גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בצילומם ובדמותם

אורי גרשט, אוהד מטלון ויאיר ברק מציגים צילום עכשווי בשלוש תערוכות יחיד מרתקות במוזיאון תל-אביב, המעלות שאלות לגבי הפער בין מעמדו של הצילום כאמנות מוזיאלית לבין הפיכתו לכלי הנגיש לכולם, בזכות ההתפתחות הטכנולוגית g מטלון: "כיוון שכולם מתעדים את העולם כל הזמן, אני בוחר להפנות את המבט אל תוך הצילום. התיעוד החיצוני יימשך גם בלעדיי"

בשבוע שעבר קבע בית המכירות סותבי'ס בניו-יורק שיא עולמי במכירה פומבית של אמנות הצילום מאוסף יחיד, עם פדיון שהסתכם ב-21.3 מיליון דולר. הצילומים מאוסף קרן נתינה מייסודו של הווארד שטיין קבעו גם כמה שיאי מחיר לאמן. השיא הקודם, משנת 2006, עמד על 15 מיליון דולר בלבד, במכירת צילומים מאוסף מוזיאון המטרופוליטן. הסכומים מצביעים על עניין גובר והשקעה עולה של אספנים בתחום שעד לשנות ה-70 נחשב לילד החורג של האמנות.

אולי נדרשו 40 שנה במדבר או שנות דור, להגיע להכרה כה רחבה במדיום, שמשמש יותר מכל ראי התקופה. השילוב בין עין אמנותית, חומר וטכנולוגיה, הוא מובהק במיוחד בצילום. על כך מעיד גם העניין האישי של הצלמים בני-זמננו, שמפנים את המבט לא רק החוצה, אל האובייקט המצולם, אלא גם פנימה, לתוך הצילום ותולדותיו.

שלוש תערוכות יחיד של שלושה צלמים ישראליים מוצגות בימים אלה שכם אל שכם במוזיאון תל-אביב לאמנות. אורי גרשט, יאיר ברק ואוהד מטלון, שלושתם בני הדור שנולד בשנות ה-70. התערוכות המופתיות, כל אחת על פי דרכה, מציגות גישות שונות לצילום ולאמנות. הן שונות זו מזו באופן קיצוני בתוכן ובמראה, אך יש להן מכנה משותף בולט: כל אחד מהצלמים מציג גוף עבודות שצמחו מתוך סקרנות ומחקר עומק של עולם האמנות והצילום בתוכו, רמה טכנית בלתי מתפשרת ויכולת אמנותית מרהיבה.

"בציור, משיחת המכחול הראשונה היא אינטרפרטציה. בצילום האקט הראשוני הוא ציטוט. אחת השאלות שאני עוסק בהן היא איך אמנות עוסקת בתפיסה ובהצגה של העולם, ואיך טכנולוגיה משפיעה על התפיסה ועל האמנות", אומר האמן הבינלאומי המצליח אורי גרשט, בשיחה עם "גלובס", ערב פתיחת תערוכתו, בסוף השבוע האחרון.

בסדרת העבודות החדשה, גרשט ממשיך את מחקרו על האמנות העתיקה של ה"אולד מאסטרס", מימי הרנסנס. הוא ניגש לאמנות הקלאסית ביותר בעין בוחנת של צלם, ומפיח חיים, קול ותנועה בעבודות של "טבע דומם" (בצרפתית, למשל, הן נקראות "טבע מת").

התערוכה נפתחת בווידיאו על שלושה מסכים, המציגים שלושה זרי פרחים באגרטלים - שחזור מדוקדק של ציורי פרחים של יאן ברויגל האב, מתחילת המאה ה-17, שפגש גרשט במוזיאון בווינה. המתבונן בווידאו רואה את הפרחים במבט ישיר, אך תוך זמן קצר מרחש פיצוץ דרמטי ונוצר שיבוש תפיסתי. כעבור רגע המוח מתרגם לעצמו, כי מה שראינו לא היה הזר עצמו, אלא השתקפותו במראה.

