גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדרכים, אל הקלפי: מה מציעות המפלגות בתחום התחבורה?

מי היה מעז היום לחזור לסיסמת הבחירות של שמעון פרס משנות ה-60, "מכונית לכל פועל"? ■ הבון טון, לפחות ברמת הסיסמאות, הוא קידום תחבורה ציבורית ורכיבה על אופניים

דפוסי התחבורה משפיעים על הפערים החברתיים ויש אומרים כי תחבורה נגישה לכל היא המפתח לצדק חברתי. היא משפיעה על יוקר הדיור, ודיור שמחייב החזקת מכונית פרטית מגיע עם "משכנתא" (עלות החזקת רכב לכל בוגר), שלעולם אינה נגמרת. אך ישראל ממשיכה לעודד את הפרבור ואת השימוש במכוניות, באמצעות הטבות מס למכוניות פרטיות, במשטר הליסינג ובתעריפי חניה נמוכים. תחנות רכבת רבות נמצאות מחוץ לערים ומתקשות להסתנכרן עם קווי תחבורה המוניים אחרים, ומחייבות גם הן החזקת מכונית, למי שלא עברו לשימוש באופניים.

סקר שערכה העמותה לכלכלה בת קיימא על ידי מכון שריד הראה כי רובו המכריע של הציבור בישראל תומך במדיניות תחבורה ירוקה ובת קיימא. כך, 87.1% מקרב הנשאלים תמכו בקידום תחבורה ציבורית ותחבורת אופניים ו-44% אף הצהירו כי הכנסת מדיניות כזו (בנוסף לנושאים סביבתיים אחרים כמו אנרגיה מתחדשת) למצע המפלגה, ישפר את הסיכוי שיצביעו לה. בהמשך לסקר זה, הפיצה העמותה שאלונים בין המפלגות שבהם התבקשו נציגיהן להתייחס לנושאי תחבורה. חמש מפלגות - המחנה הציוני, כולנו, יש עתיד, מרצ והרשימה המשותפת מתייחסות אליו באריכות. בכדי להשלים את הבחינה, וכן כדי להעריך את ההתייחסות לנושאים אצל המפלגות שלא נתנו כלל תשובות לשאלון, נבדקה גם ההתייחסות לתחבורה במצעי המפלגות.

הליכוד, כולנו, הבית היהודי, ש"ס, ישראל ביתנו, יהדות התורה ויחד לא ענו לשאלון. במקרה או שלא במקרה, לרוב המפלגות האלה גם אין מצע כלל, או שיש להן מצע מצומצם. לישראל ביתנו יש מסמך הנקרא "עקרונות", שאינו בו כל התייחסות לתחבורה. לבית היהודי יש מצע עם התייחסות לתחבורה, שמסתכמת במשפט אחד: "נעודד השימוש בתחבורה ציבורית, התייעלותה והוזלתה".

לזכות הליכוד אפשר לומר כי פעילותו ניכרת במעשיו של שר התחבורה ישראל כץ, והוא יכול להצביע על הישגים כמו רכבת לשדרות ולנתיבות, כבישים חדשים בדרום ובצפון (במיוחד עוקף הקריות) ופתיחת המטרונית. לצד הרפורמה בתחבורה ציבורית, יש לציין את המחסור בנתיבים מיוחדים עבורה ואת היעדר האכיפה בנתיבים הקיימים. לצד אלה, מטריד המשבר ברכבת הקלה בגוש דן והיעדרו של יעד ממשלתי פומבי להגדלת כמות הנסיעות בתחבורה הציבורית. היחס הלא רציני של הממשלה לתחבורת האופניים מתבטא בתקציב נמוך וחד פעמי של 40 מיליון שקל לשבילים, היעדר פיקוח על הקצאתו לצרכי יום-יום ולא לצרכי פנאי, ואפס שבילי אופניים בין ערים.

השאלון שהופנה למפלגות ביקש התייחסות למגוון נושאים, שניתן לסכמם בשאלה כללית: מה מתכוונת המפלגה לעשות לקידום תחבורה ציבורית ולקידום תחבורת אופניים בישראל. התשובות שהתקבלו, מסוכמות במסגרות ובטבלה בעמודים אלה.

