גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנפצים לכם מיתוסים: פלסטיק זה באמת רע?

בעשרות שנות קיומו הצליח הפלסטיק לצבור לו מוניטין רעים כחומר שמזיק לסביבה בכנס במכללת שנקר הוצגו טכנולוגיות חדשניות שמוכיחות שפלסטיק גם יכול לתרום - לא רק לסביבה, אלא גם לרפואה

בקבוקי פלסטיק ממוחזרים / צילום: רויטרס
בקבוקי פלסטיק ממוחזרים / צילום: רויטרס

70 שנה חלפו מאז המצאת הפלסטיק התעשייתי כפי שאנחנו מכירים אותו היום, וכנראה יריעת הפלסטיק הראשונה שמוסחרה עדיין איתנו. עם השנים יצא לפלסטיק שם רע, משום שאמנם מקורו בחומר אורגני, אך התכונות שמקנות לו את חוסנו ואטימותו הן גם אלה שגורמות לכך שיחלפו שנים ארוכות מאוד עד שיתכלה.

לדברי סיניה נתניהו, המדענית הראשית במשרד לאיכות הסביבה, פסולת הפלסטיק שאיננה ממחוזרת על ידי הציבור מופנית בחלקה לשריפה לשם הפעלת כבשני מלט, לייצור של בדים כמו פליס או לסלסלות פלסטיק, אבל הרוב עדיין הולך למטמנות, ונתניהו לא אופטימית לגבי הירידה בצריכה.

"כמות פסולת הפלסטיק לנפש בישראל היא בערך כמו באירופה, אולי קצת יותר. אנחנו עדיין רואים צרכנות לא מרוסנת ורכש של מוצרים רבים שמגיעים להיות פסולת", היא אומרת. "מעבר לרעיון של מיחזור הפלסטיק וייצור של פלסטיק לא מתכלה - היינו רוצים לראות פחות צריכה, אולם להערכתנו בשנים הקרובות הבעיה דווקא תחמיר, בגלל התפתחות הדפסת התלת ממד. כשהייצור של מוצרי פלסטיק כל כך נגיש לכל אדם בביתו, קשה לנו להאמין שכמות הפסולת הפלסטית תפחת דווקא".

נתניהו גם לא מתלהבת מפתרונות של פלסטיק מתכלה. "אנחנו לא תמיד ששים לזה כי האיכות והבטיחות של המוצר לצרכן ולסביבה תלויות מאוד בחומרים שמהם המוצר מורכב. לפעמים הפלסטיק המתכלה כולל תוסף כימי או שהמוצר הוא פלסטיק מתפרק, אבל לא ממש מתכלה. אנשים עלולים לחשוב שאם אמרו להם שהמוצר מתכלה, הם יכולים לזרוק אותו בחורשה או בפארק ואז הנזק רב מהתועלת".

במכללת שנקר, שיש בה התמחות מיוחדת בתחום הפלסטיקה, קצת יותר אופטימיים. בכנס הטכנולוגיות הירוקות שהתקיים אתמול (ה') במכללה הוצגו חידושים המוכיחים שפלסטיק גם יכול להועיל לסביבה ולא רק להזיק לה.

אלביט יוצאת לכבות שריפות

אחרי השריפה האחרונה שהתרחשה בכרמל וכמעט הגיע עד מפתן דלתה של חברת אלביט הישראלית, במתחם מת"ם בחיפה, החליטו המהנדסים הלוקאל-פטריוטים שגם הם יכולים לתרום לכיבוי שריפות.

בימים כתיקונם, אלביט מתמחה בבליסטיקה, תעופה ומערכות נשק. אין לה ניסיון לא בכיבוי שריפות ולא בפלסטיקה, אולם שלמה אלקחר, סגן נשיא פיתוח עסקי בחטיבת האוויר של החברה, העריך שניתן יהיה לשלב את הידע של אלביט בבליסטיקה במוצרים לכיבוי שריפות. היום מטוסי הכיבוי חגים מעל היערות הדולקים ומתיזים מים שחלקם מתנדפים לאוויר וחלקם מתפזרים הרחק מהמקום שאליו כוונו, ואלקחר וצוותו היה רעיון שיפתור זאת: לארוז את המים בשקית ולהשליכה על האש, וכך כל המים יגיעו ליעדם.

