אתמול (א') נפל דבר בשוק הסלולר בישראל. הפנייה של פרטנר למשרד התקשורת בדרישה לעצור את מכרז התדרים לדור הרביעי, והפנייה של סלקום לרשות ההגבלים העסקיים לעצור את המבצע של הוט מובייל בסלולר, יכולות להיחשב כתמרור אזהרה.

פלאפון אמנם לא הגישה תלונה ולא פנתה לממונה על ההגבלים, אבל היא באותה צרה בדיוק. חברות הסלולר הוותיקות צופות שתהיה להן בעיה קשה מאוד השנה, והן קוראות לחשוב מחדש על תנאי הרגולציה, שמאפשרים לגולן טלקום ולהוט מובייל למכור את אותו מוצר סלולרי ברבע מהעלות.

אפשר להעריך שבטווח הנראה לעין אחת מהחברות תיקלע למצוקה כזאת או אחרת, והשאלה כרגע היא האם ממשיכים באותה מדיניות ולא מתערבים - קרי מאפשרים לשוק לעשות את שלו - או שמנסים לייצר סדר בכאוס ולשלוט בו.

השאלה היא איזו אופציה מבין השתיים תגרום לצרכנים את הנזק המצומצם לתעשייה ולנו כצרכנים. אחרי הכול, גם לקריסה אפשרית של חברת סלולר עלול להיות מחיר כבד.

שנת 2015 נפתחה בסערה של תחרות סלולרית פרועה, ויכול להיות שפתיחת השנה מבשרת על העתיד לבוא. היום הצטרפה לחגיגת המבצעים חברת YouPhone, שהודיעה היום (ב') על מכירת חבילת סלולר ב-15 שקל לחודש, לתקופה של חצי שנה.

בדרך-כלל אנו מדווחים על תוצאות התחרות, כפי שהן משתקפות בנתוני הניידות, פעם בחודש, אולם הפעם שווה לבדוק איך המבצעים האגרסיביים בשבועיים האחרונים השפיעו על השוק.

חשוב לציין כי המרוויחים הגדולים מהתחרות הם הלקוחות, וכי בקרב חברות הסלולר יש כאלה שהפסידו וכאלה שהפסידו פחות. אחרי הכול, אין חברת סלולר שיכולה להרוויח ממכירה של חבילת סלולר במחיר של 20 שקל בחודש.

תגובת שרשרת

הנה תזכורת קצרה שמסבירה את הטלטלה בשוק: בסוף דצמבר סלקום השיקה את הטלוויזיה שלה. הוט מובייל, שחששה מכך שהמהלך יפגע בהוט, הגיבה במבצע שכלל תשלום של 40 שקל בחודש עבור שני קווי סלולר וספק אינטרנט.

תגובת השרשרת לא איחרה לבוא, וגולן טלקום הגיבה עם מבצע שמציע 2 שקלים לקו, עבור מי שישלם תמורת הקו הראשון שלו סכום של 37 שקל בחודש. מי שהצטרפה בהמשך היא פרטנר, שהציעה ללקוחות 012 מובייל מבצע של 39 שקל לכל החיים, שנעצר כעבור יומיים בלבד.

חשוב להזכיר כי במסגרת השקת הטלוויזיה, סלקום מוכרת את הטלוויזיה ו-3 קווי סלולר במחיר של 198 שקל בחודש. האסטרטגיה של סלקום היא לחבר בין שני המוצרים ולשמור על לקוחות הסלולר, על-ידי כך שהיא מציעה להם חבילה משתלמת ואטרקטיבית.

מפת הניודים של השבועיים האחרונים מציגה תמונה מאלפת שמנפצת כמה מההנחות המוקדמות של חלק מהחברות. בשבועיים האחרונים מאז פרוץ התחרות (סלקום השיקה את הטלוויזיה ב-29 לדצמבר, והנתונים מחושבים מה-28 בדצמבר לצורך הנוחות ועד סוף השבוע שעבר), גולן טלקום למשל גייסה נטו (לקוחות חדשים מינוס נוטשים) 14,459 לקוחות. הוט מובייל, לעומתה, גייסה 9,145 מנויים נטו.