המחנה הציוני

תחבורה ציבורית בשבת במתכונת מצומצמת

"נקדם ונתעדף מערך תחבורה ציבורית משוכלל בהתייחס לסביבה וקיימות, נשפר את השירות לנוסעים, נבלום את עליית תעריפי הנסיעה ונפעל לקידום תחבורה ציבורית במתכונת מצומצמת בסופי השבוע בשיתוף הרשויות המקומיות. שינוי מיידי בסדר הקדימויות בתוכניות משרד התחבורה הקיימות: פריסה של קווי שירות מהירים למוקדי תעסוקה, פריסת נת"צים ברחבי גוש דן, ופריסה של אמצעי אכיפה אלקטרונים בנתיבים אלו.

שיפור השירות של התחבורה הציבורית כולל אמינות ועמידה בלוח זמנים, שדרוג תחנות האוטובוסים והתקנת מערכות מידע מתקדמות עבור ציבור המשתמשים, למידע על לוח זמנים מדויק של אוטובוסים ורכבות.

הסבה של מערך האוטובוסים להנעה בגז ואת מערך הרכבות להנעה חשמלית, על מנת להפחית משמעותית את רמת זיהום האוויר.

שינוי תקני החניה במרכזי הערים כאמצעי לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית, לשמירת ערכי הטבע ושטחים פתוחים ומניעת כיסויים באספלט. הקמת ארבע רשויות מטרופוליטניות לתחבורה בגוש דן, חיפה והקריות, ירושלים רבתי ובאר שבע - בחקיקה. החלת חובה על רשויות מקומיות לסלילת שבילי אופניים בתוך העיר ועל רשויות התכנון ומע"צ לסלילת שבילי אופניים בדרכים בינעירוניות.

כולנו

הקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה

נפעל לטובת תחבורה ציבורית המאפשרת לאדם העובד שירות תחבורה ציבורי ראוי ויעיל ונמקד את הפעילות באיזורי הפריפריה:

א. נפעל להקמת ארבע רשויות מטרופוליניות (צפון, מרכז, דרום, ירושלים), , ולהעברת סמכויות תחבורתיות נרחבות לרשויות אלה, כדי ליצור מערכת תחבורה זמינה ויעילה לחיבור המטרופולינים לערים ולפרברים.

ב. נפעל בפריפריה להנגשת התחבורה מהבית למקום העבודה, כדי להגדיל את אפשרויות התעסוקה.

ג. נשפר את הסנכרון בין שירותי התחבורה בפריפריה על מנת לצמצם את זמני הנסיעה.

ד. נשקיע בפיתוח תשתיות תחבורתיות כדי לשחרר דירות 'תקועות' לשוק הדיור.

יש עתיד

נהגים פרטיים יורשו להסיע בתשלום במכוניותיהם

תוכנית התחבורה הציבורית של 'יש עתיד' תרשת את כל הארץ בקווי תחבורה ציבורית מסוגים שונים, המסונכרנים ביניהם מבחינת נקודות המוצא ומבחינת לוחות הזמנים. התוכנית תגדיל את מספר הנוסעים בתחבורה ציבורית איכותית, זולה ונוחה ותצמצם את מספר הנוסעים בתחבורה פרטית.

כיום, תשתית הרכבות בישראל מתאימה לנסיעה במהירות של עד 160 קמ"ש. מפלגת 'יש עתיד' תפעל להקמת תשתית נוספת, המתאימה לרכבות הנעות במהירות של 200 קמ"ש ומעלה, בשיטת ההקמה (BOT) הדומה לזו שננקטה בכביש 6.

הרחבת קווי הלילה תאפשר נגישות למקומות בילוי, תצמצם משמעותית את תופעת הנהיגה תחת השפעת אלכוהול, ותוביל להפחתת מספר תאונות הדרכים.

נפעל כדי לאפשר תחבורה ציבורית בשבת באזורים חילוניים, לפי הצרכים ותוך התאמת צירי התנועה ותדירותה לנסיבות.

נקדם הוספת 50 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית בכל שנה. ללא אכיפה, נתיבי התחבורה הציבורית לא יתפקדו ביעילות, ועל כן יש להוסיף סמכויות אכיפה בנתיבים הציבוריים לפקחי הרשויות המקומיות ולהצבת מצלמות אכיפה.

