סמנכ"ל רשות המסים: עתיד מיסוי הרכב - מס על נסועה

ערן יעקב בפאנל על מיסוי הרכב של ועידת "CARS 2015": יש לקבוע את המיסוי בהתאם לפרמטרים שמשקפים את העלויות החיצוניות של השימוש ברכב

עבודות בכביש 1 / צילום: איל יצהר
עבודות בכביש 1 / צילום: איל יצהר

עתיד מיסוי הרכב בישראל נמצא במס על נסועה, שיתבסס על השימוש היחסי של הנהגים בכלי הרכב שלהם. כך אמר היום (ו') ערן יעקב, סמנכ"ל בכיר לתכנון ולכלכלה ברשות המסים, בפאנל על מיסוי הרכב של ועידת "CARS 2015" של איגוד לשכות המסחר ו"גלובס" באילת.

לדבריו, יש לקבוע את המיסוי בהתאם לפרמטרים שמשקפים את העלויות החיצוניות של השימוש ברכב כמו שעת הנסיעה, היקף הנסיעה, נסיעה בשעות גודש, מיקום הנסיעה וכיוצא הזה. לדבריו, הנזקים לסביבה ולחברה הנגזרים מהשימוש ברכב, כגון רעש, זיהום אוויר, תאונות וכדומה פוחתים ככל שפוחת השימוש ברכב ולכן יהיה הוגן למסות בהתאם לעלויות המשתנות ופחות בהתאם לעלויות הקבועות.

"למיסוי יחסי כזה שילווה בתמריצים, יש גם יכולת לשנות את התנהגות הנהגים". אולם, הוסיף יעקב, מיסוי שמבוסס על כלים כאלה עדיין לא יושם בשום מקום בעולם. "אנחנו מקווים להיות החלוצים אך זה מצריך זמן וסבלנות".

לגבי האפשרות של הורדת מס הקניה על רכב אמר יעקב כי מס הקניה עמד בשנת 2005 על 95% ואילו כיום המס הממוצע, שמשקלל את הטבות המס הירוק, עומד על כ-60% כאשר חלק מכלי הרכב נמצאים במס של 30%. לדבריו "זו אכן ההוצאה הכי משמעותית במשק הבית אבל מי שרוצה יכול לרכוש היום כלי רכב בשיעורי מס אפקטיבי נמוכים (כלומר רכבי מיני) ואלה לא יקרים גם בהשוואה בין לאומית. לדבריו, "עצם העובדה שלמס יש שיעור מסוים מאפשרת התפתחות של משק, והיא מונעת בין השאר את הצפיפות הקשה בכבישים".

יעקב הוסיף כי הטבות המס הירוק אולי לא שווקו כהלכה לציבור, אך בפועל מדובר במהפכה צרכנית לא פחות משמעותית ממהפכת הסלולר. "המס הירוק הגדיל את נתח השוק של המכוניות העירוניות מ-3% ל20% והוא מגדיל כל העת את היצע כלי הרכב והופך את השוק ליותר רציונאלי". יעקב רמז כי ברשות המסים בוחנים כיום מנגנון מס מבוסס פליטה גם בפלחים של שוק הרכב שעד היום לא הושפעו, כגון כלי רכב במשקל מעל 3.5 טון ואופנועים.

ביחס להטבות המס על אבזור בטיחותי אמר יעקב כי הן אפשרו ליותר לקוחות לרכוש רכב בטיחותי עם מערכות בטיחות משוכללות ויקרות יותר.

ביחס לאפשרות כי האוצר ישנה את נוסחת החישוב של שווי השימוש ברכב צמוד על פי המלצות ארגון הOECD, אמר יעקב כי "שווי השימוש נדבק ונמצא כי הוא מתומחר בצורה אובייקטיבית"

אסי שמלצר, יו"ר קבוצת שלמה החזקות, שבתוכה חברת הליסינג ניו-קופל סיקסט, אמר כי פעילות האוצר לא צריכה להסתכם בשינוי נוסחה כזו או אחרת אלא לבנות מערכת, שהמיסוי מייצר בה תהליך בריא של שוק מתוחכם. ינון עמית, המנכ"ל היוצא של "אלבר ציי רכב", טען כי באמצעות המיסוי "האוצר מכתיב לציבור אילו כלי רכב לרכוש".