אולם ממה תהיה עשויה אותה שקית? נייר או בד לא יחזיקו כמות מספקת של מים. שקית פלסטיק רגילה, כמו שקית שוקו או חלב (אגב, גם הן המצאה ישראלית), אמנם יכולה להכיל את המים אבל אז יתכסה היער פלסטיק שרוף ותימנע התחדשותו.

לדברי ד"ר אנה דותן מהמחלקה להנדסת פלסטיקה בשנקר ויו"ר כנס הטכנולוגיות הירוקות, "המטרה הייתה ליצור שקית מתכלה, אבל לא סתם מתכלה במשך חודשים, בתוך מטמנת אשפה תעשייתית, אלא מתכלה בתוך כמה ימים, ומצד אחר שתהיה בעלת חוסן מספיק כדי להחזיק כמות גדולה של מים". אותה שקית אינה חייבת להיות בעלת תכונות המאפיינות אריזות מתכלות של מזון הצריך לשמור על טריותו, היא יכולה להתכלות זמן קצר אחרי ייצורה, ובלבד שתהיה חזקה מספיק להכיל את המים וניתן יהיה להשליכה על האש. "הסוד הוא לתרכב פולימרים מתכלים, שכבר קיימים, עם תוספים המזרזים את תהליך ההתכלות. כל הפולימרים הללו הם ממקור מתחדש וידידותיים לסביבה", אומרת דותן.

- איך ייראה היער בסיום פעולת הכיבוי בעזרת השקיות הללו?

"הן יתכלו בקצב שבו מתכלים עלים של עץ, וישחררו לאוויר חומרים ניטרליים לחלוטין. היום ממילא יש במים המשמשים לכיבוי שריפות גם חומרים מעכבי בערה, ובשיטה הקיימת היום החומרים הללו מתפזרים לכל עבר. בשיטת השקיות, ניתן יהיה להפחית את כמות החומרים מעכבי הבערה כי כל המים יגיעו ליעד, וגם זו תועלת סביבתית".

אריזה שמתכלה ב-180 יום

אחת הטכנולוגיות המתקדמות ביותר המוצגת בכנס של שנקר היא האריזה המתכלה של חברת "טיפה". מדובר באריזת פלסטיק המתכלה בתוך 180 יום בתוך קומפוסט (תמהיל של זבל אורגני הכולל חיידקים או תולעים המעודדים את העיכול של החומרים עד הבאתם למצב המאפשר את החזרתם לטבע), ומתאימה לאריזה של מוצרי מזון. החברה עדיין ממתינה לאישור חלק מהפטנטים שלה ולא מוכנה לחשוף פרטים רבים על הטכנולוגיה שלה, אך כן ניתן לגלות שהיא גייסה באפריל האחרון 10 מיליון דולר בהובלת קרן הורייזון של המיליארדר ההונג-קונגי לי קה שינג. על פי אתר IVC, עד היום גייסה החברה כ-12.5 מיליון דולר, ובין המשקיעים בה אפשר למצוא גם את קרן greensoil ואביב ונצ'רס.

לדברי טל נוימן, אחת ממייסדות החברה, ואיתי פלד, סמנכ"ל המו"פ, "הרעיון עלה מהשאלה מה צריך לעשות כדי שנוכל להשליך אריזות פלסטיק ולהיפטר מהן באותה דרך שבה אנחנו נפטרים מזבל אורגני. בתוך 180 יום החומר עובר השבה מלאה לטבע, אם כי אנחנו כמובן לא מיעצים לזרוק אותו ביערות אלא בקומפוסט תעשייתי או לכל הפחות בקומפוסט ביתי".

נוימן ושותפתה להקמת החברה דפנה ניסנבוים דווקא לא הגיעו מתחום הפלסטיקה. ניסנבוים הייתה בכלל מנכ"ל מכון המחקר רוטשילד קיסריה לחקר שווקים פיננסיים במרכז הבין-תחומי בהרצליה. אבל הן אומרות שזה מה שמאפשר להן לחשוב על פתרונות לא מובנים מאליהם בתחום. כמובן, בעזרתם של מומחים לפלסטיקה וחומרים, בין היתר משנקר.

"פיתחנו למעשה את הדור השלישי של הפלסטיק המתכלה, שיכול להחליף את האריזות הקיימות ממש אחד לאחד - יריעת פלסטיק מהחומר שלנו נכנסת למכונה של יצרן האריזות בדיוק היכן שהייתה נכנסת אליו יריעה של פלסטיק רגיל", אומרת נוימן. זהו יתרון גדול במוצר חדש.