"אנחנו מסתכלים על ציור נטורליסטי לכאורה, המחקה את הטבע. אבל במבט בוחן ניתן לראות כי הצייר בחר להציג מציאות משלו", אומר גרשט. יאן ברויגל האב נחשב לאבי ציורי הפרחים באמנות הפלמית. אך הוא צייר בזריו פרחים שלא יכולים להיות באותו מקום ובאותו זמן. פרחי עונות שונות ופרחים אקזוטיים ממקומות שונים בעולם. "כיוון שמדובר במקור מלאכותי, הרשינו לעצמנו לעבוד גם בסדרת עבודות הווידאו עם פרחים מלאכותיים". אלה עוצבו והוכנו במיוחד, בניסיון להעביר לתלת ממד אותנטי ככל האפשר את פרחיו המצוירים של ברויגל.

כאשר גרשט אומר "אנחנו" הוא מדבר על צוות הסטודיו שלו בלונדון, שביום צילומים למשל מונה 12 איש על הסט, בפרויקט שארך כשנה. "אני אף פעם לא יודע מה ייצא בזמן אמת. העין תופסת את האובייקט אך היא מסתכלת למעשה על המראה שמשקפת את האובייקט. הצילום נעשה בו-זמנית בשתי מצלמות, האחת מתמקדת באובייקט שבתוך המראה והשנייה בפני השטח של המראה - האחת תופסת את מה שקורה לחומר והשנייה את מה שקורה לתמונה.

"ברגע המצאת הצילום כל הקלפים נטרפו. ז'אנר הציור ההיסטורי, התיעודי, נכחד. טכניקות נעלמו בזו אחר זו. כעת המהפכה הדיגיטלית מעלה רגישות גבוהה לשאלות מהי המציאות ואיך אנחנו תופסים אותה. ציור הוא מוחשי לחלוטין ויש מערכת יחסים ברורה בין החומר למצויר. בצילום אנלוגי יש חומר - הצלולויד של סרט הצילום ואלידי הכסף (אחד מחומרי הצילום המקוריים) המגיבים לאור. בצילום דיגיטלי יש חיישן שמתרגם אלגוריתם לפיקסל. הצילום הגיע לרמה שמאפשרת לראות דברים שלא יכולנו לראות בעין".

כך מנסה גרשט להסביר את העניין הספציפי שלו ברגע הפיצוץ, הנתפס בצילום של 10,000 חלקיקי השנייה. "האם הצילום מתעד את המציאות או יוצר אותה?", הוא מעלה שאלה פילוסופית. כי הרי אם לא היה צילום לא הייתה תמונה נתפסת של הרגע הזה בעולם.

כמו בעבודות קודמות של גרשט, בסדרה המתארת מסע בפולין, מקרקוב לאושוויץ, הוא מציג נוף מרהיב שכל השברים מסתתרים בנבכי הידיעה מה קרה שם. "האקט והצליל של שבירת הזכוכית, מעלה על הדעת כמובן את זיכרון ליל הבדולח. יש בעבודות התרסה: הדימויים מאוד יפים, שופעים ומפתים, ולמעשה יש בהם את הצד הנוראי.

גם לעובדת היותו ישראלי יש השפעה על אמנות הצילום שלו. גרשט: "גדלתי בארץ. זה מקום שבו השכנוע האידאולוגי כל-כך גבוה, שאנחנו לא יכולים לפנות מקום לראייה של נרטיב אחר".

אוהד מטלון: מצלם את הצילום

תערוכתו של אוהד מטלון נפתחה בקירות ריקים. זהו אירוע יוצא דופן במוזיאון, שנתן אמונו באמן ובאוצרת הצילום, נילי גורן, שבחרו להציג את התערוכה כתהליך בהתהוות. לאורך שמונה שבועות הולך ומתמלא חלל התערוכה הקדמי, בעוד שבשני חדרים אחוריים, הפתוחים לקהל, מטלון הקים סדנה להדפסת הצילומים ולמיסגורם.

