"התערבות משרד האוצר ברכבת הקלה - מעשה חמור"

מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי הגיב על מכתבו של ראש אגף התקציבים, אמיר לוי, שבו נכתב בין השאר כי "על חברת נת"ע לצאת באופן מיידי למכרז לבחירת חברה מנהלת לפרויקט"

עוזי יצחקי / צילום: איל יצהר
עוזי יצחקי / צילום: איל יצהר

חילופי האשמות בין משרד האוצר למשרד התחבורה בנוגע לקידום פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן: אתמול שלח הממונה על אגף התקציבים באוצר, אמיר לוי, מכתב למנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי ובו הוא מציין את הליקויים בניהול הפרויקט וקורא לאחד את כל מכרזי נת"ע, לבטל את מכרז הקרונות ולצאת למכרז ניהול הפרויקט. אם לא יבוצעו הפעולות הללו, כותב לוי, הרכבת הקלה עלולה להתעכב עוד ולחרוג מתקציבה. בתגובה למכתב, שלח הבוקר יצחקי מכתב משלו ובו הוא טוען: "אין לגורם ממשלתי כלשהו סמכות לפעול בניגוד להחלטות האמורות. ההתנהלות גורמת פגיעה בתדמית מדינת ישראל ותגרור תביעות רחבות היקף".

פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן הוא אחד הפרויקטים המשמעותיים והיקרים ביותר של ישראל. מדובר ברשת של קווים, בחלקם תת-קרקעיים, הצפויים להסיע בסופו של דבר כ-200 אלף נוסעים ביממה. עד כה הושקעו בפרויקט יותר מ-2 מיליארד שקל בעבודות מקדימות ובחפירות הפירים והפורטלים. מאז 2011, אז החליטה הממשלה על תקצוב הפרויקט, צמח אומדנו בכ-5 מיליארד שקל והוא ועומד כיום על כ-16.1 מיליארד שקל.

אתמול החליט אגף התקציבים באוצר להתערב בקידום הפרויקט. במכתב של לוי, שהגיע לידי "גלובס", נכתב כי יש לטפל באופן ניהול הפרויקט. בין השאר כתב לוי כי "על חברת נת"ע לצאת באופן מיידי למכרז לבחירת חברה מנהלת לפרויקט". נזכיר כי לפני שלושה חודשים פרסמנו ב"גלובס" כי נת"ע עמדה לחתום על הסכם עם חברת PB בפטור ממכרז כדי שזו תנהל את פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה, ואולם החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו, עיכבה את אישורו עד שתבחן אם אכן יש הצדקה להעניק במקרה זה פטור ממכרז.

לוי הוסיף עוד כי יש לפעול באופן מיידי לאיחוד כללי מכרזי החברה שאינם נוגעים לעבודות התשתית, כלומר את מכרזי המערכות, התחזוקה וההפעלה, ולהוציא אותם כמכרז משולב. עוד ממליץ לוי לאחד למכרז זה גם את מכרז הקרונות שכבר יצא, אף שבשבועות הקרובים אמורה הייתה נת"ע להכריז על הזוכה. "על נת"ע לבחון בהקדם האפשרי את המשמעויות המשפטיות באשר למכרז הקרונות וזאת כדי לצמצם ככל הניתן את חשיפתה לצדדים שלישיים עם ביטולו".

מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי השיב למכתבו של לוי וכתב כי משרד האוצר פועל באופן חמור, בכך שהוא מתערב בתפקידו של משרד התחבורה. "אין סמכות לפקיד כלשהו בממשלה, בכיר ככל שיהיה, לפעול בניגוד להחלטות הממשלה ולמדיניות הממשלה", כתב יצחקי, "מדובר במעשה חמור ביותר של גורמי משרד האוצר".

בהמשך מכתבו טוען יצחקי כי "כל הניסיונות והכוונות לעכב את המשך ביצוע הפרויקט הינם פסולים ועלולים לגרום נזק בלתי הפיך לפתרונות תחבורה הכרחיים בגוש דן והשלכות קשות על המענה למצוקת הדיור באזור המבוקש ביותר".

בסוף מכתבו מזהיר המנכ"ל מפני ההשלכות של התערבות זו. "ההתנהלות הפסולה גורמת פגיעה בתדמית וחזות מדינת ישראל כולה אל מול חברות מכל העולם אשר הגישו הצעותיהן להתמודדות במכרזים, וזכו בהם. כמובן, הדבר גם יגרור תביעות רחבות היקף".

מנת"ע לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הידיעה.