שותפה חדשה במשרד נקדימון-בנדור: עו"ד שרון קיסר

שרון קיסר עזבה את כס השיפוט כדי להגן על נאשמי "צווארון לבן"

שרון קיסר / צילום: איל יצהר
שרון קיסר / צילום: איל יצהר

גם האיום המפורש שקיבלה על חיי ילדיה בעת כהונתה כשופטת ב-2010, לא מרתיע את עו"ד שרון קיסר מלדבוק בלהט באמונה, שכל חשוד זקוק להגנה. באפריל אותה שנה האריכה השופטת קיסר את מעצרו של עזרא סנקר, בגין החשדות נגדו על איומים שהפעיל נגד אדם אחר. בתום הדיון בהארכת מעצרו, סינן סנקר: "היא לא שחררה אותי - ואני אשרוף את הילדים שלה".

איומים מעין אלה - על חיי בני משפחתם - עשויים להרתיע שופטים רבים, בייחוד כאשר האיום נאמר בשנה הראשונה בכהונת השיפוט, אך אלה לא הפחידו מדי את קיסר. "אני מודה שקצת חששנו, בעיקר ילדיי ששמעו על האיומים בטלוויזיה ובחדשות", היא משחררת אנחה, אך "גם אדם כזה ראוי להגנה. זה המסר שאני מעבירה לילדים שלי. אף שזה מקרה חמור ומלחיץ, זה לא הרתיע אותי מלבצע את העבודה שלי, ולהמשיך להאמין כי כל אדם זקוק להגנה".

קיסר אומרת את הדברים מתוך ניסיון אישי במשך שנים הן כתובעת והן כסנגורית. בימים אלה, לאחר שסיימה כהונה כשופטת בית משפט השלום מחוז מרכז, היא הצטרפה למשרדם של עורכי הדין ד"ר ישגב נקדימון ופרופ' אריאל בנדור כשותפה חדשה.

- איך ההרגשה לכהן בתפקידים מגוונים אך מנוגדים בעולם המשפט: תובעת, סנגורית, שופטת וכעת שוב סנגורית?

"רציתי לראות את שני הצדדים של המתרס לפני שהייתי לשופטת. הייתי תובעת הרבה שנים בפרקליטות, וברשות ההגבלים העסקיים, ובסיום תקופה זו החלטתי להיכנס לשותפות במשרד עורכי דין, בתור סנגורית. רק בתום הייצוג המגוון מטעם התביעה וההגנה, מוניתי לשופטת. הרגשתי סיפוק בכל אחד מהכובעים שחבשתי. זה מאוד חשוב שלשופט יהיה ניסיון בשני הכובעים הללו עוד לפני שהוא מתמנה לשופט, משום שלרוב עורכי דין מתמנים לשופטים רק אחרי שהם 'רואים' צד אחד בלבד. עבודה כסנגור היא קריטית להחלטה נכונה של שופט".

כשקיסר נשאלת מה גרם לה להחליט לפרוש מכס השיפוט, כשעבור עורכי דין רבים, השדרוג ממעמד של עורך דין לשופט הוא בפסגת שאיפותיהם, היא מתקשה להשיב תשובה קונקרטית. "אני מאמינה שזוהי נטיית הלב שלי", היא משיבה בדיפלומטיות. "משך אותי לחזור לתיקים כלכליים פליליים של צווארון לבן. זהו גם התחום העיקרי שאטפל בו במשרד. לייצוג נאשמים בצורה ראויה וטובה יש חשיבות עצומה, כי אחרת יכולות להיות טעויות. הצד של הסנגוריה הוא קריטי להחלטות נכונות, בייחוד ביחס לשמירת על זכויות הנאשמים".

לדברי קיסר, שיטות החקירה משתנות ומשתכללות ללא הרף, כמו לדוגמה בתחום של האזנות סתר. היא מציינת שבעבר, כאשר טיפלה בתיק של חברת הפניקס ומנכ"ל הפניקס דאז, איתמר בורוביץ', בפרשת קרטל חברות הביטוח, רשויות החקירה היו 'צנועות' מאוד ופחות מתקדמות. מנגד, "כיום, לתביעה יש הרבה משאבים מאחוריה, כך שצריך להיות 'חזקים' גם מהצד של הסנגוריה. זו חובה להגן על זכויות של אנשים שיכולים להיות מורשעים שלא בצדק".

