גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מסרת את ראשו של דנקנר אחרי שוויתרו לך על ההאשמות"

(עדכון) - משפט הרצת מניות אי.די.בי מתחמם ■ עדי שלג על ההוראה שקיבל להרים את המניה: "ברגע הראשון לא הסתכלתי על זה כפלילי. לקחתי את זה בקלילות" ■ עוה"ד של דנקנר: "נראה לך שמישהו יכול להאמין לזה?"

עדי שלג / צילום: אלון רון
עדי שלג / צילום: אלון רון

גם ביום השני לחקירתו הנגדית במשפט הרצת מניות חברת אי.די.בי אחזקות, עמד עד המדינה, עדי שלג, על גרסתו כי הוא סחר במניות החברה בפברואר 2012, לבקשתו ובהנחייתו של שותפו לשעבר, איתי שטרום, שקיבל הוראות ומימון מנוחי דנקנר, יו"ר קונצרן אי.די.בי באותה תקופה.

"אני חוזר ואומר - הייתי כלי שרת שאיתי התחבא מאחוריו, ונוחי התחבא מאחורי איתי. שירתתי את המטרה שאיתי ביקש ממני - לשרת עבורו ועבור נוחי", אמר שלג לעורכת דינו של שטרום, איריס ניב-סבאג, בתשובה לאחת מעשרות השאלות ששאלה אותו בחקירה הנגדית היום (ד').

במסגרת המשפט דנקנר ושטרום עומדים לדין בגין הרצת מניות אי.די.בי אחזקות בפברואר 2012, במטרה לשפר את סיכויי הנפקת החברה. שלג, שביצע את המסחר במניה לצורך הרצתה לכאורה, תוך קבלת הוראות לכאורה משטרום - חתם על הסכם עד מדינה בתיק.

במהלך הדיון היום תקף שלג את דנקנר אישית, וכאשר נשאל על-ידי ההגנה על מקרה שבו שוחח עם נושה שלו שלא החזיר לו חוב, אמר: "יושב פה באולם אדם שהבטיח כי 'לא תהיה בקבוצה שלי תספורת'. אני לפחות החזרתי את הכסף שלי לנושה שלי".

"אני לא ארד ממך עד שתביא כסף הביתה"

במהלך חקירתו הנגדית של שלג בידי עורכת דינו של שטרום, שאלה עו"ד איריס ניב-סבאג את שלג אם הוא ביצע בעברו עסקאות מתואמות נוספות עבור החברה הפרטית "סיטי ברוקר" שבבעלות רעייתו מאיה, בנוסף לעסקאות המתואמות במניית אי.די.בי שביצע במהלך הנפקת אי.די.בי אחזקות בפברואר 2012.

שלג השיב: "'סיטי ברוקר' ניהלה פעילות לגיטימית לאורך שנים. הפעם היחידה שביצעתי פעילות מתואמת עבור הרמת שער הייתה בהוראת איתי שטרום ב-21-23 בפברואר 2012".

הסנגורית הקשתה: "אתה בטוח שלא עשית בעבר עסקאות מתואמות נוספות עבור 'סיטי ברוקר'? פעלתם, אתה ומאיה, כמכונה משומנת, ועושה לי הרושם שזו לא הפעם הראשונה".

שלג חזר והשיב בשלילה וציין כי "כנראה שלא הייתי כל-כך טוב בזה, ולראיה - אנחנו עומדים פה היום".

קודם לכן, וכחלק מתזה ההגנה כי שלג מעיד עדות שקר כדי לגונן על משפחתו, חשפה עו"ד ניב-סבאג כי במהלך ימי המסחר האסורים לכאורה במניית אי.די.בי, שלחה מאיה שלג לבעלה אס.אם.אס, שבו כתבה לו: "אני לא ארד ממך עד שתביא כסף הביתה. תיקח את זה בחשבון".

עו"ד ניב-סבאג הטיחה בשלג: "הסיטואציה הזו מחזקת את הטענה שלנו כי כל מה שרצית זה להפיק רווח מרכישת המניות"; ואולם שלג נותר איתן בעמדתו: "לא. אני עומד על דעתי שאיתי קרא לי מהבית וביקש ממני 'להרים' ולהשפיע על שער אי.די.בי אחזקות. המתודולוגיה שבחרתי בה היא לקנות היצעים".