"הרעיון עלה לראשונה לפני כעשר שנים, כשרציתי לעשות עבודה שמתעדת צילום תיעודי בהתהוות - כמו צילום עיתונאי אך ללא תלות בהחלטות העורכים", אומר מטלון. ב-2009 הציג תערוכה בהתהוות לראשונה, בביאנלה לאמנות בהרצליה. אך מאז, הוא אומר, חלו שינויים אפילו בעצם השימוש בצילום - שהפך לרווחי יותר ויותר.

"חלו שינויים גם בטכנולוגיה וגם באורח החיים. בחמש השנים האחרונות, כולם מצלמים. זה דומה לרגע שבו נכנס הצילום לאמנות ודחק את הציור למחוזות האבסטרקט. כיוון שכולם מתעדים את העולם כל הזמן, אני בוחר להפנות את המבט פנימה - אל תוך הצילום. אני משוחרר מהתפקיד של רישום רוח המקום והזמן. התיעוד החיצוני יימשך גם בלעדיי".

באופן פרדוקסלי, דווקא ההחלטה לעסוק בתערוכה בצילום עצמו, כמדיום, כאובייקט וכחומר, הופכת לרישום רוח המקום והזמן. מטלון בחר לצמצם את שדה המחקר וההתבוננות שלו. בעבודתו מצטלם נייר הצילום עצמו, מקומט ונפתח, נסרק בסורק, נאפה בתנור או נשרף באמצעים שונים. רישומי האמולסיה והקרנות האור בפעולות השונות שהוא מעביר את הנייר הופכים לתמונות מרתקות, המזכירות את צילומי הסוריאליזם של אמצע המאה ה-20.

לצד "רע, בית מלאכה לצילום", מלווה את התערוכה בהתהוות פיוטר רזניקוב, פילוסוף איש אוניברסיטת תל אביב, המגיב לחומרים בעודם מתגבשים לנגד עיני הצופים. "בטקסטים יש ניתוח לצד הסברים טכניים".

למרות תיאור ה"מפעל" שהקים מטלון, כדי לקיים תערוכה שהיא למעשה עבודה בתהליך, התערוכה עצמה מאוד אלגנטית. יש בה מעט מאוד צבע, הרבה מחשבה ומופת של הדפסה איכותית ומסגור מוקפד. "זה נכון, וזו בחירה מושכלת", אומר מטלון. "למרות שהמנגנון שמאחורי הקלעים חשוף, אני לובש את החליפה המוזיאלית".

יאיר ברק: מחפש את השיבוש

כותרת תערוכתו של יאיר ברק "מתרחק ממשהו, נועץ בו את עיניו" היא ציטוט משובש של הפילוסוף וולטר בנימין, שלדברי ברק מתאר, בתחילת המאה ה-20, את מעשה הצילום עצמו, גם אם בלי להתכוון לכך. "בנימין כתב על מלאך ההיסטוריה הנהדף לאחור. אני רואה בהתרחקות את פעולת הצילום הבסיסית". אך גם ההיבט ההיסטורי של המקומות המצולמים בעבודותיו הוא רב חשיבות.

בסדרת הצילומים שנאספה מאז 2008, ברק מצלם סביבות טעונות משמעות ותוכן היסטורי, ומציג אותן כאובייקט תמים. "אני מנקה מאשמה את זירות הפשע ומפליל את התמימים", הא מחייך. הוא מצלם רחובות "תמימים" שבהם פועלים בתי בושת בציריך המהוגנת. מצלם פסל מצביא בעיר אירופית עלומה, כשהוא עטוף להגנה מהקור כך שלא ניתן לדעת באיזה מנהיג ותקופה מדובר. "אני יוצר שיבוש בכוונה כשאני מפריד בין התפקיד של האובייקט האמנותי בעיר לבין האובייקט עצמו, שאין לראותו".

ברק מציג את ערוגות קיו גרדנס האלגנטיות, ביום היחיד בשנה שהן עירומות מפרחים. את הצילום עצמו הוא מחלק ומשבש את הסדר הוויקטוריאני הקשוח שבו תוכננו הערוגות בגן.

