ביטוח, מודל 2014: הרווח הכולל ירד לכ-2.6 מיליארד שקל

ב-2014 זרמו לניהול קבוצות הביטוח פרמיות ודמי גמולים בהיקף אדיר של 86 מיליארד שקל - גידול של 8% ■ הגידול האדיר הזה מתבטא בסופו של יום בהיקפי הנכסים שמנוהלים בענף: 835 מיליארד שקל בחמש קבוצות הביטוח הגדולות

אתי אלישקוב / צילום: אבי מועלם
אתי אלישקוב / צילום: אבי מועלם

האם 2015 תהיה השנה הטובה הרביעית ברציפות עבור ענף הביטוח, שסיכם בימים האחרונים שנה שלישית של רווחים נאים, הגם שהתמודד במהלכה עם מבצע "צוק איתן"? 2014 הסתיימה עם רווח נאה שאפיין כמעט את כל הענף, ושהיה נמוך מזה שנרשם בשנה שקדמה. זאת למרות, ובגלל, שהחברות נהנות מחד ונאנקות מאידך מהריביות הנמוכות.

מצד אחד הריביות הנמוכות מתמרצות את השווקים ויוצרות לחברות רווחי השקעה. מצד שני, ההתארכות של התקופה הזו כבר יוצרת תמחור מלא ואף מוגזם בחלק מהשווקים, וקושי ביצירת תשואות לעתיד.

כך או כך, ובתלות רבה בגובה הריביות ובמגמות בשווקים, מהתשואות הנאות מאוד שנרשמו באפיקי החיסכון הפנסיוני (של כ-5% על פי הערכות), נראה שהרבעון הראשון של 2015 היה טוב עבור החברות, והשנה הנוכחית החלה באותה מגמה של השנים האחרונות. בכל אופן, מהם המספרים שאפיינו את ענף הביטוח מודל 2014?

2.56 מיליארד שקל - זהו הרווח הכולל המצרפי שרשמו חברות הביטוח המסורתיות בשנת 2014, שהיתה שנה טובה עבור החברות בענף. לא טובה כמו קודמתה, שהייתה רווחית מאוד, אבל בכל זאת שנה חזקה, עם רווחיות בכל קבוצות הביטוח הגדולות והבינוניות. בשורה התחתונה הציגו החברות ירידה של כ-28% לעומת רווח כולל לאחר מס של כ-3.6 מיליארד שקל ב-2013 בענף כולו, ונתון דומה לרווח כולל מצרפי של כ-2.5 מיליארד שקל שנרשם ב-2012.

הרווח הכולל משקלל את הרווח הנקי יחד עם רווחי השקעה בנכסים זמינים למכירה, שנזקפו לקרנות הון. זוהי אמת המידה המקובלת לבחינת רווחיות חברות הביטוח. על כל פנים, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של כל חברות הביטוח הסתכם ב-2014 בכ-2.2 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% ביחס לרווח הנקי שנרשם ב-2013.

השינוי ברווחיות של חברות הביטוח הוא תוצאה של כמה סיבות, ובראשן סיבה בנאלית למדי של השוואה לשנה טובה יותר שקדמה לה. מעבר לכך, 2014 התאפיינה בשורת הפסדים חד-פעמיים כתוצאה מהגדלת עתודות, בעיקר בשל הורדות הריבית, וכן כתוצאה מתשואות חיוביות חלשות ביחס לשנה שקדמה - שהובילו לירידה ברווחים מהשקעות ולקיטון בדמי הניהול המשתנים בביטוחי החיים.

86 מיליארד שקל. זהו היקף הפרמיות שנגבו על-ידי קבוצות הביטוח בעסקי הביטוח ודמי הגמולים שנגבו בגמל ובפנסיה. מדובר בהיקף אדיר של כספים שזורם לניהול קבוצות הביטוח (ושחלק ניכר ממנו שייך לעמיתים ולמבוטחים ולא לחברות עצמן, ש"רק" גובות עליו דמי ניהול) ושגדל בכ-8% ביחס ל-2013.

בנטרול ההפקדות לקופות הגמל וקרנות הפנסיה, רשם ענף הביטוח ב-2014 גידול של כ-3% בסך הפרמיות שנגבו, שהסתכמו בכל ענפי הביטוח בכ-50.7 מיליארד שקל. רק שתי חברות רשמו קיטון בשורה זו - שתי הגדולות - מגדל וכלל ביטוח.

בשנה החולפת לא הייתה מגמה ברורה בכל מגזרי הפעילות ביחס לפרמיות. בעסקי ביטוח החיים נרשמה ב-2014 ירידה מצרפית של כ-1.2% בפרמיות, שהסתכמו בכ-23.1 מיליארד שקל. זאת על רקע העובדה שמאז הרפורמה לביטול הבטחת מקדמי תוחלת החיים למבוטחים צעירים, שחלה ב-2013, הפכו פוליסות ביטוחי המנהלים לאופציה נכה ולא אטרקטיבית בשוק החיסכון הפנסיוני, והן כמעט אינן נמכרות ללקוחות חדשים.

במגזר הביטוח הכללי נרשמה ב-2014 עלייה של כ-5% בפרמיות, והעלייה הייתה חדה יותר בחברות הקטנות והבינוניות מאשר אצל חמש הקבוצות הגדולות. סך הפרמיות בביטוחים הכלליים עמד בשנה החולפת על כ-18.8 מיליארד שקל. רק בכלל ביטוח ובשירביט (שהפחיתה את חלקה במכרז החשכ"ל לביטוח רכבי עובדי המדינה) נרשמה ירידה בפרמיות בביטוח כללי.

נוסף על כך, בצל ביקורת ציבורית וממשלתית על צמיחה גדולה הרבה יותר מדי ברפואה הפרטית, המשיכו ענפי ביטוחי הבריאות והסיעוד הרווחיים לצמוח, ולספק עוד הכנסות למנהלי חברות הביטוח. ב-2014 הסתכמו הפרמיות בביטוחי הבריאות והסיעוד בכ-8.65 מיליארד שקל - עלייה של כ-9.6% ביחס לכ-7.9 מיליארד שקל ב-2013. אצל רוב החברות הפעילות בתחום נרשם גידול בשיעור דו-ספרתי בפרמיות בתחומי הבריאות והסיעוד ב-2014, שנראה כי טרם מיצו את פוטנציאל הצמיחה האדיר שלהם (אלא אם תגיע רפורמה כוללת בהובלת הממשלה).

1.4 מיליארד שקל. זהו המחיר לפני מס של הריבית היורדת ושל הגידול הצפוי בניצול קצבאות בחברות הביטוח בדוחותיהן ב-2014. סכום זה הלך לחיזוק העתודות של החברות, בעיקר הגדולות, והתווסף לירידה של כ-38% ברווחים מהשקעות, שהסתכמו ב-2014 בכ-17.9 מיליארד שקל.

הרווחים מהשקעות הם חלק מרכזי מהכנסות קבוצות הביטוח, והם פועל יוצא של התשואות בשווקים, שהיו נמוכות יותר ב-2014. במקביל, הכנסות חברות הביטוח מדמי ניהול קטנו ב-2014 בכ-2.4%, והסתכמו בכ-5.4 מיליארד שקל.

למעשה, דמי הניהול של חברות הביטוח מחולקים לשניים - דמי ניהול קבועים, שנגזרים מהיקף הנכסים המנוהל וגדלים למדי לאורך השנים, ודמי הניהול המשתנים בביטוחי החיים, שנגזרים ישירות מהתשואות שמושגות בפוליסות המשתתפות ברווחים. ב-2014 הצטמקו דמי הניהול המשתנים בכ-35%, לסך מצרפי של כ-1 מיליארד שקל, לעומת כ-1.6 מיליארד שקל ב-2012.

3.3 מיליארד שקל. זהו היקף הרווח הכולל לפני מס מעסקי הביטוח, לא כולל פעילויות פיננסים ואחרות, של חברות הביטוח בשנת 2014. מדובר בירידה של כ-34% ביחס לכ-5 מיליארד שקל שנרשמו ב-2013.

