מחירי החיטה ירדו בינואר בשיעור הגבוה ביותר זה 40 שנה

שפע התבואות הגלובלי דחק את מחירי היבולים לרמתם הנמוכה ביותר מאז 2010, והחוזים על החיטה איבדו 15% בינואר

שדה חיטה / צילום: רויטרס
שדה חיטה / צילום: רויטרס

שפע התבואה הגלובלי הולך וגדל, ומביא את מחירי היבולים לרמתם הנמוכה ביותר מאז 2010, כאשר החוזים העתידיים על החיטה רושמים את פתיחת השנה הגרועה ביותר זה ארבעה עשורים. החקלאים קצרו יבול שיא של חיטה ברחבי העולם, כך מראים נתוני ממשלת ארה"ב, ומועצת הדגנים הבינלאומית (IGC) העלתה בשבוע שעבר את התחזית שלה בנוגע לליבול התירס העולמי.

תאילנד מתכוננת לפרוק הר של אורז אל תוך שוק שכבר נמצא באספקת יתר, והגשמים מסייעים ליבולי הסויה בברזיל.

רוב הסחורות הגולמיות שקועות בבוץ של שווקים דוביים, ומדד הסחורות של בלומברג בדרך לירידה חודשית שביעית ברציפות, מהלך הירידות הממושך ביותר מאז 2009.

התמוטטות הנפט מקצצת את עלויות ההפקה, ומעודדת תפוקה רבה יותר אפילו על רקע עודפים גלובליים. השפע מסייע לשלוט באינפלציית המזון הגלובלית, והאו"ם דיווח כי המחירים ירדו בשמונה מתוך תשעת החודשים האחרונים.

"המציאות היא שישנו שפע של תבואות, ושפע של זרעים להפקת שמן", אומר גרג גרואו, ראש עסקי החקלאות בארצ'ר פייננשל סרוויסז בשיקגו. "אנחנו בדרך למחזור שפל גדול בסחורות".

מדד החקלאות של בלומברג עבור שבעה מוצרים חקלאיים, לא כולל משק חי, ירד ב-0.4% לרמתו הנמוכה ביותר מאז יולי 2010. חוזים עתידיים בחיטה למסירה במארס ירדו ב-1% לרמה של כ-5 דולרים לבושל, והשלימו ירידה של 15% בינואר, הירידה החודשית הגדולה ביותר מאז 1975.

שפע מלאי החיטה מביא לכך שהקונים, ובהם סין, ברזיל וניגריה, רוכשים פחות מארה"ב, היצואנית הגדולה ביותר בעולם. הביקושים, כולל מכירות בחו"ל, נמצאים ברמתם הנמוכה ביותר בשני עשורים כמעט, בעוד שהתחזקות הדולר מפחיתה את האטרקטיביות של התבואות האמריקאיות לעומת אספקה ממדינות אחרות.