חברת Via מגייסת 27 מיליון דולר מפיטנגו ורומן אברמוביץ'

החברה פיתחה מערכת לתחבורה שיתופית-עירונית: הרעיון הוא הזמנת הסעה דרך האפליקציה, כשהנסיעה משותפת ובדרך ליעד הנהג אוסף נוסעים נוספים

דניאל רמות ואורן שובל / צילום: דור מלכה
דניאל רמות ואורן שובל / צילום: דור מלכה

חברת הסטארט-אפ Via, שפיתחה מערכת לתחבורה שיתופית-עירונית, מגייסת 27 מיליון דולר בהובלת קרן פיטנגו ובהשתתפות קרן Hearst Ventures של תאגיד המדיה והמגזינים הירסט מדיה, חברת ההשקעות Ervington Investments של רומן אברמוביץ' וקרן 83North (לשעבר גריילוק ישראל).

בסך הכול גייסה עד היום החברה 37 מיליון דולר. הגיוס הנוכחי ישמש כדי לחדור לשווקים חדשים, מעבר למנהטן בניו יורק שבה כבר פועלת החברה וכן לגייס עובדים ולפתח מוצרים נוספים.

חברת Via הוקמה על-ידי דניאל רמות ואורן שובל והיא מציעה שירות שמזכיר מעט מוניות שירות. הרעיון הוא הזמנת הסעה דרך האפליקציה, כשהנסיעה משותפת ובדרך ליעד הנהג אוסף נוסעים נוספים. הטכנולוגיה שמאחורי Via מאפשרת לתכנן את הנסיעות ואת המסלול שבו ייסע הנהג באופן חלק כדי שזמני האיסוף יהיו קצרים יחסית (פחות מעשר דקות) והנסיעה תהיה זולה יחסית (7 דולר לנסיעה בודדת או 5 דולר לנסיעה לרוכשי כרטיסיה).

"המטרה שלנו היא להפוך את התחבורה העירונית ממערכת המוגבלת לנתיבים וללוחות זמנים קבועים מראש לרשת דינמית הפועלת לפי דרישה", מציינים רמות ושובל. "אנחנו מאמינים שמערכות התחבורה העירוניות העתידיות יתבססו על טכנולוגיה כמו שלנו המקלה ומייעלת את ההתנהלות בעיר. בהמשך להפעלת שירות מצליח מאוד בניו יורק, בכוונתינו להשתמש בגיוס ההון הנוכחי על מנת לספק שירותים נוספים ולהתרחב במהירות לעוד שווקים".

השירות של Via הושק לראשונה בניו יורק בספטמבר 2013. לטענת החברה, בשירותיה רשומים 40 אלף לקוחות ומאז הקמתה נרשמו מעל ל-300 אלף נסיעות שיתופיות. כל 500 הנהגים שעובדים עם Via מחזיקים ברישיון הסעה ונוהגים ברכבי הסעה או רכבי SUV.

בראיון שהעניקו המייסדים למגזין G של "גלובס" באוגוסט האחרון אמר רמות כי "שוק התחבורה זה שוק ענק. עד לא מזמן, אני חושב, גם השחקנים בשוק לא הבינו עד כמה הביקוש לתחבורה יעילה ונוחה במחיר סביר הוא גדול. יש מקום, אולי לא לכולם, אבל לא מרגישים שהשוק צפוף מדי. גם לכל אחד יש מודל מעט שונה, ולא ברור איזה מודל יתפוס הכי טוב".

חמי פרס, שותף מנהל וממייסדי קרן ההון סיכון פיטנגו, שהצטרף לדירקטוריון Via, הוסיף כי "הערים המודרניות זקוקות לגישה חדשה שתאפשר התמודדות עם אתגרי התעבורה, אך רוב הפתרונות אינם מתמודדים עם הבעיה האמיתית, שהיא ריבוי כלי רכב על הכביש ופחות מדי אפשרויות תחבורה זולות ונוחות. הפתרון של Via מצמצם את נפח התנועה ובמקביל מביא את הנוסעים ליעדם מהר יותר ובנוחיות רבה יותר".

חברת Via פועלת בשוק צפוף למדי של אפליקציות הסעה שמתחילות באובר, דרך גט טקסי ועד לחברות קטנות יותר כמו Lyft ו-Hailo. באובר עצמה פועל שירות בשם UberPool שמספק שירותי איסוף על הדרך ונסיעות משותפות, אך ב-Via מבהירים כי יש שוני בין השירותים.