לגרסתו, הוא רכש מניות אי.די.בי עבור החברה הפרטית של רעייתו "על הדרך" וכחלק משני לתוכנית המירמה הגדולה, שרקמו לדבריו שטרום ודנקנר להרצת מניית אי.די.בי.

בדיון אתמול (ג') הודה שלג כי אמנם ניצל את המצב כדי לעשות לביתו, אך הוסיף: "עשיתי לעצמי 180 אלף שקל, אבל לאיתי עשיתי 8 מיליון, ולנוחי - 320 מיליון".

"אמרתי מה שאני יודע"

בשעות אחר-הצהריים הסתיימה חקירתו של שלג בידי באי-כוחו של שטרום, והוא החל להיחקר בחקירה נגדית בידי עו"ד גיורא אדרת, פרקליטו של דנקנר.

שלג אישר כי הוא מעולם לא דיבר עם דנקנר, גם לא בימי הפעילות האסורה לכאורה במניית אי.די.בי. "כל מה שאמרתי בבית המשפט על דנקנר זה מדברים ששמעתי מאיתי שטרום", אמר שלג.

עד המדינה אישר גם כי הוא לא היה עד לשיחות בין דנקנר לאיתי בנוגע למניות אי.די.בי.

גם היום ניסו הסנגורים לחשוף בקיעים בעדותו ובאמינותו של שלג, שבתמורה להסכמתו להיות עד מדינה נמנעת המדינה מלהעמיד אותו ואת רעייתו, מאיה, לדין. לדברי הסנגורים, החסינות הזו מפני העמדה לדין היא בדיוק הסיבה שבעטיה בחר שלג להעיד נגד דנקנר ושטרום ובדה מלבו גרסה מפלילה אודותיהם.

לטענתם, שלג החליט לחתום על הסדר עד מדינה לאחר שנתפס מבצע עסקאות מתואמות בין חשבון חברת "סיטי ברוקר" שבבעלות רעייתו, לבין חברת ISP שהייתה בבעלות שטרום ושלג - כך שבשל החשש מפני העמדה לדין, החליט "להפיל את התיק על דנקנר-שטרום".

לדברי עו"ד אדרת, שלג אפילו אמר לחוקר רשות ניירות ערך שהוא מוכן ללכת למכונת אמת ולהעיד כי לא ידע על מעורבות דנקנר בהרצת המניות לכאורה.

"המהפך שלך בנוגע למעורבות דנקנר חל רק אחרי שהפכת לעד מדינה, וזה אחד הנושאים שהם במרכז המשא-ומתן שהיה בינך לבין המדינה", אמר עו"ד אדרת לעד המדינה.

שלג מצדו השיב: "היו מספר נושאים שהתחייבתי לתת. אלה הם חלק מהנושאים".

עו"ד אדרת לא הרפה והטיח בשלג: "אתה החלטת לספק את ראשו של נוחי דנקנר בתמורה לכך שוויתרו לך ולרעייתך על ההאשמות נגדכם על פעילות לא חוקית של עסקאות מתואמות".

שלג השיב: "מעולם לא אמרתי שאתן את ראשו של נוחי דנקנר. אמרתי מה שאני יודע. הבנתי שיש ראיות נגד נוחי, איתי ונגדי. זה היה המידע שהיה בידי. ברגע שהצעתי להם את מה שיש לי לספר להם, הם הסכימו שאהיה עד מדינה".

שלג הודה כי חוקרי רשות ניירות ערך "נופפו" מולו בכך שיש להם ראיות מפלילות נגד רעייתו, וכי הוא דאג לה והתייסר בשל כך, וזה היה אחד השיקולים שלו בחתימה על הסכם עד מדינה.

שלג אישר בעדותו כי הוא מעולם לא פנה אל דנקנר בבקשת טובה תחת טובה, גם לא בתקופות בהן סבל מדוחק כלכלי והיה מובטל.

