גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קבלו את המניות הכי חמות בשוק בעקבות צניחת הנפט

קריסת מחירי הנפט בעולם הפכה את מניות חברות התעופה לסחורה חמה ■ האם באמת הגיע הזמן להשקיע בהן?

חברת התעופה איזיג'ט / צילום: רויטרס
חברת התעופה איזיג'ט / צילום: רויטרס

בחודשים האחרונים מככבות בעיתונים הכלכליים בעולם כותרות על עליית קרנן של מניות חברות התעופה. זאת, כמובן, ברקע לקריסת מחירי הנפט, שנחתכו ביותר ממחצית תוך חודשים ספורים ושינו את התמונה הכלכלית בעולם. בעוד החברות במגזר האנרגיה ספגו פגיעה משמעותית הן בהכנסותיהן והן בשורת הרווח, חברות רבות אחרות ובפרט חברות התעופה המסחריות זכו להוזלה משמעותית בצד ההוצאות, וניצלו זאת על מנת לשפר את תוצאותיהן הכספיות.

למעשה, מגזר התעופה הניב את התשואה הגבוהה ביותר מבין כלל תעשיות המשנה במדדים המובילים בשנת 2014, עם תשואה ממוצעת של למעלה מ-60%, בזמן שמדד S&P 500 סוגר את השנה עם תשואה צנועה יותר של 15%.

מגמה זו לא פסחה גם על השוק המקומי, ומניית אל על השלימה עלייה של כ-50% בתוך כחודשיים. נדגיש, כי שינוי של סנט אחד במחירו של גלון דלק סילוני חוסך למוביל הלאומי 2.3 מיליון דולר על פני שנה שלמה. בהקשר זה, מעריכים באיגוד התחבורה האווירית הבינלאומי (IATA), כי החברות בתעשייה צפויות להציג חיסכון מצרפי של 20 מיליארד דולר ב-2014 וכ-25 מיליארד דולר נוספים השנה, כתוצאה מצניחת מחיר הדלק הסילוני.

אין ספק, אם כך, ששנת 2014 האירה פנים לחברות התעופה בעולם; אולם כעת, כשהאנליסטים המסקרים את התחום מצביעים על עוד ועוד הזדמנויות השקעה מומלצות בענף - עולה השאלה האם מדובר בהשקעה אטרקטיבית לאורך זמן.

ההכנסות גבוהות, ומה עם הרווח?

החודש מציינים בעולם 101 שנים לטיסה המסחרית הראשונה, שירות אשר הפך בחלוף השנים לכלי תחבורה המוני - כיום חברות התעופה ברחבי תבל משרתות מדי יום כשמונה מיליון נוסעים ביותר מ-100 אלף טיסות. נפח הפעילות העצום בעולם התעופה, שרק הולך ומתרחב משנה לשנה, מאפשר לחברות בתחום להגדיל את הכנסותיהן לאורך זמן.

אולם למרות הפוטנציאל האדיר בצד ההכנסות, גם בשנה שהאירה פנים לתעשייה הודות לצמיחה בכלכלה הגלובלית לצד הירידה במחירי הנפט, רשמו החברות בתחום רווח נמוך מאוד ביחס לסך ההכנסות (למעלה מ-750 מיליארד דולר ב-2014, ראו גרף).

הסיבה לכך היא שבעוד ההכנסות בענף הן על בסיס משתנה ותלויות מאוד באקלים הכלכלי והביטחוני, הגידול המתמיד בפעילות מעלה בהכרח את ההוצאות הקבועות של החברות. אלה כוללות עלויות גבוהות הנובעות מהחזקת צוותי אוויר וקרקע, תחזוקה של המטוסים, פחת ו/או עלויות חכירה, וכמובן הוצאות לא מבוטלות בגין מטה החברה והפעילויות השיווקיות המרובות (מועדוני לקוחות עם שלל הטבות מסובסדות, מתן חסות לפעילויות ספורט ואירועים עסקיים).

מעבר לכך, קיימות הוצאות משמעותיות נוספות, שתלויות בהיקף הפעילות של חברת התעופה - מאגרות שימוש בנמלי התעופה, דרך תשלומי פיצויים עבור עיכובים ותקלות לא צפויות, וכלה בהוצאה הכבדה ביותר בדוחות הכספיים, רכישת הדלק כמובן.

נקודה זו מחזירה אותנו להשפעה הכבירה של מחירי הנפט על שורת הרווח של החברות. למעשה, יותר ממחצית מהרווח התפעולי של חברות התעופה ב-2014 (38 מיליארד דולר) נבעה מאותו חיסכון מהותי במרכיב ההוצאה על דלק. אם בוחנים לעומק את השורה התחתונה, מגלים שלולא קריסת מחירי הדלק, הרווח הנקי בשנה החולפת היה צפוי להתאפס. נתון זה מעיד, כי התעשייה נשענת באופן מתמיד על כרעי תרנגולת.

בעוד בחודשים האחרונים אנו עדים לחיסכון משמעותי בהוצאות בגין חומר גלם זה, חשוב לזכור כי בין השנים 2001 ל-2008 גדלה ההוצאה של חברות התעופה בעולם על דלק סילוני, משיעור של 13.6% מסך הוצאותיהן לרמה של שליש מהן. לכן, לא ניתן לקחת את מחירי האנרגיה הנוכחיים כבסיס לחישוב מרכיב העלויות של ענף התעופה בעתיד.

צ'ק אין ללואו קוסט

לצד חברות ענק כמו דלתא, אמריקן אירליינס, יונייטד ואחרות, אשר תופסות את עיקר נתח השוק אך סובלות מחולשה מבנית בתמהיל ההוצאות שלהן, נכנסו בשנים האחרונות לענף חברות תעופה שמציעות מודל עסקי אלטרנטיבי.

בניגוד לחברות התעופה המסורתיות, חברות הלואו קוסט לוקחות על עצמן פחות התחייבויות שוטפות, באופן שמצמצם משמעותית את ההוצאות הקבועות שלהן ומייעל את פעילותן העסקית. ככלל, נראה כי יש באפשרותן להשיג ביצועים עסקיים טובים יותר ביחס לממוצע הענפי.

על הדיילות של חברת הלואו קוסט הגדולה בעולם, Southwest, מספרים, למשל, שהן מבטיחות לנוסעים בהגיעם ללאס וגאס, כי הצלבת החגורות על המושב לפני הירידה מהמטוס היא סגולה לזכייה בקזינו. מהלך פשוט זה חוסך לצוות כחצי שעת עבודה בסיומה של כל טיסה בקו, כך שמדי יום מתווספות טיסות נוספות בזכות החיסכון בזמן.

בין אם מדובר באמת או בדיה, סיפור זה ממחיש למעשה את סוד הצלחתן של חברות הלואו קוסט - הן מתחזקות מטה מצומצם, מתפעלות קווים רווחיים בלבד ולרוב נוחתות בשדות תעופה נישתיים. מהלכים אלו מאפשרים להן להוזיל את ההוצאות באופן משמעותי בהשוואה למתחרות המסורתיות. נוסף על כך, החברות המוזלות נהנות משיעורי תפוסה גבוהים יותר, שכן הן מפעילות גמישות רבה במחירי הכרטיסים כדי למלא את המושבים. למשל, חברת איזי ג'ט הבריטית החזיקה בשנת 2014 בתפוסה ממוצעת של יותר מ-90% במטוסיה, שיעור מעורר קנאה בתעשייה.

על הצלחת מודל הלואו קוסט בעולם התעופה מעידה העובדה, כי מרבית החברות הגדולות יישרו קו והשיקו פעילויות דומות תחת מותגי משנה. על אף ההכנסות החדשות שמתקבלות כתוצאה מפעילות זו, הן סובלות מקניבליזציה לשירות המרכזי שלהן.

לסיכום, למרות שהמגמה הנוכחית בכלכלה הגלובלית תומכת בהגדלת רווחיהן של חברות התעופה, והתשואה על ההון השנה (7%) צפויה להגיע לשיא של יותר מעשור - להערכתנו, השקעה לאורך זמן בחברות התעופה המסורתיות פשוט לא משתלמת. מניות ענף התעופה מאופיינות בתנודתיות גבוהה וביצועיהן נופלים ביחס למדדי השוק. לראייה, קרנות סל ייעודיות לתחום זה, דוגמת FAA ו-FLYX, נסגרו בשנים האחרונות, לאחר שהציגו ביצועים כושלים ואיבדו נכסים.

* הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי וחינוך פיננסי בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע

הכנסות ענק לחברות התעופה, את הרווח קשה לראות

עוד כתבות

דן בודנר, מנכ"ל ורינט / צילום: איל יצהר

הלחץ עבד: ענקית הטכנולוגיה ורינט מתפצלת לשתי חברות - אזרחית וביטחונית

הפיצול מגיע מספר חודשים לאחר שבעלת מניות מיעוט בחברה טענה שאין סינרגיה בין העסקים, אך ורינט דחתה את טענותיה ● למתחרה נייס זה עבד היטב: ב-2015 היא יצאה מהתחום הביטחוני ומאז שווייה יותר מהוכפל

