בלינקוב מנסה להגביל את המחצבות של שפיר הנדסה

שפיר מזהירה מפגיעה בפעילותה עקב המלצות הוועדה בראשותו, לבחינת מדיניות המקרקעין בתחום המחצבות

מחצבת עציונה של שפיר בעמק האלה / צילום: מתוך אתר החברה
מחצבת עציונה של שפיר בעמק האלה / צילום: מתוך אתר החברה

פחות מחודש לאחר שהונפקה בבורסה בת"א, עדכנה אמש חברת שפיר הנדסה כי המלצות הוועדה לבחינת מדיניות המקרקעין בתחום המחצבות, בראשה עמד רם בלינקוב, עלולות להשפיע לרעה על פעילותה.

שפיר הנדסה , שמפעילה ארבע מחצבות ברחבי הארץ, ציינה כי לפי שעה אין ביכולתה להעריך את היקף הפגיעה האפשרי, מאחר שטרם גובשו כלל הפרטים והמסקנות הנדרשים ליישום ההמלצות. כן נמסר כי החברה לומדת את טיוטת הדוח ושומרת על זכותה לטעון כנגד ההמלצות.

פעילות המחצבות נחשבת רווחית במיוחד ונכללת בדוחות שפיר תחת מגזר תעשיית חומרי הבנייה, יחד עם מפעלי הבטון והאספלט וצי משאיות ההובלה. מגזר זה יצר בתשעת החודשים הראשונים של 2014 הכנסות של 864 מיליון שקל ורווח מגזרי של 184 מיליון שקל, שהיווה כ-58% מסך רווחי מגזרי הפעילות.

בינתיים, המשקיעים בבורסה לא התרגשו מההודעה ומניית שפיר נסחרה במהלך היום בירידה מתונה של 0.3%, תוך שהיא מרכזת מחזור נמוך. מאז ההנפקה בסוף נובמבר איבדה המניה כ-11% מערכה, והחברה נסחרת בשווי של 1.95 מיליארד שקל.

ועדת בלינקוב מונתה בתחילת 2014 בידי שר השיכון אורי אריאל, לבחון את דרכי ההקצאה המיטביות בתחום המחצבות ולמנוע את הריכוזיות בענף. זאת, לאחר שוועדה בראשות הפרופ' איתן ששינסקי קבעה כי קיימים רווחי יתר בתחום בשל היצע מוגבל וצפי להחמרת הזמינות, אולם סברה כי אין מקום להטיל מס רווחי יתר על חברות החציבה, אלא יש להפעיל מהלך רגולטורי להגדלת ההיצע.

אתמול פרסמה ועדת בלינקוב את טיוטת הדוח שלה לצורך קבלת הערות מהציבור. בין השאר סימנה הוועדה שלושה מוקדים של ריכוזיות אזורית בענף: אזור ירושלים (ששתיים מארבע המחצבות של שפיר נמצאות בו), אזור הגליל המזרחי והגליל המערבי.

25% מסך תפוקת המחצבות ב-2013

לפי הדוח מחזיקה שפיר באזור ירושלים (באמצעות מחצבות עציונה וזנוח) ב-91% מסך העתודות המאושרות ובכ-55% מסך העתודות המאושרות והעתידיות לחציבה, וזאת מבלי לכלול עתודות שמעבר לקו הירוק.

במסגרת טיוטת הדוח המליצה הוועדה כי חברות בעלות שליטה בשוק אזורי מסוים, שבבעלותן יותר ממחצבה אחת, ישיבו לידי המדינה לפחות מחצבה אחת מתוך המחצבות שבבעלותן באותו אזור. זאת, תמורת הענקת הרשאה לחציבת יתרת הכמות המאושרת לחציבה של אותו גורם, במחצבות שיישארו בידיו.

לפי הוועדה, אם לא יושבו המחצבות לידי המדינה יהא עליה לפעול בדרך של חקיקה וכן יהיה מקום לשקול הטלת פיקוח על המחירים לתקופה מוגבלת.

מלבד מחצבות עציונה וזנוח, מפעילה שפיר גם את מחצבת ורד שבוואדי ערה ואת מחצבת נטוף שבשומרון.

מחצבת ורד היא הגדולה מבין הארבע, וקצב הכרייה הממוצע בה עומד על 5.8 מיליון טון בשנה. בזנוח כורים בממוצע 0.4 טון בשנה; בעציונה 2.7 מיליון טון בשנה; ובנטוף 2.5 מיליון טון. לפי דוח של חברת הדירוג S&P מעלות, ב-2013 היה נתח השוק של החברה כ 25%- מסך התפוקה הארצית של המחצבות, כאשר במחוזות חיפה וירושלים החברה הייתה המובילה בתחום.