בשדה התעופה הנאצי טמפלהוף בברלין, הוא עומד בנקודה אחת, לצד עץ בודד, ומפנה מבט פעם לעבר המבנה ופעם הרחק ממנו. "מבט צפונה אל הטרמינל והעיר מציג את האדריכלות הנאצית ומרמז על החשיבות ההיסטורית של המקום. מבט דרומה אל הנוף הפתוח כאילו מזכה את הנרטיב".

צילומי טמפלהוף מופיעים בכניסה לחדר הסוגר את התערוכה, כאפילוג. בתוך החדר משחק ברק בשיבושים נוספים. בעבודת וידיאו בשני מסכים הוא מחלק את מזרקת הזרנוק של אגם ג'נבה לשני חלקים: האנכי, הזכרי, המתפרץ ושואף מעלה מאבד את בסיסו האופקי, הנקבי, המשמש לו נקודת מוצא וגם כלי קיבול למים בנפילתם חזרה לארץ.

על קיר סמוך תלוי צילום של "פיסת האבן העצובה בעולם", כדברי ברק. אנדרטה בלוצרן, המציגה אריה פצוע מלקק את פצעיו, זכר לתבוסה השווייצרית לצרפתים. ברק לכד את הצילום מאחורי לוח אדום המבטל למעשה את האפשרות לראותו, אלא כאשר הוא מואר בתאורה ישירה. האפקט מרשים.

על רצפת החדר לוח מצבה שהוטה בזווית כמנסה למרוד בייעודו לנוח בשלום. על גביו אמירה מתריסה "I'd rather not". ברק: "זהו סירוב מנומס. המצבה מסרבת להישכב, כמוה כאדם, או כמו האריה, שאינו רוצה למות, כמובן. אבל יש פה גם סירוב אחר, לקבל את הנרטיב המקובל של הדברים. לחפש תמיד את השיבוש. העדפה להתנגדות ולעמדה שבוחנת את אמיתות הדברים".

עוד כתבות

מפגיני סביבה נגד הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס / צילום: ARND WIEGMANN, רויטרס

בין גרטה לטראמפ: המשחק הכפול של כנס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס

הכינוס הכלכלי האליטיסטי ביותר שקיים מנסה לשנות פניו ולהפוך לרלוונטי ● למשל, השנה הוא יארח את פעילת הסביבה גרטה טונברג על הבמה המרכזית ● למרות שנשמע הרבה מלים כמו "בר קיימא" ו"כלכלה הוגנת", נראה שמשבר הסחר בין ארה"ב לסין יעניין את הבאים הרבה יותר

מפגין בהונג קונג זורק אבן על בניין / צילום: Thomas Peter, רויטרס

דרמה באסיה: הבורסה בהונג קונג צנחה ב-2.8% בצל הורדת דירוג

המדדים העיקריים באסיה נצבעו בירידות בצל הורדת דירוג להונג קונג; ברקע: חשש מהתפרצות זן חדש של דלקת ריאות בסין ● הבורסה בהונג קונג איבדה 2.8%, שנחאי ירדה ב-1.4%, הניקיי ביפן איבד 0.9% ● בסוכנות הדירוג מודי'' הורידו דירוג להונג קונג ל-Aa3 מ-Aa2 ● החוזים בניו יורק אדומים

איילת שקד / צילום: כדיה לוי

"הטלת האגרות אומנם הפחיתה סטטיסטית תביעות סרק, אבל גם צמצמה הגשת תביעות טובות"

"גלובס" ממשיך ובודק את השפעתן של הטלת האגרות על שוק הגשת התובענות הייצוגיות, והפעם באמצעות עורכי דין העוסקים בנושא • מהי עמדתם בנוגע לרפורמה, ומה הם מציעים לעשות בעתיד כדי להפחית עוד יותר את הגשת תביעות הסרק? • חלק שני בסדרה

יגאל ברקת / צילום: איל יצהר

יהושע TBWA זכה במכרז הפרסום של קבוצת זאפה

תקציב הפרסום של קבוצת זאפה הוא בהיקף של כ-7 מיליון שקל ● על התקציב התמודדו כשישה משרדים בסדרי גודל שונים, לרבות משרדי דיגיטל וסושיאל