מה קרה לחברות הסלולר הוותיקות באותם שבועיים מטורפים? סלקום איבדה מאז ההשקה 7,966 מנויים נטו. למרות התמונה הקשה אי-אפשר לשפוט עדיין את המהלך של סלקום, וצריך זמן כדי לראות האם מדובר בהצלחה או בכישלון, כי הלקוחות עוד לא הפנימו את הכניסה של סלקום לטלוויזיה.

מה קרה לפרטנר, שהמבצע שלה הוביל לירידות חדות במניות של חברות התקשורת? החברה הכתומה איבדה 8,968 מנויים נטו בשבועיים. המשמעות היא שהמבצע שלה נחל כישלון חרוץ ולא תרם לה במאומה, לא לעצירת הנטישות ולא לגיוס לקוחות חדשים. ימים יגידו האם המבצע של החברה הצליח או לא.

מסתבר כי רוב הלקוחות שהצטרפו למבצע הגיעו מתוך פרטנר ומהחברה-הבת - 012 מובייל. פרטנר ספגה בשבועיים האחרונים מכה כפולה: היא שחקה את ההכנסה הממוצעת שלה, והמניה שלה איבדה כ-15% - הפסד של קרוב לחצי מיליארד שקל.

פלאפון, למרות שעשתה מאמץ לשמור על נתח שוק במחיר של שחיקת ההכנסות, איבדה 7,648 מנויים נטו. גם כאן ניתן לראות שוואלה סלולר, אשר משמשת כזרוע השיווקית של פלאפון ומציעה חבילות מוזלות, לא ממש סייעה לה.

למרות שאיבדה פחות מנויים מסלקום ומפרטנר, פלאפון חטפה קשה לא פחות מהן, כאשר מביאים בחשבון את העובדה שפלאפון היא השחקנית הקטנה ביותר מבין 3 החברות הוותיקות מבחינת מספר מנויים. למרות זאת, ראוי לציין כי פלאפון החליטה שהיא לא משתתפת ב"חגיגות הסילבסטר" ולא הגיבה באופן ישיר למבצעים של יתר המתחרות.

לאן העסק הולך?

בקרב המפעילים הווירטואליים, תחילת השנה מבטאת את מה שראינו במהלך כל השנה שעברה: החברות הללו הפסיקו למעשה להיות רלוונטיות, והן מסתמכות בעיקר על האופציה להמשיל לזנב בגולן והוט.

די ברור שרמי לוי משמש זרוע שיווקית של פלאפון, ומכיוון שהוא רוכב על הרשת שלה, הוא מביא לה הכנסות שעוזרות לה להתמודד עם העובדה שהוט מובייל הפסיקה השנה להשתמש ברשת שלה.

לוי הצליח ליהנות מגלי ההדף של התחרות ולגייס 1,675 לקוחות נטו בשבועיים הראשונים, הישג נאה עבורו.

YouPhone יושבת על הרשת של פלאפון, אך היא - בניגוד לרמי לוי - דווקא איבדה 1,282 לקוחות. ייתכן כי הנתונים של מחצית החודש הם שהובילו את החברה לצאת במבצע היום בבוקר, כדי להראות שהיא עדיין במשחק.

אז אם רוצים לסכם סיכום ביניים ולנסות לנחש מה יקרה כאן במהלך השנה, אפשר להעריך שהמגמה של לחץ על המחירים מצד גולן והוט מובייל תימשך ב-2015. שתי החברות מעוניינות להביא לקריסת השוק ולהשתלט על החברות הוותיקות. מבחינתן, ככל שיעשו זאת יותר מהר - כך ייטב.

להמשיך את מלחמת המחירים והקזת הדם הזו יהיה להן קשה, ולכן הן מנסות להאיץ את התהליך. אם פרטנר וסלקום יעברו להפסד - וזה תרחיש בהחלט ריאלי, במיוחד אם תתרחש כאן עליית ריבית - מישהו מבעלי המניות בחברות הסלולר הוותיקות יצטרך לשאול את עצמו לאן העסק הולך מכאן, ומה הטעם להמשיך בהקזת הדם ההדדית הזאת.

הטלטלה שעובר שוק הסלולר