האוצר יחייב קרן פנסיה שמצרפת עמית חדש לאתר ולאחד את חשבונותיו הרדומים

משרד האוצר מנסה לצמצם את חשבונות הפנסיה הלא פעילים, שבהם מנוהלים כ-25 מיליארד שקל "מטרת התהליך היא להבטיח את שמירת רציפות זכויות הביטוח של העמית במעבר בין מקומות עבודה" ■ מדריך ומחשבון פנסיה

אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר מנסה לפתור את בעיית ריבוי חשבונות החיסכון המוקפאים בקרנות הפנסיה החדשות, ורותם לצורך כך את הגופים המנהלים שיחויבו לפעול לאיתור ואיחוד חשבונות לא פעילים של החוסך, כשזה מצטרף אליהם.

חוזר "הצטרפות לקרן פנסיה או לקופת גמל", שהוציא לאחרונה האגף שבראשות דורית סלינגר, "מסדיר אפשרות להעביר כספים אגב הצטרפותו של עמית, מקרן פנסיה בה העמית במעמד לא פעיל לקרן הפנסיה אליה העמית מצטרף. מטרת הסדרת התהליך היא להבטיח את שמירת רציפות זכויות הביטוח של העמית במעבר בין מקומות עבודה וריכוז חסכונותיו בקרן פנסיה אחת", אומרים באוצר.

במסגרת החוזר נקבע כי בעת צירוף עמית חדש למעמד חוסך פעיל, יורשה האחרון לבקש מהקרן המקבלת (כלומר, הקרן שאליה הוא מצטרף ושאליה יפריש את החיסכון שלו באופן שוטף) להעביר כספים ששייכים לו מקרנות פנסיה שבהן הוא עמית לא פעיל. אז תפעל הקרן המקבלת לאיתור ואיסוף כל הכספים הללו. זאת, בהליך פשוט מאוד מבחינת החוסך, שיידרש לסמן את האפשרות הזו בטופס ההצטרפות. גם עמית שמצטרף לקרן כחלק מקבוצה ובאמצעות המעסיק, ומבלי שהוא ממלא טופס הצטרפות, יוכל לבקש זאת מהקרן המקבלת, שתידרש לפעול בהתאם.

מבחינת האוצר מדובר בצעד חשוב לטיפול בריבוי חשבונות הפנסיה הלא פעילים (המוקפאים), שמסתכמים בכ-1.8 מיליון שקל חשבונות, שבהם מנוהלים כ-25 מיליארד שקל. מדובר בקצת פחות ממחצית החשבונות בקרנות הפנסיה, וסביר מאוד שלרוב הבעלים של החשבונות המוקפאים יש גם חשבון פעיל.

המשמעות של חשבון לא פעיל והחשיבות באיחודו לחשבון פעיל נובעים מכך שבחשבונות הלא פעילים נהוג לגבות דמי ניהול מקסימיליים (כ-0.5% מהצבירה מדי שנה), כשמקביל שמירת רצף הזכויות הביטוחיות של החוסך נפגמת לא אחת בעת תחילת חיסכון חדש.

כך או אחרת, באוצר מקווים כי כבר עם הליך ההצטרפות של חוסך לקרן חדשה יועברו הכספים ששייכים לו גם מחשבונות אחרים, כך שאלה ימשיכו לשרת אותו ולא 'ילכו לאיבוד' ויהפכו לכספים רדומים ללא דורש.

הוראות אלה יחולו על כל קרנות הפנסיה החדשות וקופות הגמל, החל מאמצע 2016.