מורי ארקין ויחזקאל ניסן נאבקים על גיוס ההון, ומניית מדיקל מזנקת

המאבק החל סביב ההקצאה לאקסלמד של ארקין, שניסן תעשיות חותרת למנוע ממנה להגדיל את חלקה

מורי ארקין / צילום: תמר מצפי
מורי ארקין / צילום: תמר מצפי

חברת מדיקל קומפריישן, המפתחת מכשיר למניעת קרישי דם בניתוחים אורתופדיים, נערכת להנפקת זכויות במניותיה, לאחר שהודיעה בסוף דצמבר 2014 על רה-ארגון וצמצום הוצאותיה. ההנפקה הצפויה יצרה עימות בין חברת ניסן תעשיות רפואיות, המחזיקה 11.5% במדיקל, לבין קרן ההשקעות אקסלמד, של מורי ארקין ואורי גייגר, המחזיקה 24.4% ממניות מדיקל.

עקב ההרעה המתמשכת במצב עסקיה צנחה מניית מדיקל בשנה האחרונה בלא פחות מ-86%. היום, על רקע מאבק בעלי המניות המתפתח, זינקה המניה בכ-25%, לשווי חברה של 40 מיליון שקל.

המאבק במדיקל החל כאשר כמה ימים לאחר פרסום ההודעה על קשיים בעסקיה, פרסמה החברה הצעה להקצאת מניות פרטית לאקסלמד, שביקשה להשקיע בה 11.6 מיליון שקל בדיסקאונט של 25% על מחיר השוק, ולהגדיל את חלקה ל-45% מהמניות. בהמשך פורסם מתווה להנפקת זכויות באותו מחיר, כנראה לאחר שמוסדיים מסרו לאקסלמד כי בתנאים כאלה, גם הם רוצים להשתתף בגיוס.

בסוף ינואר טענה ניסן תעשיות, בשליטת יחזקאל ניסן, כי ההקצאה הפרטית היא בעייתית, בעיקר משום שלאקסלמד ניתנת בה אופציה של חודש לביטול העסקה, משום שהמחיר אינו כולל פרמיית שליטה ומשום שלא נבחנו הצעות אחרות.

עוד באותו היום פרסמה מדיקל מתווה מתוקן לעסקה, ובו הוקטנה ההנפקה הפרטית ל-700 אלף שקל בלבד ותומחרה במחיר כפול - 1 שקל למניה, מספיק כדי לאפשר לאקסלמד להפוך לבעלת "דבוקת שליטה" (מעל 25% מההון). כמו כן הוצג מתווה להנפקת זכויות נוספת, ב-50 אגורות למניה, שתיערך מיד לאחר הנפקת הזכויות הראשונה, כדי שבשתיהן יחד תוכל אקסלמד להשקיע כ-11 מיליון שקל.

המתווה החדש כמעט ופייס את ניסן, למעט נקודה אחת: היא טענה כי בשל הזמן המועט המצוי לאישור המתווה החדש, יש להשלים את הנפקת הזכויות הראשונה (כשאקסלמד עדיין לא בעלת דבוקת שליטה, ולכן מנועה מלהשתתף בגיוס), ורק אחר כך לנקוט פעולות נוספות. ניסן הצהירה כי היא עשויה להשתתף בגיוס, ואפילו להגדיל אל חלקה. בפועל, במהלך זה חותרת ניסן למנוע מאקסלמד להגדיל את חלקה בחברה, ואפילו לשמור עליו. ניסן הייתה אחת המשקיעות הראשונות במדיקל, אך חלקה קטן לאחר שמכרה במאי האחרון מניות במחיר הגבוה פי שבעה ממחיר המניה היום.

קרנות השקעה נוטות לפעמים לנצל משברים זמניים בחברות כדי להגדיל דרמטית את חלקן בחברות אלה בדיסקאונט משמעותי, וייתכן כי ניסן חוששת שזו כוונתה של אקסלמד. מאידך גיסא, כפי שציינה מדיקל בתגובתה לניסן, לחברה דרוש כסף, וייתכן כי ללא ההובלה של גוף בעל כיסים עמוקים כאקסלמד, ישנו סיכון כי הציבור לא ישתתף בהנפקת הזכויות, וסכנה אמיתית כי החברה תישאר ללא מזומן כלל.

אסיפת בעלי המניות להכרעה בסוגיה תתקיים ביום ראשון הקרוב. כדי שבידי המחליטים באסיפה והמשקיעים הפוטנציאליים בהנפקת הזכויות יהיה את כל המידע שבידיה, פרסמה מדיקל כי בשיחה עם עורכי דינה, נודע לה כי היא אמורה לקבל בעוד כמה ימים תשובה בנוגע לאפשרות קבלת שיפוי ביטוחי למוצריה מה-CMS, המבטח הממשלתי האמריקאי. תשובה זו קריטית לעתידה של החברה.

מדיקל רשמה הכנסה של 24.7 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2014, אך הפסידה 16 מיליון שקל (בדומה להפסד בשנת 2013 כולה). מלבד קרן אקסלמד מחזיקים במניותיה גם המוסדיים מגדל וילין לפידות (14% כל אחד) וקרן פונטיפקס, המחזיקה 7.2% מההון.

בעקבות ההודעה בדצמבר על הרה-ארגון, התפטר הדח"ץ גל אפלבאום, בטענה כי הדירקטוריון, כולל הוא עצמו, כשל בבחירת מנכ"ל החברה היוצא ובהתוויית אסטרטגיה מתאימה לחברה. "דרכה של החברה כחברת הזנק הייתה רצופה קשיים...הדירקטורים למעט הדח"צים לא הצליחו להותיר את חילוקי הדעות מחוץ לחדר הדירקטוריון, והדבר הוביל להחלטות כושלות ולביצוען באופן כושל".