פרקטיקה ואקדמיה

קיסר מספרת כי היא לא הגיעה במקרה למשרד עורכי הדין של נקדימון ובנדור. "את נקדימון הכרתי בספטמבר 2009, כאשר מונינו שנינו לשופטים. כבר אז, הכרתי את האדם שמאחורי הגלימה. עם הזמן, נקדימון התגלה לי כמשפטן איכותי ומבריק. בדומה לי ולנקדימון, גם לבנדור יש רקע בשפיטה, והוא משמש כשופט בית המשפט הצבאי".

קיסר מרוצה מאוד מאופי המשרד שמשלב בין מספר תחומים, תחום הפרקטיקה והניסיון שמביאים נקדימון ובנדור לבין תחום האקדמיה, שלכל אחד מהם יש בו חלק. "אני מאוד מעריכה את שניהם, הם אנשים משכמם ומעלה". לדברי קיסר, היא תנהל את התיקים הכלכליים-פליליים העוסקים בצווארון לבן ובניירות ערך.

עו"ד ד"ר ישגב נקדימון, מכיר מקרוב את המעבר החד של קיסר משופטת לסנגורית, שכן גם הוא כיהן כשופט בבית משפט השלום בתל-אביב במשך קרוב לשנה, ולאחר מכן פרש וחזר לעריכת דין. בנוסף לניהול משרד עורכי דין עצמאי נקדימון משמש גם כיועץ המשפטי של חברת החדשות של ערוץ 2.

נקדימון: "ההיכרות שלי עם שרון (קיסר) החלה בעת שהתמנינו לשופטים. כשהיא פרשה מכס השיפוט, היא נראתה לנו כאדם החשוב והנכון ביותר לשותפות".

עו"ד פרופ' אריאל בנדור, שייסד את המשרד יחד עם נקדימון ומשמש בו כיועץ, מהווה חוט מקשר במשרד בין הפרקטיקה לבין האקדמיה, שכן הוא משמש גם כפרופסור מן המניין באוניברסיטת בר-אילן.

בנדור: "לשרון יש ניסיון אדיר בתחום הצווארון הלבן, במיוחד בהיבטים הפליליים של הגבלים עסקיים, ובכלל בתחומי ההשקה בין משפט פלילי, אזרחי וציבורי. היא משפטנית מעולה, יצירתית ויסודית. יש חשיבות עצומה לניסיון המגוון של שרון כשופטת, כתובעת וכפרקליטה, שמכירה את הצד שאותו צריך לשכנע, כי היא הייתה שם בעצמה".

רזומה: עלתה לכותרות לאחר שספגה איומים מעציר

לעו"ד שרון קיסר יש ניסיון ייחודי בתפקידיה כתובעת, כסנגורית וכשופטת. היא החלה את דרכה המשפטית ב-1993. לאחר שסיימה את לימודיה באוניברסיטה העברית, התמחתה ועבדה כעורכת דין בפרקליטות מחוז ירושלים במשך שלוש שנים. במסגרת תפקידה היא ניהלה והובילה תיקים מתוקשרים, בהם את "פרשת קרטל חברות הביטוח" והמשפט נגד הפניקס ומנהלה איתמר בורוביץ'.

בשנת 1996 הקימה ביחד עם עו"ד שמעון דולן את המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, ושימשה כסגנית בכירה במחלקה במשך 6 שנים. בשנת 2002 עברה קיסר לרשות להגבלים עסקיים, ומונתה ליועצת המשפטית של הרשות לעניינים פליליים. בכך, הייתה הראשונה אשר הקימה צוות העוסק בפן הפלילי של דיני ההגבלים העסקיים בשירות המדינה. גם ברשות ההגבלים ניהלה תיקים מהותיים ובעלי חשיבות ציבורית, כמו את "פרשת קרטל הגז", שבסופה בכירים בחברת סופרגז נידונו למאסר.

בשנת 2006 הגישה מועמדות לתפקיד שופטת, ועד מינויה לשיפוט, ב-2009 שימשה כסנגורית, שותפה במשרד עורכי הדין דולן-דמרי-מתתיהו, שבו טיפלה, בין היתר, בתיק "הדסק הרוסי" ובתיק "הפטריארכיה היוונית" בירושלים.

בשנת 2009 מונתה קיסר לשופטת בית משפט השלום מחוז מרכז. שמה עלה לכותרות כאשר עצור אשר האריכה את מעצרו איים עליה שישרוף את ילדיה; איום שזכה בזמנו לחשיפה תקשורתית רחבה. נגד המאיים הוגש כתב אישום בעקבות האיומים על קיסר.