נובל מקפיאה מו"מ בעשרות מ' ש' עם מספנות ישראל

המו"מ נוגע להארכת השכירות של בסיס הפעילות הימית של נובל ב-7 שנים

נובל אנרג'י מקפיאה את המו"מ עם מספנות ישראל עד שתתבהר התמונה לגבי עתיד משק הגז בישראל - כך על פי מכתב שנשלח השבוע ממחלקת הרכש והאספקה של נובל להנהלת מספנות ישראל.

המשא ומתן נוגע להארכת תקופת השכירות של בסיס הפעילות הימית של נובל בשבע שנים. מדובר בשטח של כ-28 דונם, שעליו נובל הייתה צפויה לשלם לחברת הנמל יותר מ-15 מיליון שקל בשנה למשך יותר מ-5 שנים.

כזכור, בשבוע שעבר החליט הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה לחזור בו מהסכם הפשרה שאליו הגיע עם שותפות לוויתן, שלפיו השותפות תמכור את מאגרי הגז הקטנים יותר, כריש ותנין, תמורת הישארותה עם מאגר לוויתן הגדול יותר.

בתגובה על שינוי דעתו של גילה התקשר לפני יומיים (ג') שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי ושוחח על הנושא עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בשיחה ביקש קרי שישראל תנסה למצוא פתרון למשבר הגז במהרה, באופן שלא יפגע באינטרסים של חברת נובל אנרג'י האמריקאית.

בעקבות ההחלטה של הממונה טען מנכ"ל נובל אנרג'י, צ'ארלס דיווידסון: "ההכרזה של הממונה על ההגבלים הישראלים היא הדוגמה המובהקת לכך שהסביבה הרגולטורית בישראל אינה יציבה".

לדבריו של דיווידסון הצטרף אז נשיא נובל אנרג'י, דיוויד סטובר, שטען כי החברה מאוכזבת ממדינת ישראל ומהממונה על ההגבלים העסקיים, והיא מחליטה לעכב את כל ההשקעות שלה בישראל.

אתמול פורסם ב"גלובס" כי השותפה השנייה במאגר לוויתן, דלק, תסכים להגיע לפשרה עם גילה רק אם תובטח לה ודאות במגוון סוגיות לא פתורות במשק הגז. בין אותן סוגיות פיקוח על מחירי הגז, רישיונות היצוא ומסים על היצוא.

אחת האופציות שנשקלת בתור פשרה עשויה להיות האופציה של שיווק בנפרד - כלומר השותפות בלוויתן ימכרו כל אחת את הגז תוך תחרות זו עם זו ולא כמונופול. זאת, במקביל למכירת מאגרי הגז הקטנים יותר, כריש ותנין, כפי שסוכם מלכתחילה.