ביטקוין /צילום: רויטרס

משקיעים מוסדיים נסוגים משוק הקריפטו: כמעט 70 קרנות גידור בתחום נסגרו ב-2019

מחקר חדש מצביע על ירידה משמעותית במספר הקרנות המשקיעות בשוק המטבעות הקריפטוגרפיים  ● לפי ממצאי הדוח, רק 140 קרנות בתחום הושקו מתחילת השנה - פחות מחצי ממספר הקרנות שהושקו בשנת 2018

ארנון בר דוד / צילום: כדיה לוי

יו"ר ההסתדרות מגיב למאמר של שקד ב"גלובס": "אנחנו לא אויבי האומה"

בר-דוד כיוון את דבריו כתגובה למאמר שפרסמה אתמול ב"גלובס" יו"ר מפלגת הימין החדש ושרת המשפטים לשעבר ח"כ איילת שקד: "אם מישהו חושב להשית את הגרעון מתקציב המדינה על העובדים – אנחנו נעמוד כחומה בצורה ונצא לרחובות"

צדיק אליקים/ צילום: צדיק אליקים אדריכלים

"עירוב שימושים נהיה מנטרה, סוג של קלישאה"

האדריכל צדיק אליקים מתקומם נגד התכנון של השכונות החדשות שנראות כולן אותו דבר, וחסרות זהות מקומית • בראיון ל"גלובס" הוא מסביר איך נוצר ההבדל בין השכונות מעוז אביב ונווה עופר ואיך מתכננים סביבת חיים טובה

נכס של אול יר/ צילום: מצגת החברה

אג"ח חברת הנדל"ן אול-יר חזרו לצנוח אחרי הפסד של 45 מיליון דולר ברבעון השלישי

להפסדי החברה הזרה, שגייסה יותר מ-2 מיליארד שקל באג"ח בת"א, תרמו בעיקר מחיקה של 10 מיליון דולר בערך הנדל"ן להשקעה של החברה וזינוק של 180% בהוצאות המימון

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה ננעל במגמה מעורבת: ת"א 35 נסוג ב-0.24%, טבע צנחה ב-4.1%

מזרחי טפחות, אופקו ובזק בלטו בצד החיובי; נייס נחלשה ב-1.5% ● טאואר טיפסה ב-2%, אפי נכסים זינקה בכ-4%, אלקטרה עלתה ב-2.3% ופז עלתה בכ-1% ● מחזור המסחר, כולל הפקיעה השבועית, הסתכם ב-3 מיליארד שקל

צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

"הדתה? אין פה שום הדתה". או שאולי יש? תלוי את מי שואלים

האם ישראל מצויה בעיצומו של תהליך הדתה מפר איזון, שמשתולל במערכת החינוך ובצבא, או אולי בכלל מדובר בהתפתחות חברתית טבעית של מדינה שמספר הדתיים, החרדים והמסורתיים בה מצוי בעלייה מתמדת? ● ובכן: תלוי (מאוד) את מי שואלים

פינוי בינוי בת ים רחוב ירושלים 5 פינת סוקולוב 14 - שבע כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילום: כדיה לוי

מחיר הביטול של קו הרכבת וכללי הפינוי בינוי החדשים. כותרות הנדל"ן

מי הצהיר ש"הורדת הרגל מהגז של תוכנית מחיר למשתכן תייצר את משבר הנדל"ן הבא? למה לא הפסיקו לדבר השבוע על המספר 12 מ"ר בהקשר של פינוי בינוי? ומדוע כדאי להצטייד במחצלת בפעם הבאה שעוברים ליד בניין ההסתדרות בתל אביב?

מחאה על תוכנית לצמצם הפנסיה של עובדי חברות ממשלתיות בצרפת / צילום: Jean-Paul Pelissier, רויטרס

צרפת משותקת: שביתה נרחבת נגד רפורמת הפנסיות שמוביל מקרון

ביומה הראשון של שביתה במחאה על תוכנית לצמצם הפנסיה של עובדי חברות ממשלתיות, שותקה 90% מתנועת הרכבות ובוטלו 30% מהטיסות הפנימיות ● מחר מאיימים "האפודים הזוהרים" להצטרף למחאה

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 4 בדצמבר 2019

אתמול באיכילוב: 11 נפגעי תאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

מורן שוחט שניר

הקוד הגנטי שלנו, האקזיט ב-50 מיליון דולר שלה: ראיון עם מייסדת קליר ג'נטיקס מורן שוחט שניר

מורן שוחט שניר הבינה שאפשר לפתח טכנולוגיה שתיתן לציבור הרחב תמונת מצב גנטית מיידית ● יחד עם בן זוגה היא הקימה את 'קליר ג'נטיקס', פלטפורמה אינטרנטית שמנגישה למטופלים את המידע האישי ● החודש נמכרה החברה ב-50 מיליון דולר ● ראיון בלעדי לליידי גלובס

