התחזיות החשובות ל-2015: זה מה שיקרה השנה בעולם

2015 כבר כאן, וגם התחזיות ■ בהודו יידרשו רפורמות ענק שיחזירו את הצמיחה ל-9% לפחות; במערב אפריקה ימשיכו להתמודד עם האבולה; הביטקוין יעלם והאביזרים הלבישים לא יצליחו לפרוץ

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

מחירי הנפט יירדו מתחת ל-50 דולר לחבית?

כן. יש שתי סיבות לכך שהיצע היתר בשוק הנפט העולמי, שהצניח את מחירי הנפט מסוג ברנט בכמעט 50% מיוני עד דצמבר, יימשך במחצית הראשונה של 2015, לכל הפחות.

ראשית, המשלוחים צפויים לגדול. תעשיית נפט הפצלים בארה"ב, שנראית כעת בעיני רבים כפגיעה במיוחד לירידת המחירים, תוכל להגדיל את התפוקה למרות כל הלחצים הפיננסיים. במקביל, סעודיה ויתר חברות אופ"ק לא צפויות לעשות דבר מלבד קיצוץ סמלי בתפוקה שלהן.

שנית, הגידול בביקוש לנפט יישאר איטי כמו במחצית השנייה של 2014. התאוששות מהותית בצמיחה הכלכלית בסין ובכלכלות מתעוררות נוספות יכולה לשנות את זה, אבל היא תתרחש רק בעוד חודשים רבים במקרה הטוב. בתנאים אלו, הנפט יוכל לרדת אל מתחת ל-50 דולר לחבית.

בחלוף הזמן, כוחות השוק יחזרו לפעול. מחירים נמוכים ימריצו ביקוש ויחניקו היצע, בייחוד בארה"ב, כך שלמחירי הנפט יש סיכוי טוב לעלות לקראת סוף השנה. דבר אחד בטוח: ככל שהמחירים יורדים, הנזק להשקעות בהפקת נפט עולה, ולכן גם התאוששות המחירים תהיה חזקה יותר.

רוסיה תספח שטחים חדשים באוקראינה או באירופה?

לא. מול המשבר הכלכלי בבית והעיצומים הבינלאומיים, פוטין יעצור את תוכניות ההתרחבות שלו ב-2015. במקום זאת, המנהיג הרוסי ינסה לבצר את הישגיו בקרים ולשמור על חלקים מ"מזרח אוקראינה" במלחמה קרה, כדי שהם לא יישלטו בצורה אפקטיבית על ידי קייב.

התחזית הזו מחייבת שתי הסתייגויות. ראשית, פוטין מפתיע באופן עקבי משקיפים מערביים לרעה (רק מעטים צפו סיפוח מלא של קרים ב-2014). שנית, תגובה אפשרית אחת למשבר הכלכלי בבית יכולה להיות גיוס תמיכה פנימית על ידי הסלמת העימות באוקראינה. למרות זאת, הסיכון הכלכלי והצבאי של מלחמה מורחבת נראה גדול מדי למוסקבה ב-2015.

הבנק המרכזי האירופי יאמץ הקלה כמותית בקנה מידה מלא?

כן. האינפלציה הכוללת במרחב האירו צנחה ל-0.3% - הרבה מתחת ליעד של ה-ECB, שהוא "מתחת אך קרוב ל-2% בטווח הבינוני". הסיכונים להתבססות ציפיות לאינפלציה נמוכה מאוד או אפילו דפלציה - גבוהים מאוד.

זו הסיבה לכך שמריו דראגי, נשיא ה-ECB, הכריז ב-4 בדצמבר שמאזן הבנק המרכזי "מיועד לנוע לקראת הממדים שהיו לו בתחילת 2012".

ההעלאה המשתמעת של המאזן היא כטריליון אירו, וקשה להאמין שיש חלופות אחרות פרט לקנייה ישירה של אג"ח ריבוניות כדי להשיג את היעד הזה.

השינוי בניסוח מ"צפוי" ל"מיועד" התקבל אמנם בהתנגדות של שישה מחברי המועצה המוניטרית של הבנק, אבל גם מול אופוזיציה חזקה כזו ה-ECB יהיה חייב כמעט בוודאות לנסות את ההקלה הכמותית. אחר כך יהיה אפשר להתווכח על הרמה.

הילרי קלינטון תיתקל ביריב רציני?

לא. לא נדע את שמו של המועמד הרפובליקני עד לשנת 2016, וגם אז, הוא - אין נשים מועמדות בקנה בין כ-20 השמות העומדים כעת על הפרק - יהיה כה חבול, שהגברת קלינטון תחל את הבחירות הכלליות עם יתרון.

בשדה הדמוקרטי, היא תתמודד עם מועמד או שניים מדרג ב', כמו ג'יימס ווב, לשעבר סנטור מווירג'יניה, ומרטין או'מאלי, מושל מדינת מרילנד, המסיים בימים אלה את תפקידו. כך שהגברת קלינטון תצלח היטב את הפריימריז.