עו"ד אדרת שאל בשלב זה: "היום אתה בא לבית המשפט ואומר שהצלת לאי.די.בי הגדולה את ההנפקה, ובזכותך גייסו 300 מיליון שקל - אז למה מעולם לא פנית לדנקנר לעזרה?".

שלג השיב: "חשבתי שאיתי יעשה את זה בשבילי".

בהמשך ציין שלג כי היום הוא מתפרנס יותר טוב מאשר בתקופה שבה היה שותפו של שטרום. "הריחוק משטרום עושה טוב לקריירה. איתי היה שותף טוב וחבר שלי, אבל עובדתית הקריירה שלי במצב יותר טוב היום", ציין.

"לקחתי את זה בקלילות"

עורך דינו של דנקנר התייחס לסוגיית הפגישה, שנערכה או לא נערכה, בין שלג ושטרום במשרדו של האחרון בהרצליה בימי ההנפקה, שבה לפי גרסת שלג הורה לו שטרום לרכוש את מניות אי.די.בי. זאת, בנימוק כי מדובר ב"אקט ציוני" שיסייע למשק.

פרקליטתו של שטרום טענה אתמול כי הפגישה מעולם לא נערכה, וכי איכוני הטלפון הנייד של שטרום מאותו יום מוכיחים כי הוא לא היה כלל במשרדו אלא בביתו.

עו"ד אדרת שאל את שלג אם הוא מסכים שה"מסד" לכל הגרסה שלו נגד דנקנר ושטרום, זו אותה פגישה.

שלג השיב: "אני לא יודע מה זה המסד לגרסה, אני יודע שנפגשתי עם איתי בבוקר ה-21 בפברואר, והוא הורה לי 'להרים' את המניה. איתי ישב מולי ואמר לי: 'עדי, תקנה דחוף מיליון שקל, תעשה הכול כדי שהנייר לא יירד'. ברגע הראשון לא הסתכלתי על זה כפלילי. לקחתי את זה בקלילות".

עו"ד אדרת הקשה: "עדי שלג, אתה סוחר ותיק בשוק ההון ויודע שעבירה של תרמית בניירות ערך היא אחת העבירות החמורות. איך זה שלא אמרת לו באותו הרגע 'איתי השתגעת'? איך זה יכול להיות שלא עוררת שום שאלה?".

שלג השיב: "באותו רגע לא הסתכלתי על זה כעבירה פלילית, ואחרי הבקשה של איתי, יצאתי למערכה".

עו"ד אדרת לא הרפה והטיח: "נראה לך שמישהו יכול להאמין לזה?"; ושלג התעקש: "כך קרו הדברים. אם היו אומרים לי לקפוץ מהגג, לא הייתי עושה את זה, אבל את אותה משימה עשיתי. הייתי בנקודת חולשה, ועשיתי את מה שביקש".

"מסע הכפשות"

עורכי הדין גיל דחוח וגלית רוטנברג, המייצגים את עדי שלג, מסרו: "בסופם של 3 ימי עדות, בהם עמד עדי שלג במתקפות מטעם הגנת הנאשמים, נותרנו עם מציאות פשוטה: שטרום ודנקנר נזקקו לאיש ביצוע לשם השלמת תוכניתם, כדי שטביעות אצבעותיהם לא יהיו בזירה.

"עדי שלג נבחר על-ידם לתפקיד, וכמובן שנוח להם גם כיום לנסות ולהפיל את כל ההתנהלות על אותו איש ביצוע, כפי שניסו לעשות עוד בחקירתם. אולם התנהלותם בפרשה זו מתועדת באס.אם.אסים ושיחות מזמן אמת, שעלה בידי המדינה לאתר במסגרת החקירה; והעובדות, אותן חזר ותיאר עדי שלג בעדותו, מגובות במכלול הראיות.

"בחירתו של עדי שלג לספר את האמת בבית המשפט הובילה למסע הכפשות נגדו בתקשורת ובבית המשפט, וגבתה מחיר אישי כבד. ניסו להציג אותו כעבריין וכגנב, ניסו להשמיץ את משפחתו. הניסיונות האלה כשלו, ועדותו לא התערערה, כי על האמת לא ניתן להשפיע".

עוד כתבות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב