנונה, כמו למשל ראשל"צ שהפחיתה את הארנונה בכ-8 מיליון שקל, אשדוד (476 אלף שקל), שוהם (277 א' ש'), משגב (151 א' ש'), מטה בנימין (128 א' ש') ועוד.

מהסקר עולה שבעלי הכנסה נמוכה יותר אינם יודעים כמה ארנונה הם משלמים, יותר מבעלי הכנסה גבוהה. כ-35% מבעלי ההכנסה הנמוכה מהממוצע אינם מודעים לגובה הארנונה אותה הם משלמים, לעומת כ-25% מבעלי ההכנסה הגבוהה מהממוצע שאינם יודעים זאת.

ירושלים היא העיר בה קיים חוסר המודעות הגדול לתשלום הארנונה בקרב תושביה (41% לא יודעים כמה ארנונה הם משלמים), אחריה ראשל"צ (35%), חיפה (33%), פתח תקווה (25%) ותל-אביב (25%).

מהנתונים עולה כי 21% ממשקי הבית מדווחים כי הם משלמים עד 600 שקל ארנונה בחודשיים, כ-31% מהנשאלים משלמים בין 600-1,200 שקל בחודשיים וכ-13% מהנשאלים משלמים למעלה מ-1,200 שקל.