האיום הרציני היחיד עליה, אליזבט וורן - הסנטורית הפופוליסטית ממדינת מסצ'וסטס - לא תרוץ, למרות התמיכה הניכרת שלה היא זוכה מצד השמאל הליברלי. בסופו של דבר, וורן לא תרצה לעמוד בדרכה של הנשיאה הראשונה של ארצות הברית.

קצב הצמיחה של סין יירד מתחת ל-7%?

כן. בייג'ין נחושה לעמוד ביעד צמיחת התמ"ג הרשמי שלה בשנה הבאה, העומד על 7% או יותר, כדי למנוע פגיעה באמון בכלכלת המדינה. למרבה הצער, הכלכלה הסינית לא תציית, ככל הנראה, וקצב הצמיחה יהיה נמוך מעט מן היעד הזה.

לאחר שקצב הצמיחה בתמ"ג ירד כבר בשנת 2014 ויהיה, ככל הנראה, מעט נמוך יותר מהציפיות, אלה האמונים על התכנון הכלכלי בסין יהיו נחושים להימנע מהחטאת היעד, זו הפעם השנייה, בשנת 2015. אולם, העלייה הניכרת בחוב המקומי, הירידה בהשקעות בנכסים קבועים, הירידה במכירות של נכסי נדל"ן והמגזר היצרני המדשדש - יכבידו על הדינמיות של סין.

המדיניות המוניטרית של בייג'ין תהיה מתירנית יותר, ככל הנראה, תוך שאיפה למנוע מסביבת האינפלציה הנמוכה (הנמדדת על פי המחירים לצרכן) להידרדר למערבולת של דפלציה. מהלכים כאלו מיועדים לחזק את הוצאות הצרכנים, שכן זהו מקור התקווה הטוב ביותר של בייג'ין להנעת הצמיחה.

הביטקוין ומטבעות מקוונים אחרים יקרסו?

לא. יש יותר מדי בעלי אינטרסים עם כיסים עמוקים שמוכנים לזרוק עוד כסף טוב על הניסוי הזה, ולכן המטבעות אינם צפויים לקרוס באופן מיידי או דרמטי.

אולם הסיכויים שהביטקוין, הפופולרי ביותר בקרב הזן הזה של מכשירים פיננסיים המסולקים מעצמם, יהפוך למטבע מקובל במיינסטרים הוא אפסי.

"שער" המטבע עומד על 350 דולר זה חודשים, ומעצים את ההפסדים של מי שהשקיעו בו כששערו הגיע לשיא של 1,200 דולר בשנה שעברה. אם תוסיפו לזה זרם של שערוריות מדוברות ביותר בשנה שעברה, כמו ההתמוטטות של בורסת המטבעות Mt Gox מטוקיו בחודש פברואר, תבינו שלא מדובר בשאלה "האם" הציבור יאבד עניין בניסוי הזה, אלא מתי זה יקרה.

ארה"ב תשגר חיילים לפעולה קרקעית נגד דאעש בעיראק ובסוריה?

לא. דאעש - המדינה המוסלמית של עיראק והלבנט - תמשיך בוודאות להוות איום אסטרטגי ב-2015. הפנטגון יישאר ממוקד מאוד באזור, בייחוד בעיראק, בניסיון לפגוע ביכולות של דאעש.

כוחות מיוחדים כבר נמצאים על הקרקע בסיוע להנחיית התקפות האוויר, והצבה מורחבת של הכוחות המובחרים הללו נראית סבירה גם בשנה הבאה. אמריקה תשגר גם עוד יוצאים צבאיים לבגדד, אפילו כאלו שיתלוו לכוחות עיראקים במבצעים שלהם - למרות שהנשיא אובמה עדיין מתנגד לכך.

אבל מה שארה"ב ובעלות בריתה לא יעשו זה להציב את כוחות המתקפה שלהן בשדה הקרב. הלוחמה בדאעש תהיה עדיין המשימה של הצבא העיראקי. ממשלות המערב ייצמדו להשקפה שדאעש יובס רק כאשר צבא עיראק, שבטים סוניים מקומיים וקבוצות מורדים, יהיו חזקים מספיק להתמודדות איתו.

איזה בנק מרכזי יהיה הראשון להעלות את שיעורי הריבית?

הפדרל ריזרב. הפתגם אומר שלעולם אסור להמר נגד הפדרל ריזרב, והוא נותר בגדר עצה טובה לגבי שיעורי הריבית בשנת 2015. מדעי הכלכלה לבדם לא יביאו אתכם למסקנה הזאת. הצמיחה המהירה של בריטניה ומשבר הפרודוקטיביות כמעט שהעלימו לחלוטין את כושר הייצור העודף בכלכלה, והפחיתו את האפשרות לצמיחה נוספת שאינה אינפלציונית. בשל שיעור ההשתתפות בתעסוקה הנמוך יותר בארה"ב, דומה שלשוק התעסוקה האמריקאי יש יותר מקום להתרחב, ולכן ניתן לשמור על שיעורי ריבית נמוכים למשך תקופה ארוכה יותר.

