"הימשכות השביתה, כנראה מעבר לחופשת פסח, עלולה להוביל לפגיעה כלכלית בחברה ולאבדן מספר לקוחות עוגן - מצב שיוביל בהכרח לצורך בהעמקת תוכנית ההתייעלות", כך מזהירים היום (א') מנכ"ל כיל ישראל, אבנר מימון, וסמנכ"ל משאבי אנוש של החברה, אהוד ניצן, במכתב ששיגרו לעובדי תרכובות ברום ומפעלי ים המלח, השובתים כבר כחודשיים בעקבות תוכנית ההנהלה לפטר מאות עובדים.

בכיל מזהירים כי כבר כעת קיים חשש לפגיעה בלתי הפיכה במספר מתקנים בתרכובות ברום שבנאות חובב, שתקשה על החזרת יחידות הייצור במפעלי החברה לשגרת עבודה. עוד אמרו בקבוצה, כי ייתכן שהיא תיאלץ לסגור ולחסל חלק מהמתקנים שניזוקים בעקבות השביתה המתמשכת. זאת, בנוסף למצב מפעל המגנזיום שבסדום, המייצר בהיקפים נמוכים בעקבות השביתה. בהנהלת החברה מציינים כי יתכן שלא ניתן יהיה לשקם נזקים מצטברים שנגרמו למפעל כך שלא ניתן יהיה להעלות את היקף הייצור בו בעתיד.

עובדי תרכובות ברום שובתים מזה כחודשיים ועובדי מפעלי ים המלח שובתים כחודש וחצי. מו"מ שמתקיים בהוראת בית הדין הארצי לעבודה בין נציגי העובדים וההסתדרות הכללית לבין ההנהלה טרם הוביל לפריצת דרך.

"ההנהלה מעסיקה עובדי קבלן במקומנו"

בתוך כך, מאות מעובדי מפעלי ים המלח הפגינו היום בשערי המפעל שבסדום בטענה שהנהלת החברה שוכרת את שירותם של עובדי קבלן, מפעילה באמצעותם חלק מהמתקנים במקום, ובכך היא כביכול שוברת שביתה. העובדים דיווחו כי למרות שהנהלת החברה הקדימה והציבה מאבטחים מטעמה בכניסה למפעל, הם הצליחו לפרוץ לתוכו ולהתבצר בו, תוך קריאה לעובדי הקבלן לחדול מפעילותם ולעזוב את המתחם.

"הנהלת כיל ממשיכה להתנהג בכוחניות כלפי העובדים ובמקום לסיים את השביתה במסגרת של משא ומתן, היא שוברת אותה באמצעות עובדי קבלן", אמר היום יו"ר ועד העובדים במפעלי ים המלח, ארמונד לנקרי, "אני לא מתפלא על ההתנהלות הזו. הנהלת כיל והחברה לישראל עושות את הכול כדי להבריח את החברה מישראל, כפי שניסו לעשות עם צים. הן מתקדמות לעבר המצב הזה בצעדי ענק. אני מקווה שמשרד האוצר יתעשת ויעצור את התהליך, לפני שיהיה מאוחר מדי".

במכתב ששלחו מימון וניצן לעובדי הקבוצה נכתב כי "הנהלת החברה מכבדת את זכות השביתה ואת חירות העובדים להפגין ואינה מנסה לשבור את השביתה". השניים ציינו, כי "במקרים שבהם נדרש מבחינה בטיחותית, לשם הגנה על הסביבה או לקיום עבודות אחזקה בסיסיות לשימור המתקנים השונים, החברה פועלת להפעיל את המתקנים באמצעות מנהליה הבכירים ובאמצעות קבלנים. ההנהלה לא מקיימת שום פעילות, שכן הייצור מושבת כליל".

בהתייחס להימשכות המו"מ עם נציגי העובדים וההסתדרות כתבו מימון וניצן, כי הנהלת כיל הגישה במסגרת הדיונים הצעות פשרה מרחיקות לכת, תוך כיבוד ופיצוי העובדים שיסיימו את עבודתם בחברה. לדבריהם, ההצעות נשקלו בחיוב בידי גורמים בכירים שמעורבים במו"מ, אך נדחו בידי ועדי העובדים. "התנהגותו הכוחנית של הוועד, התבטאויותיו והפעולות שבהם הוא נוקט לשם פגיעה מכוונת בעתיד החברה ובמנהליה לא רק שלא הובילו לביטול תוכנית ההתייעלות, אלא שהן אף הובילו להעמקת הצורך בשינוי מהותי בהתייעלות.

"אין באמת הצדקה לשביתה ולישיבתכם בבית ובוודאי לא להתנהגות חסרת האחריות של הוועד, שמנסה תוך גרימת נזקים לחברה, לגרום להנהלה לשנות את תוכניותיה, תוכניות שרק יישומן יוביל להבראת החברה ולהבאתה למצב שבו היא תוכל לספק פרנסה טובה לכל העובדים שיישארו".

לטענת מימון וניצן, "כל עניינו של הוועד הוא שימור מעמדו ומעמד מספר מצומצם של מקורבים לחבריו, וזאת בניגוד גמור לאינטרס הברור של כלל העובדים".