"טוטאלי וחסר פשרות": המוסדי הגדול שאמר לא לתשובה

בהנפקה החדשה של יצחק תשובה הוא לא משקיע, מקבוצת אלון ומבנק לאומי הוא דורש הסברים, ואת פרשת אי.די.בי הוא מסמן כנקודת המפנה של שוק ההון ■ חגי בדש, מנכ"ל פסגות, חוגג את ניצחון האקטיביזם המוסדי

חגי בדש / צילום: יונתן בלום
חגי בדש / צילום: יונתן בלום

"שינינו את כללי המשחק", מצהיר חגי בדש, מנכ"ל פסגות, באחד השבועות הסוערים ביותר בתקופה האחרונה בשדה הקרב של האקטיביזם המוסדי. "היום חברות ציבוריות יודעות שיש שכר ועונש. כבר לא מתייחסים לגופים מוסדיים כמו אל חותמת גומי".

החיוך הרחב על הפנים הנעריים כבר מזמן לא מטעה אף אחד. בדש, המגדיר את עצמו "טוטאלי וחסר פשרות", הציב את עצמו כאקטיביסט וכלוחם הנורמות של שוק ההון, ובית ההשקעות הגדול ביותר בסביבה אומר לא לאג"חים של יצחק תשובה, תובע תשובות מבנק לאומי, ודורש אספות בעלי אג"ח מדסק"ש ומקבוצת אלון.

הפצצה הרועמת ביותר הייתה החלטתה של פסגות לא להשתתף בהנפקת האג"ח המתוכננת של קבוצת דלק, מפני שרק לפני קצת יותר משנתיים ביצעה אחת החברות בקבוצה, דלק נדל"ן, "תספורת" למחזיקי האג"ח במסגרת הסדר חוב של 1.4 מיליארד שקלים (גם כלל ביטוח ובית ההשקעות איילים הודיעו כי לא ישתתפו בהנפקה).

- למה פסגות לא משתתפת בהנפקה? אתה מעניש את יצחק תשובה?

"מפני שמדובר באג"חים ללא ביטחונות, והיה הסדר חוב בחברה בקבוצה הזאת לפני מעל שנתיים. מחקו מאות מיליונים של הציבור והיה הסדר חוב לא ראוי. המסר הזה, לא להשתתף בהנפקה, הוא גם כלכלי וגם נורמטיבי: יש מחיר להתנהלות לא ראויה. הנורמות החדשות שאנחנו מתווים ייצרו לדעתנו שוק הון ראוי והוגן יותר. אני מאמין בכל רמ"ח איבריי שיש קשר ישיר בין הפרמטר הכלכלי שלשמו אני כאן - תפקידי לייצר תשואה למשקיעים - לבין ההיבטים הנורמטיביים".