ניבוי שיעורי ריבית אינו נושא למדעי הכלכלה בלבד. ההתנהלות של הבנק המרכזי חשובה אף היא. על אף שהתנהגותו של הפד צפויה למדי, זו של הבנק המרכזי של בריטניה ידוע לשמצה כבלתי צפויה. חודש אחד הוא מרמז שהאצבע שלו על ההדק, ובחודש שלאחריו דומה שהוא רחוק מתמיד מהעלאת הריבית. הבנק לא ירצה לעשות דבר לפני הבחירות הכלליות הצפויות בחודש מאי, ורוב הסיכויים שהוא ימצא תירוצים להמתין לצעדי הפד עוד זמן מה.

קצב הצמיחה של הודו יואץ תחת שרביטו של נרנדרה מודי?

כן, אך זה תלוי למה אתם מתכוונים כשאתם אומרים "יואץ". הודו באמת צריכה לצמוח מהר יותר תחת שלטונו של רה"מ מודי מאשר בשנה האחרונה האיומה של הממשלה הקודמת. למען האמת, הצמיחה הגיעה, ככל הנראה, לשיא שלילי כאשר ירדה אל מתחת ל-5% בשנת 2013. היא עלתה ל-5.7% זמן קצר לאחר שמודי עלה לשלטון, למרות שהוא לא יכול ליטול לעצמו הרבה קרדיט בשל כך.

בשנה הבאה יהיו מספר גורמים שישחקו לטובתה של הודו. מחיר הנפט הנמוך יפחית את הלחץ של הגירעון בחשבון השוטף. כמו כן, הוא אמור לסייע בשליטה באינפלציה, ועל ידי כך לאפשר קיצוץ בשיעורי הריבית - דבר שיסייע לצמיחה. למודי יש מזל שיש לו את רגורם ראג'אן, נציב בנק מרכזי ברמה עולמית.

האתגר האמיתי הוא להחזיר את הודו לנתיב צמיחה של 7%-9%, שבו הייתה לפני שנים ספורות. הדבר ידרוש שינוי מבני ורפורמות ענק - למשל, בשוק העבודה, במסים או בכללים חדשים לגבי השקעות זרות - כדי לשכנע את המשקיעים שהודו חזרה לתמונה.

נגיף האבולה יודבר במערב אפריקה עד לסוף שנת 2015?

כן. מגיפת האבולה במערב אפריקה החלה לפני שנה בגינאה ויצרה בהלה של ממש בחודש ספטמבר. מאז, העולם השקיע מספיק משאבים - רפואיים וכספיים - במאבק נגד הנגיף כדי לעצור את הגידול האקספוננציאלי בתחלואה. זאת, למרות שהמגיפה אינה תחת שליטה ומספר הקורבנות הגיע ל-7,000 איש.

וירולוגים אומרים כי טיבו של הנגיף - שהוא קטלני לעתים קרובות עבור הנדבקים בו, אך אינו מדבק ביותר - מאפשר את הכחדתו אם אנשים יימנעו מקשר פיזי ישיר עם מטופלים. עובדי בריאות מקומיים מתמודדים עם נגיף האבולה בצורה בטוחה ויעילה יותר כיום, לאחר תקופת למידה טראומטית, והעזרה החיצונית עדיין ממשיכה לזרום מארגון הבריאות העולמי, רופאים ללא גבולות וארגונים רבים אחרים.

במהלך 2015 יהיו נסיגות ופרצים של עלייה בתחלואה, אך מערב אפריקה יכולה לצפות לשנה ללא אבולה ב-2016.

האם 2015 תהיה השנה של האביזרים הנלבשים?

לא. השעון של אפל שאמור לצאת לשוק בקרוב לפחות הצליח לשבור את הצופן האסתטי - זהו מכשיר לביש שאתם עשויים באמת לרצות ללבוש. כמו כן, הוא יהפוך לסמל סטטוס טכנולוגי רב-עוצמה, אולם עדיין לא ברור למה אתם זקוקים לו.

התקווה הגדולה הנוספת של תעשיית המכשירים הלבישים - גוגל גלאס - החמיצה את תאריך ההשקה, והמשקפיים מסתכנים בהפיכתם לסמל של היבריס טכנולוגי.

האם גוגל באמת מצפה מאנשים לאמץ סגנון של גיק-שיק בחיי היומיום שלהם? אנחנו צופים שהיא תאתחל את הרעיון השנה ככל הנראה בצורה מוגבלת, מאחר שישנם מקומות עבודה רבים שבהם צג שנמצא ממש מול העיניים יוכל להיות שימושי.

מבחינת שוק ההמונים, לאפליקציות המנטרות את המצב הבריאותי יש תקווה גדולה, אך שוק המכשירים הלבישים עדיין נראה כמו טכנולוגיה שמחפשת אחר צורך. הגאדג'טים המועילים באמת טרם הומצאו.

2014 במספרים
 2014 במספרים