בית אמות / צילום: איל יצהר, גלובס

סנונית ראשונה לקראת הפחתת שיעור ההיוון? ענקית הנדל"ן אמות תרשום רווח של 500 מיליון שקל מעלייה בשווי נכסיה

עלייה בשווי ההוגן של נכסים מניבים להשקעה, יכולה לנבוע משיפור צפוי בתזרים שיניבו אותם נכסים בשנים הקרובות, או לחלופין מירידה בשיעור ההיוון להווה של אותו תזרים עתידי

האומנם שנה מוצלחת לקרנות הנאמנות?  / הדמיה: shutterstock, שאטרסטוק

האומנם שנה מוצלחת לקרנות הנאמנות?

2019 הייתה מוצלחת מאוד למשקיעים בקרנות הנאמנות, אך פחות מוצלחת ממה שנראה למנהלי הקרנות ● בתמונת הגיוסים והפדיונות, יש פער ניכר בין העולם האקטיבי לבין, ובתוך, העולם הפסיבי - בין הקרנות המחקות לבין קרנות הסל ● כתבה ראשונה מתוך שתיים

אורלי מנע שני/ צילום: תמר מצפי

מה זה ניכור הורי? בית המשפט העליון יידרש להכריע

צמד המילים "ניכור הורי" הפך לטרנד של ממש בתקופה האחרונה בתיקי משפחה ● במסגרת בקשת רשות ערעור עקרונית, אם שבנה מסרב לפגוש אותה במשך תשעה חודשים מבקשת להסדיר את הבלגן החוגג בערכאות הנמוכות ולהורות לביהמ"ש להורות על חידוש הקשר שלה עם בנה

שקע ותקע מתוך הקמפיין של חברת החשמל לישראל / צילום: מתוך יוטיוב

משרדי הפרסום הצביעו ברגליים: תקציב חברת החשמל נשאר באדלר חומסקי

למה משרדי הפרסום משוכנעים שלחברת החשמל היו העדפות לגבי זהותו של הזוכה, והדירו רגליהם מהמכרז?

בניה למגורים בכפר יונה ש/ צילום: איל יצהר

"דירה להשכיר" רכשה 120 דירות בכפר יונה ונהריה

בנק מזרחי טפחות יעמיד לשתי העסקאות מימון בהיקף כולל של כ-108 מיליון שקל לתקופה של עד 5 שנים

הנשיא מקרון/ צילום:  רויטרס

דיווח: צרפת התקפלה ולא תגבה "מס דיגיטלי" על חברות טכנולוגיה אמריקאיות השנה

לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", צרפת התקפלה ותדחה את גביית המס עד לסוף 2020, בזמן ששני הצדדים דנים בפתרון לסוגיה

חיים פייגלין מנכ"ל צמח המרמן  / צילום: יח"צ

מנכ"ל חברת הנדל"ן שיוצא נגד "מרד" ראשי הערים: "סוג של אנרכיה"

מניית הנדל"ן הלוהטת של צמח המרמן יותר מהכפילה את ערכה בשנה האחרונה ● לדברי המנכ"ל חיים פייגלין, "מחירי הדירות זוחלים למעלה בחודשים האחרונים. תוכנית מחיר למשתכן כנראה הגיעה לסוף דרכה - ומצד שני, המדינה עדיין לא משחררת מספיק קרקעות לבנייה בשוק החופשי"

קצינים/ צילום: דובר צהל

העליון: המדינה תחשוף נתונים נוספים על הפנסיה של משרתי הקבע

פסק הדין ניתן במסגרת ערעור של תנועת "הצלחה" נגד משרד הביטחון והאוצר, בדרישה לחשוף פרטים שהושחרו בנספחי הסכם כחלון-יעלון

איתמר בן גביר, ראש עוצמה יהודית / צילום:

בן גביר הודיע שהוא מתמודד עד הסוף: "הציעו לי תפקיד של שגריר"