יתרונות המוצר החדש על פני הדורות הראשונים של הפלסטיק המתכלה הם אטימות החומר, הגמישות שלו והעובדה שהאריזה שקופה - תכונה שקשה למצוא בחומר מתכלה. כמו כן, היום קיימות אריזות שבהן רק חלק מהחומר מתכלה, ואילו האריזה של טיפה אמורה להתכלות כולה. "בסך הכול חומרי המוצא דומים לאלה שמשתמשים בהם בתעשייה הקלאסית, אבל אנחנו מוסיפים לזה את הטאץ' שלנו", אומר פלד. לדבריו, האיחוד האירופי כבר הציג תקנים שייכנסו לתוקף מחייב בעוד 15 שנה, לגבי כמה מהחומר בכל אריזה חייב להתכלות, וטיפה מקווה להשתלב במגמה הזו. "השאיפה הגדולה שלנו היא להיות מסוגלים לארוז נוזלים בפלסטיק מתכלה. זה אתגר של כל התעשייה".

פלסטיק אצות נוגד חמצון

אחד מתוספי המזון הכי פופולריים היום הוא האסטקסנטין, שנחשב נוגד החמצון החזק ביותר בטבע - יותר מוויטמין C או ויטמין E. הפופולריות שלו נסקה במיוחד בעקבות המלצות נלהבות של הרופא-גורו הטלוויזיוני האמריקאי ד"ר מהמט אוז, אבל היא מגובה גם במחקרים קליניים המוכיחים את יעילותו כנוגד חמצון בעל פוטנציאל אנטי-דלקתי ואנטי-סרטני, ויש הטוענים שהוא גם תורם למניעה או עיכוב של מחלות מוח ניווניות כמו אלצהיימר ופרקינסון ונוגד חיידקים.

האסטקסנטין אינו נפוץ בפירות ובירקות שאנחנו אוכלים, והוא מופק היום מאצות אדומות ייחודיות, שרק בתנאים של עקה ואיום מפרישות את החומר האדום כמנגנון הגנה. בעלי חיים הניזונים מהאצות הללו, למשל פלמינגו או סלמון, מקבלים מהן את הצבע הוורוד. בארץ מייצרים את האצות הללו בקיבוץ קטורה. תחילה מגדלים אותן בתנאים מפנקים, וכשהן בריאות מספיק מכניסים אותן למצב של עקה, וכך מפיקים את האסטקסנטין, המשווק כתוסף מזון או כרכיב להעשרת מזון.

מה לתעשיית הפלסטיקה ולתוסף המזון הזה? ובכן, מתברר שאפשר לחבר את יחידות האסטקסנטין זו לזו, בדיוק כמו שמחברים כל חומר אורגני אחר, ליצירת פולימר (שרשרת ארוכה המורכבת חוליות חוליות של חומר אחד) בעל תכונות דומות לפולימרים פלסטיים. כך עשה ד"ר דן לויטוס משנקר. החומר שיצר נקרא פוליאקסקסנטין. כשהחומר ה"פלסטי" הזה נכנס לגוף, הוא מתחיל להתכלות ומתפרק למולקולות אסטקסנטין פעילות.

תארו לעצמכם סטנט העשוי מפולימר כזה. היום סטנטים מתכלים נחשבים הדור הבא בתחום. הפולימר מבוסס האצה של לויטוס הוא חזק מספיק כדי ליצור סטנט שיחזיק את עורקו של חולה הלב פתוח, אך הוא גם מתכלה, ואגב כך משחרר את החומר הפעיל המונע גדילת תאים על הסטנט - אחת הבעיות הקשות בסטנטים ללא ציפוי. היום נהוג לצפותם בתרופה, אך גם לה יש חסרונות. הסטנט החדש אינו מצופה בתרופה אלא מכיל באופן אינטרגרלי את התרופה, שהיא למעשה תוסף המזון אסטקסנטין.

לפלסטיק מבוסס האצה יישום רפואי נוסף: ניתן להוסיף את החומר לשתל המשמש לשחזור שד. התפרקות החומר בתוך השתל (באופן שאינו משנה את צורת השתל) עשויה לעזור במניעת הישנות של סרטן. כיוון נוסף שכבר נמצא בבדיקה, בשיתוף אחד מבתי החולים המובילים בארץ, הוא שילוב החומר במוצרי חבישה, כדי לעודד ריפוי של הפצעים ולמנוע זיהומים חיידקיים.