יצירת קווי תחבורה ציבורית מהירים לאזורי תעסוקה, בתזמון ובתדירות המספקים מענה לשעות עבודה משתנות.

קידום תחבורה שיתופית שתאפשר לנהגים פרטיים להשתתף בכוח העבודה כנהגים גם עבור נוסעים אחרים ובכך תיצור עבורם אפיק הכנסה נוסף אשר יתרום לרווחתם הכלכלית. מודל זה יתרום להפחתת יוקר המחיה באמצעות אספקת שירותי הסעה זמינים ובמחירים נמוכים מאלה הנהוגים כיום, וכן להרחבת התחרות בתחום שירותי ההסעה.

ציבור האזרחים הוותיקים בישראל מסתייע רבות בשירותי התחבורה הציבורית. כיום מקנה חוק האזרח הוותיק הנחה של 50% מעלות הנסיעה בתחבורה הציבורית. נפעל להגדלת ההנחה כך ששירותי התחבורה הציבורית יינתנו לאזרחים הוותיקים בחינם.

ההטבות המוקנות לסטודנטים בתעריפי התחבורה הציבורית כפופות לא פעם למגבלות והגבלות על סוג הנסיעה, ולמעשה מקשות על הסטודנטים. הצעת חוק של ח"כ בועז טופורובסקי מבקשת להסיר את המגבלות הללו ולאפשר מתן הנחה לסטודנטים המשתמשים בתחבורה הציבורית בכל הקווים.

מרצ

אגרות גודש ותסקירי תחבורה לכל מיזם בנייה

מרצ תפעל לקידום הנושאים הבאים:

השקעה מסיבית בתשתית התחבורה הציבורית: הקצאת משאבים הולמים, הגברת תדירויות וזמינות, מערך מודיעין וכרטוס משולב. המחירים יסובסדו בשיעור של 80% לזקנים, לילדים, לסטודנטים ולנכים.

סלילה של לפחות 50 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית בשנה עם אכיפה קבועה.

הפעלת תחבורה ציבורית שבעה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. מניעת תחבורה ציבורית בשבת וחג, מונעת את האפשרות להסתמך על תחבורה ציבורית ועל כן היא בעלת השלכות סביבתיות וחברתיות חמורות ומחייבת רבים להחזיק ברכב פרטי.

הקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה.

תוכנית קווים מהירים לאזורי תעסוקה.

זאת ועוד: חיוב הגשת תסקיר תחבורה מקיימת לכל תוכנית בנייה חדשה; צמצום הנסיעה הפרטית באמצעות הפחתה בייבוא כלי רכב; הגדלת הקנסות והמסים הכרוכים בהחזקת רכב, מס מוגדל על רכב שני למשק בית, צמצום ההשקעה בכבישים חדשים ובמקומות חניה; צמצום ההקלות לליסינג; נתיבי תחבורה ציבורית בכניסה לערים והרחבת מסי הגודש. רכב שיושבת ליום עבודה קבוע בשבוע יקנה הטבות כלכליות לבעליו; הטבות למקומות עבודה שיעודדו שימוש בתחבורה ציבורית או באמצעים לא ממונעים ולכאלה שיעודדו נסיעות משותפות לעבודה (car sharing).

יצירת מסלולים בטיחותיים לאופניים, מערך השכרת אופניים, מקלחות במקומות העבודה ועוד.

הרשימה המשותפת

מקלחות בעבודה

אנו תומכים במתן עדיפות ברורה לתחבורה הציבורית על חשבון צמצום השקעות בכבישים; הבטחת שירותי תחבורה ציבורית ברמה גבוהה ליישובים הערבים וליישובי הפריפריה; הפסקת ההפרטה של התחבורה הציבורית; פיתוח תחבורה מסילתית והפחתת מחירי הנסיעות ברכבת; פיתוח שבילי אופניים בערים. אנחנו דורשים השקעה תקציבית מסיבית לסגירת הפערים בין יישובים יהודים וערבים. אנו תומכים בהקמה של מקלחות לשימוש עובדים הבאים באופניים, ופיתוח השכרת אופניים.

התייחסות המפלגות לתחבורה

עוד כתבות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות קלות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות