גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קבלו את המניות הכי חמות בשוק בעקבות צניחת הנפט

קריסת מחירי הנפט בעולם הפכה את מניות חברות התעופה לסחורה חמה ■ האם באמת הגיע הזמן להשקיע בהן?

חברת התעופה איזיג'ט / צילום: רויטרס
חברת התעופה איזיג'ט / צילום: רויטרס

בחודשים האחרונים מככבות בעיתונים הכלכליים בעולם כותרות על עליית קרנן של מניות חברות התעופה. זאת, כמובן, ברקע לקריסת מחירי הנפט, שנחתכו ביותר ממחצית תוך חודשים ספורים ושינו את התמונה הכלכלית בעולם. בעוד החברות במגזר האנרגיה ספגו פגיעה משמעותית הן בהכנסותיהן והן בשורת הרווח, חברות רבות אחרות ובפרט חברות התעופה המסחריות זכו להוזלה משמעותית בצד ההוצאות, וניצלו זאת על מנת לשפר את תוצאותיהן הכספיות.

למעשה, מגזר התעופה הניב את התשואה הגבוהה ביותר מבין כלל תעשיות המשנה במדדים המובילים בשנת 2014, עם תשואה ממוצעת של למעלה מ-60%, בזמן שמדד S&P 500 סוגר את השנה עם תשואה צנועה יותר של 15%.

מגמה זו לא פסחה גם על השוק המקומי, ומניית אל על השלימה עלייה של כ-50% בתוך כחודשיים. נדגיש, כי שינוי של סנט אחד במחירו של גלון דלק סילוני חוסך למוביל הלאומי 2.3 מיליון דולר על פני שנה שלמה. בהקשר זה, מעריכים באיגוד התחבורה האווירית הבינלאומי (IATA), כי החברות בתעשייה צפויות להציג חיסכון מצרפי של 20 מיליארד דולר ב-2014 וכ-25 מיליארד דולר נוספים השנה, כתוצאה מצניחת מחיר הדלק הסילוני.

אין ספק, אם כך, ששנת 2014 האירה פנים לחברות התעופה בעולם; אולם כעת, כשהאנליסטים המסקרים את התחום מצביעים על עוד ועוד הזדמנויות השקעה מומלצות בענף - עולה השאלה האם מדובר בהשקעה אטרקטיבית לאורך זמן.

ההכנסות גבוהות, ומה עם הרווח?

החודש מציינים בעולם 101 שנים לטיסה המסחרית הראשונה, שירות אשר הפך בחלוף השנים לכלי תחבורה המוני - כיום חברות התעופה ברחבי תבל משרתות מדי יום כשמונה מיליון נוסעים ביותר מ-100 אלף טיסות. נפח הפעילות העצום בעולם התעופה, שרק הולך ומתרחב משנה לשנה, מאפשר לחברות בתחום להגדיל את הכנסותיהן לאורך זמן.

אולם למרות הפוטנציאל האדיר בצד ההכנסות, גם בשנה שהאירה פנים לתעשייה הודות לצמיחה בכלכלה הגלובלית לצד הירידה במחירי הנפט, רשמו החברות בתחום רווח נמוך מאוד ביחס לסך ההכנסות (למעלה מ-750 מיליארד דולר ב-2014, ראו גרף).

הסיבה לכך היא שבעוד ההכנסות בענף הן על בסיס משתנה ותלויות מאוד באקלים הכלכלי והביטחוני, הגידול המתמיד בפעילות מעלה בהכרח את ההוצאות הקבועות של החברות. אלה כוללות עלויות גבוהות הנובעות מהחזקת צוותי אוויר וקרקע, תחזוקה של המטוסים, פחת ו/או עלויות חכירה, וכמובן הוצאות לא מבוטלות בגין מטה החברה והפעילויות השיווקיות המרובות (מועדוני לקוחות עם שלל הטבות מסובסדות, מתן חסות לפעילויות ספורט ואירועים עסקיים).

מעבר לכך, קיימות הוצאות משמעותיות נוספות, שתלויות בהיקף הפעילות של חברת התעופה - מאגרות שימוש בנמלי התעופה, דרך תשלומי פיצויים עבור עיכובים ותקלות לא צפויות, וכלה בהוצאה הכבדה ביותר בדוחות הכספיים, רכישת הדלק כמובן.