משה מזרחי, אינמוד / צילום: איל יצהר, גלובס

חודש חיובי נוסף לישראליות בוול סטריט: מדד גלובס פרומתאוס עלה ב-3.8%

בחודש שעבר טיפס מדד ת"א 125 ב-3% והנאסד"ק הוסיף 4.5% לשיא חדש ● תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים זינק ב-11.7% ● תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה עלה ב-2.3% ● מניית יורוג'ן, המפתחת טיפולים למגוון סוגי סרטן בתחום האורולוגיה, זינקה ב-40% לאחר שהודיעה על הסכם בלעדי עם Agenus

פרשת הצוללות/  צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

"גלובס" מאמ;לק: כל מה שצריך לדעת על פרשת הצוללות ב-5 שלבים

האם שיקולים זרים גברו על שיקולי הביטחון? כיצד מיקי גנור הפך מעד מדינה לנאשם המרכזי? ומה יקרה הלאה? ● "גלובס" מאמ;לק

סוחר בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס, ברנדן מקדרמיד

בורסות וול סטריט ננעלו ללא שינוי מהותי; מניית טבע צנחה בכ-5% ללא דיווח מצד החברה

המדדים בוול סטריט ננעלו סביב רמת הפתיחה ● נעילה שלילית באירופה, מלבד מדד הקאק הצרפתי ● מניית גלנקור נפלה ב-9% בלונדון בצל חקירה וחשד לשוחד ● ההזמנות ממפעלים בארה"ב בחודש אוקטובר האחרון עלו ב-0.3%, אך הנתון לספטמבר עודכן מטה

נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמן. /צילום: רויטרס Amir Levy ,

הנפקה היסטורית בסימן אכזבה: ארמקו הסעודית גייסה 25.6 מיליארד דולר, לפי שווי שוק נמוך מזה שביקש בן סלמן

ארמקו גייסה לפי מחיר של 32 ריאל (8.53 דולר למניה) מה שמשקף לחברת הנפט שווי של 1.7 טריליון דולר ● מדובר בהנפקה הגדולה בהיסטוריה, מעל זו של אליבאבא שגייסה 25 מיליארד דולר בשנת 2014 ● החברה תחל להיסחר בבורסה בריאד החל מה-11 בדצמבר

צוללת צבאית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

כתבי האישום עשויים לשים קץ לשלושה עשורים של עסקאות צוללות בין ישראל לגרמניה

לאחר החשדות שפורסמו בהרחבה בשנתיים האחרונות, גרמניה הכניסה סעיף לאופציית רכישת הצוללות הבאות של חיל הים הישראלי, שככל הנראה מתנה את ההתקדמות בכך שלא התגלתה שחיתות ב"לב העסקה" ● פרשנות

שרת המשפטים איילת שקד בוועידת המשפט / צילום: שלומי יוסף

שקד נגד ההסתדרות ולהיפך: המאמר שממשיך לעורר סערה

שרת המשפטים לשעבר תקפה השבוע בטור מיוחד ל"גלובס" את מה שהיא מכנה הכוח המופרז של העבודה המאורגנת ● יושבי ראש ההסתדרות בעבר ובהווה הגיבו בחריפות והבוקר המשיכה שקד לעסוק בסוגייה

בניין רשות המסים בירושלים / צילום: איל יצהר

חברת אדמונד דה רוטשילד ניהול נכסים תשלם מע"מ בהיקף כ-35 מיליון שקל בישראל

בת"א דחה את בקשתה של החברה להטיל עליה מע"מ אפס, היות והיא מספקת שירותים לקבוצת רוטשילד העולמית, שהנה "תושב חוץ" ● התקבלה טענת רשות המסים לפיה החברה מספקת שירותים גם לתושבי ישראל בישראל, לקוחות מוסדיים ולקוחות פרטיים ישראלים, וחייבת במע"מ בשיעור מלא

עמית דרור / צילום: ננו דיימנשן

עמית דרור, נשיא ומנכ"ל ננו דיימנשן, פורש מתפקידו; יואב שטרן יחליפו

דרור יישאר בחברה, ויעבור לתפקיד של Customer Success Officer, וימשיך לכהן גם כדירקטור

אהרון ברק/ צילום: איל יצהר

דעה: "פרשת אפרופים" - לא מחלוקת פרשנות, מלחמה על הנרטיב

הוויכוח בפרשת אפרופים לא היה מחלוקת על פרשנות חוזים אלא מלחמה על נרטיב פוליטי ושבטי • לא במקרה רוב הימין תמך בניתוח שלי, ולא באורח פלא השמאל התנגד לו