רווח זה מורכב מכמה מגזרי פעילות: החיסכון לטווח ארוך (שמורכב מתחומי ביטוח החיים, הפנסיה והגמל); הביטוח הכללי (שמורכב מביטוחי רכוש וחבויות); וביטוחי הבריאות.

כך, תחום ביטוח החיים, שבו נרשמו עיקר ההפרשות בגין הריבית ואומדני הגמלה, הניב ב-2014 רווח כולל לפני מס מצרפי של כ-633 מיליון שקל - צניחה של כ-71% ביחס ל-2013. עיקר הרווח בתחום נרשם בחמש הקבוצות הגדולות, ובמיוחד בגדולה בתחום, מגדל, שהציגה רווח של כ-344 מיליון שקל.

מול תחום ביטוח החיים, שמנוהלים בו סכומי עתק שנצברו בעבר, אך שאינו נמכר בהמוניו כיום בשוק הפנסיוני, תחום הפנסיה צומח בקצב אדיר, שגם מתבטא ברווחיות שלו. ב-2014 גדל הרווח הכולל המצרפי של פעילויות הפנסיה של חברות הביטוח בכ-14% לכ-318 מיליון שקל. בהקשר זה נציין את מנורה מבטחים, שרשמה בתחום זה רווח כולל לפני מס של כ-108 מיליון שקל.

את משולש החיסכון לטווח ארוך משלימה פעילות הגמל וההשתלמות, שרווחיה לפני מס הסתכמו בדוחות חברות הביטוח ב-183 מיליון שקל - גידול של כ-20% ביחס ל-2013.

בביטוח הכללי מדובר בגידול של כ-44% ברווח על ביטוחי הרכב רכוש - שמוכרים לציבור כביטוחי המקיף וצד ג' - שעמד על כ-299 מיליון שקל. לצד זאת, הרווח בביטוחי הרכוש האחרים, כגון ביטוחי דירות, נסק פי 3.6 לסך של כ-283 מיליון שקל. השיפור אפיין את רוב החברות, והפניקס הציגה את הרווח הגבוה ביותר בתחום זה - וחמישית מהרווח המצרפי בתחום היה שלה.

הפניקס בלטה גם בביטוחי החבויות, בדומה ל-2013, לאחר שהציגה רווח כולל לפני מס של כ-66 מיליון שקל בתחום. זאת לעומת רווח מצרפי של כ-61 מיליון שקל לענף כולו. יחד עם הפניקס נציין את הרווחיות הלא שגרתית בתחום שנרשמה גם בכלל ביטוח.

וכמו תמיד, ביטוחי הרכב חובה, שהמדינה מכריחה לרכוש, ממשיכים להוות עוגן מרכזי ברווחי חברות הביטוח. הרווח הכולל לפני מס בביטוח חובה הסתכם ב-2014 בכ-972 מיליון שקל - ירידה של כ-8% ביחס ל-2014.

הרווח המצרפי בתחום ביטוחי הבריאות הסתכם בכ-447 מיליון שקל - ירידה של כ-41% ביחס ל-2013. להוציא איילון, כל חברות הביטוח הפעילות בתחומים אלה רשמו רווחיות בשנה החולפת, בדומה ל-2013.

835 מיליארד שקל. זהו ההיקף האדיר של הנכסים הפיננסיים שמנהלות חמש קבוצות הביטוח הגדולות נכון לסוף 2014. מאז המספר הזה הוסיף לצמוח. מדובר בעלייה של כ-11% בהיקף הנכסים שמנוהלים על-ידי קבוצות אלה, שביחד עם עוד כמה בתי השקעות, מנהלים נתח אדיר מנכסי הציבור. מספר זה הוא תולדה של ההיקפים האדירים של התשלומים שמעביר הציבור לניהול הקבוצות הללו מדי חודש, וגם כתוצאה מעליות השערים בשווקים, והוא מעיד על החשיבות והעוצמה ההולכות וגדלות של גופים אלה כמנוע צמיחה למשק, וכמנהלי כספי הציבור בהא הידיעה.

כמה הרוויחו מנהלות הנכסים הגדולות במגזר החיסכון
 כמה הרוויחו מנהלות הנכסים הגדולות במגזר החיסכון