נקודה זו מחזירה אותנו להשפעה הכבירה של מחירי הנפט על שורת הרווח של החברות. למעשה, יותר ממחצית מהרווח התפעולי של חברות התעופה ב-2014 (38 מיליארד דולר) נבעה מאותו חיסכון מהותי במרכיב ההוצאה על דלק. אם בוחנים לעומק את השורה התחתונה, מגלים שלולא קריסת מחירי הדלק, הרווח הנקי בשנה החולפת היה צפוי להתאפס. נתון זה מעיד, כי התעשייה נשענת באופן מתמיד על כרעי תרנגולת.

בעוד בחודשים האחרונים אנו עדים לחיסכון משמעותי בהוצאות בגין חומר גלם זה, חשוב לזכור כי בין השנים 2001 ל-2008 גדלה ההוצאה של חברות התעופה בעולם על דלק סילוני, משיעור של 13.6% מסך הוצאותיהן לרמה של שליש מהן. לכן, לא ניתן לקחת את מחירי האנרגיה הנוכחיים כבסיס לחישוב מרכיב העלויות של ענף התעופה בעתיד.

צ'ק אין ללואו קוסט

לצד חברות ענק כמו דלתא, אמריקן אירליינס, יונייטד ואחרות, אשר תופסות את עיקר נתח השוק אך סובלות מחולשה מבנית בתמהיל ההוצאות שלהן, נכנסו בשנים האחרונות לענף חברות תעופה שמציעות מודל עסקי אלטרנטיבי.

בניגוד לחברות התעופה המסורתיות, חברות הלואו קוסט לוקחות על עצמן פחות התחייבויות שוטפות, באופן שמצמצם משמעותית את ההוצאות הקבועות שלהן ומייעל את פעילותן העסקית. ככלל, נראה כי יש באפשרותן להשיג ביצועים עסקיים טובים יותר ביחס לממוצע הענפי.

על הדיילות של חברת הלואו קוסט הגדולה בעולם, Southwest, מספרים, למשל, שהן מבטיחות לנוסעים בהגיעם ללאס וגאס, כי הצלבת החגורות על המושב לפני הירידה מהמטוס היא סגולה לזכייה בקזינו. מהלך פשוט זה חוסך לצוות כחצי שעת עבודה בסיומה של כל טיסה בקו, כך שמדי יום מתווספות טיסות נוספות בזכות החיסכון בזמן.

בין אם מדובר באמת או בדיה, סיפור זה ממחיש למעשה את סוד הצלחתן של חברות הלואו קוסט - הן מתחזקות מטה מצומצם, מתפעלות קווים רווחיים בלבד ולרוב נוחתות בשדות תעופה נישתיים. מהלכים אלו מאפשרים להן להוזיל את ההוצאות באופן משמעותי בהשוואה למתחרות המסורתיות. נוסף על כך, החברות המוזלות נהנות משיעורי תפוסה גבוהים יותר, שכן הן מפעילות גמישות רבה במחירי הכרטיסים כדי למלא את המושבים. למשל, חברת איזי ג'ט הבריטית החזיקה בשנת 2014 בתפוסה ממוצעת של יותר מ-90% במטוסיה, שיעור מעורר קנאה בתעשייה.

על הצלחת מודל הלואו קוסט בעולם התעופה מעידה העובדה, כי מרבית החברות הגדולות יישרו קו והשיקו פעילויות דומות תחת מותגי משנה. על אף ההכנסות החדשות שמתקבלות כתוצאה מפעילות זו, הן סובלות מקניבליזציה לשירות המרכזי שלהן.

לסיכום, למרות שהמגמה הנוכחית בכלכלה הגלובלית תומכת בהגדלת רווחיהן של חברות התעופה, והתשואה על ההון השנה (7%) צפויה להגיע לשיא של יותר מעשור - להערכתנו, השקעה לאורך זמן בחברות התעופה המסורתיות פשוט לא משתלמת. מניות ענף התעופה מאופיינות בתנודתיות גבוהה וביצועיהן נופלים ביחס למדדי השוק. לראייה, קרנות סל ייעודיות לתחום זה, דוגמת FAA ו-FLYX, נסגרו בשנים האחרונות, לאחר שהציגו ביצועים כושלים ואיבדו נכסים.

* הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי וחינוך פיננסי בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע

הכנסות ענק לחברות התעופה, את הרווח קשה לראות

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה (יו"ר החברה), עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות החברה ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

מגמה מעורבת באסיה; הניקיי צולל ב-1.6%, ההנג סנג קופץ בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בהמשך היום צפויים להתפרסם נתוני הצמיחה בבריטניה ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● סטלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח בעליות קלות ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● סטלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"