"הציעו לי גם תפקידים בקק"ל, בהסתדרות הציונית, בלשכת עורכי הדין, אפילו תפקיד שגריר", כך אמר איתמר גביר במסיבת עיתונאים היום, בה הכריז כי יתמודד בבחירות לכנסת ה-23 במסגרת מפלגת עוצמה יהודית

ח"כ אורית פרקש-הכהן ונגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון בדיון בכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

"נכשלנו בטיפול בקרן העושר. זה חוסר אחריות ממדרגה ראשונה שכל הגופים המעורבים בזה נגועים בו"

כך אמר יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני בדיון לאישור תקציב בנק ישראל לשנת 2020 ● נציגת הבנק: לא אויש אף תפקיד בקרן משום שוועדת האיתור התפרקה

טראמפ בעצרת בחירות במישיגן / צילום:  Leah Millis : צילום

דעה: משפט טראמפ בסנאט מתחיל - הזיכוי די מובטח, אך האם הכתם יימחק?

אחרי שגוף ביקורת של הקונגרס קבע כי התנהלות טראמפ בפרשת אוקראינה היא עבירה על החוק, משפט האימפיצ'מנט מגיע לנקודת ההתחלה בסנאט ● מידת הזיהום של הכביסה המלוכלכת שצפויה לצוץ במהלך הדיונים, עלולה לעצב את דימויו ומורשתו של הנשיא ה־45 לדורות הבאים ● דעה

קריסטלינה איבנובה גורגייבה-קינובה, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית / צילום: Charles Platiau, רויטרס

קרן המטבע הבינלאומית הנמיכה את תחזית הצמיחה לכלכלה העולמית

באוקטובר האחרון התחזית של קרן המטבע היתה לצמיחה עולמית של 3% ל-2019 ושל 3.4% ל-2020 ● כעת, הורידה הקרן את התחזית לשיעור צמיחה של 2.9% ו-3.3% בהתאמה

בייג'ינג, סין / צילום: Jason Lee, רויטרס

מסיכות לפנים וחיסונים: המניות שקופצות על רקע התפרצות השפעת

ביונדווקס הישראלית, המנוהלת על ידי רון בבקוב, נובהווקס המפתחת חיסון נגד שפעת שתוצאותיו יפורסמו בקרוב, וחברות נוספות בסין רושמות עליות חדות בצל התפרצות נגיף קורונה

כריסטיאן טיזמן מחברת לנובו, מציג את המסך המתקפל של החברה ב־CES / צילום: Steve Marcus, רויטרס

המחשבים האישיים שוב בקדמת הבמה: האם המסך המתקפל יציל את השוק המדשדש?

הסמארטפונים המתקפלים של סמסונג ו-וואויי עדיין לא נוחלים הצלחה, אך יצרניות המחשבים החליטו לאמץ את טרנד המסכים המתקפלים ● האתגרים לא מעטים - ממערכת הפעלה לא מותאמת ועד בעיות פיזיות - אך היצרניות מקוות שהמסכים האלו יחזירו את הדומיננטיות של המחשבים האישיים

יצחק הרצוג / צילום: תמר מצפי

גולשת נאלצה להתנצל על שיתוף פוסט מכפיש נגד הרצוג

פשרה בתביעת לשון הרע שהגיש יצחק הרצוג נגד שניים בגין טקסט מכפיש ששיתפו נגדו ונגד אימו אורה הרצוג

הונאה, תרמית, זיוף, עוקץ / שאטרסטוק

אישום: התחזו בטלפון לבנקאים ועקצו קורבנות בכחצי מיליון שקל

שלושה צעירים מואשמים בכך שהתחזו לבנקאים וכך קיבלו גישה לחשבונות של אלפי קורבנות, בהם עשו כבתוך שלהם ● בין היתר רכשו הצעירים גיפט קארד ומוצרי יוקרה באמצעות הכספים שקיבלו במרמה ● הפרקליטות על הנאשמים: "אופי עברייני של פשע מאורגן"