- האם החומר, לאחר הפיכתו לפולימר, עלול לקבל תכונות אחרות, חדשות, שיהפכו אותו לבעייתי בתוך הגוף?

"אנחנו יודעים שהוא מתפרק ישירות לחומר הפעיל המועיל והלא מסוכן. כבר היום משתמשים בו בזריקה תת-עורית או בעירוי תוך ורידי ללא בעיות, ולא רק בבבליעה. לא כדאי לקחת נוגד חמצון במינונים מופרזים, אבל במינון רגיל אין בכך שום בעיה. את התכונות של החומר המפולמר אנחנו עדיין לומדים, וכרגע חוקרים את התנהגותו בנוכחות של תרביות תאים".

חטיף ספורטאים ארוז בחטיף ספורטאים

מי גבינה, תוצר לוואי של תעשיית החלב, הם פסולת נוספת שאין בה היום שימוש רב והיא נפוצה יחסית בשוק הישראלי. מדובר בחלבון עשיר אבל דל ביקוש, המשמש בעיקר לתוספי מזון לספורטאים וחטיפי ספורט. ואולם אין בעולם מספיק ספורטאים שיצרכו את כל מי הגבינה שמייצרת התעשייה.

"אנחנו משתמשים בפסולת הזאת לייצור ציפויים לאריזות מתכלות", אומרת דותן. "היום לאריזות פלסטיק מתכלות יש חיסרון שהן אינן אטומות לחמצן כמו האריזות הבלתי מתכלות".

התוצאה היא שחיי המדף של המוצר קצרים יותר, כלומר הוא אינו שומר על טריותו. הפיתוח החדש מאפשר להפוך את חלבון מי הגבינה לציפוי נוסף על גבי האריזה המתכלה. חלבון מי הגבינה עצמו הוא חומר מתכלה לחלוטין בקומפוסט, כמו האריזה שהוא עוטף.

ואם אתם חוששים לריח, דותן מרגיעה: "אנחנו לוקחים רק את החלבון הבסיסי של מי הגבינה, והוא שקוף ונטול ריח. הצרכן כלל לא אמור לדעת שיש משהו נוסף על גבי הפלסטיק".

הקש שחיזק את גב הכיסא

הרעיון לשריין פלסטיק באמצעות קש חיטה הגיע דווקא מהשדה. כאשר חשבו איך ניתן לנצל פסולת חקלאית, התברר שקש חיטה הוא הפסולת החקלאית הנפוצה בישראל. היום הוא מוסב למזון בהמות או נשרף באופן שיוצר זיהום סביבתי גדול, אבל אין בעצם סיבה להיפטר ממנו באופן גס כל כך.

"מדובר בחומר עשיר בתאית, שהיא פולימר טבעי בעל תכונות מכניות מצוינות", אומרת דותן. בטיפול כימי, קש החיטה יכול להפוך לחומר שריון מוצלח למוצרי פלסטיק, והתוצאה היא מוצר הדומה בחוסנו ובמשקלו לפיברגלאס.

"אנחנו מחליפים את סיבי הזכוכית המשמשים היום לחיזוק בחומר טבעי יותר, ממקור מתחדש", אומרת דותן. "אנחנו יכולים לשפר את התכונות המכניות עד כדי כך, שגם פלסטיק ממוחזר הופך להיות קשיח ועמיד. היום פלסטיק ממוחזר הוא בעל תכונות מכניות ירודות ומשמש בעיקר לדברם רכים כמו שקיות".

התוצר הסופי מזכיר במראהו דווקא עץ, ולכן הטכנולוגיה נמצאת כבר בפיתוח מסחרי בחברה שמייצרת דקים דמויי עץ לשוק עיצוב הפנים. ייתכן שבעוד כמה חודשים כבר ניתן יהיה לראות את המוצר הזה בשוק.

"ניתן היום להגיע למראה הזה על ידי שילוב של שבבי עץ או אבקת עץ בתוך הפלסטיק", אומרת דותן, "אולם אבקת עץ היא בדרך כלל לא ממקור מתחדש, והמטרה היום בעולם היא להשתמש בכמה שפחות עץ. לעומת זאת, קש החיטה נוצר מחדש בכל שנה, והוא היום פסולת שאין לה שימוש. לאחר הטיפול שלנו, הוא מתאים לשריון פלסטיק אפילו יותר מאבקת עץ".

המספרים של הפלסטיק

עוד כתבות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג