תחום האשראי החוץ בנקאי לוהט: פנינסולה תיסחר בת"א

מדובר בחברה השלישית מהתחום שמניותיה ייסחרו באחוזת בית ■ גם השלד הבורסאי אס.אר אקורד, שבשליטת עדי צים, הודיע באחרונה על כוונה להתחיל לפעול בתחום

מיכה אבני פנינסולה בע``מ / צילום:מירי נחמיאס
מיכה אבני פנינסולה בע``מ / צילום:מירי נחמיאס

תשואות דו-ספרתיות של 20%-30% שהציגו בשנה האחרונה מניותיהן של צמד חברות האשראי החוץ בנקאי, אחים נאוי ואופל באלאנס, מעידות על העניין הגובר של המשקיעים בענף הפיננסי, הנהנה מתקופה של שגשוג.

כעת מתרחבות אפשרויות ההשקעה בענף הזה, עם הצטרפותה של שחקנית נוספת בו לבורסה בת"א: חברת פנינסולה, שהשלימה השבוע את מיזוגה לתוך השלד הבורסאי מיינסטרים. פנינסולה, שהוקמה בשנת 2004, עוסקת במתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים בישראל, לצרכי הון חוזר, בעיקר באמצעות ניכיון צ'קים.

כחלק ממיזוגה של פנינסולה למיינסטרים (שתשנה את שמה לפנינסולה פיננסים), גייסה החברה הממוזגת כ-8 מיליון שקל בהנפקת מניות ואופציות, שזכתה לביקושי יתר גבוהים. בעקבות המהלך המשולב מחזיק מנכ"ל פנינסולה, מיכה אבני, ב-29% מהון החברה הציבורית לאחר המיזוג. בעלי עניין משמעותיים נוספים הם חברת הביטוח מגדל (18% מההון), וקבוצת הפרייבט אקוויטי ויולה (כ-10%).

אבני מסר היום כי "המטרה של פנינסולה היא לסייע לבעלי עסקים טובים לצמוח ולבנות את כלכלת ישראל, מבלי שיאלצו להסתמך רק על המערכת הבנקאית. כחברה המגלגלת עסקאות אשראי בהיקף של מעל מיליארד שקל בשנה, הכניסה של פנינסולה לבורסה בת"א היא טבעית ותספק לחברה תשתית להמשך צמיחה ולמימוש החזון שלה להיות החברה המובילה במשק הישראלי במתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים".

הדוחות הכספיים האחרונים של פנינסולה מלמדים כי בתשעת החודשים הראשונים של 2014 הכנסות המימון שלה צמחו ב-18% ל-22.5 מיליון שקל - מגמה המיוחסת לצמיחה בהיקפי הפעילות - והרווח הנקי שלה לתקופה זו קפץ ב-75% ליותר מ-4 מיליון שקל. הונה העצמי טרם המיזוג עמד על כ-47 מיליון שקל, והאשראי שהעניקה ללקוחות צמח ב-51% ל-276 מיליון שקל, כאשר היקף האשראי שקיבלה מהבנקים עמד על 246 מיליון שקל.

לשם השוואה, הכנסותיה של החברה הבולטת בענף בבורסה, זו של האחים דורי ושאול נאוי, עמדו בתשעת החודשים הראשונים של 2014 על 84 מיליון שקל לאחר שטיפסו ב-18%, והרווח הנקי שלה לתקופה זו קפץ ב-20% ל-49 מיליון שקל. הונה העצמי של נאוי עומד על 226 מיליון שקל ותיק הלקוחות שלה מגיע ל-1.1 מיליארד שקל. החברה נסחרת בשווי של כ-620 מיליון שקל, אחרי קפיצה של 33% בערכה בשנה האחרונה.

הלקוחות מגיעים מתחומים שונים

החברה נוספת, אופל באלאנס שבשליטת דני מזרחי, סיכמה תקופה זו עם עלייה של 13% בהכנסות שהגיעו ל-12 מיליון שקל, והעבירו אותה מהפסד לרווח נקי של 4.5 מיליון שקל. הונה העצמי עומד על 14 מיליון שקל, ותיק הלקוחות שלה עמד על כ-50 מיליון שקל. אופל באלאנס נסחרת בשווי של כ-60 מיליון שקל, אחרי שמנייתה הוסיפה לערכה כ-20% בשנה האחרונה.

מנתוני שלוש החברות עולה כי לקוחותיהן מגיעים מתחומים שונים. בין הבולטים בהם: נדל"ן, מסחר, תעשייה, תשתיות וחקלאות. תחום האשראי החוץ בנקאי מזוהה באחרונה כבעל פוטנציאל עסקי רב, וככזה מהווה כר פעילות אטרקטיבי לשורה הולכת ומתארכת של חברות, שמכוונות לפלחי שוק שזוכים להיענות חלקית מהמערכת הבנקאית.

עדות נוספת להמשך פריחת הענף מגיעה מהעדכונים האחרונים שפרסמו שתי החברות החודש: אחים נאוי הודיעה על הגדלת מסגרת האשראי שלה מאחד הבנקים המלווים ב-50 מיליון שקל, למסגרת אשראי כוללת של 250 מיליון שקל. אופל באלאנס עדכנה על הגדלת מסגרת האשראי שלה מאחד הבנקים ב-10 מיליון שקל ל-26 מיליון שקל.

פנינסולה אינה המצטרפת החדשה היחידה לבורסה מבין הפעילים בענף המימון החוץ בנקאי. גם השלד הבורסאי אס.אר אקורד הודיע בשבועות האחרונים על כוונה להתחיל לפעול בתחום, אחרי שעבר לשליטתו של איש העסקים עדי צים.

החברה מתכננת להתמקד במתן הלוואות לתקופות קצרות, שיובטחו בשעבודים של נכסי נדל"ן, כלי רכב או שעבוד חשבונות בנק; בהלוואות לתקופות של עד שנתיים כנגד בטוחות ליזמים בתחום תמ"א 38; וכן בהלוואות של ניכיון צ'קים, הניתנות בכפוף לקבלת רישיון לפעילות נותן שירותי מטבע.

בחברה מכוונים לפלח שוק של לקוחות גדולים ויציבים, ולא יפעלו במסגרת ניכיון צ'קים בתמורה למזומן ובניכיון צ'קים ללקוחות בהיקף של עד 250 אלף שקל. צים, בעל השליטה החדש, מכר ב-2012 יחד עם אחיו רני את חברת צים שיווק, בעלת רשת המזון מחסני כמעט חינם, תמורת כ-350 מיליון שקל.