באוגוסט הקרוב תחל סוף כל סוף הנחת התשתית ל"קו האדום" של הרכבת הקלה בתל-אביב. הקו שיסע מפתח-תקווה לבת-ים יחצה את תל-אביב מתחת לפני הקרקע, ועבודות החפירה בעיר יימשכו עד 2021, עם סיכויים לא רעים כמובן לגלישה בלו"ז.

כבר עתה ברור שמרכז תל-אביב ודרומה יהיו בשנים הקרובות פקוקים, חפורים, רועשים וסגורים. בשבועות האחרונים החלה העירייה לכנס את בעלי העסקים שעלולים להיפגע. מעצבת האופנה הוותיקה מאיה בש, שהחנות שלה פועלת כבר שנים במתחם גן החשמל, יצאה מהפגישה עם אנשי העירייה מבולבלת ומלאת חששות.

"לפני כשבועיים קיבלתי פלייר ובו הזמנה לפגישה שמקיימת עיריית תל-אביב עם בעלי העסקים באזור", היא מספרת, "בפגישה היו נציגות ונציגים של העירייה. נמסר לנו שהפרויקט עומד להתחיל ביולי והוצגה תוכנית של כל הרחובות שייחסמו בזמן החפירות, שיתבצעו ב-3 שלבים. פרויקט תחנת אלנבי, שלאזור שלה אנו שייכים גאוגרפית, יימשך 5 שנים לפחות. את האזור יתחילו לגדר כבר ביוני".

- מה הבטיחו לכם לאחר השיפוץ?

"לא היו הבטחות לתקופה שאחרי, לא לתקופה של לפני, ובטח לא לתקופת העבודות הארוכה ולירידת הערך של האזור. הם דיברו רק על גרנדיוזיות הפרויקט ועד כמה הוא חשוב לעיר. השיחה היתה לפני כשבוע, מתחילים לגדר ביוני, ואני עדיין מעכלת את המידע הזה ומנסה לחשב מה משמעותו העסקית והכלכלית עבורי".

- מציעים לכם הטבות או שיפוי, פיצוי על הפגיעה בנגישות לחנויות?

"לא הוצע לנו דבר, שום הטבה או הנחה בגלל הפגיעה הממשית הזו. בעלי העסקים העלו כמובן שאלות בנושא, וקיבלנו תשובה חד-משמעית: אין ולא יהיו שום פיצויים - לא הנחות בארנונה (בש משלמת על החנות 1,800 שקל ארנונה בכל חודשיים) או בכל דבר אחר".

- את יכולה להעריך את הנזק?

"כרגע, דבר עוד לא ברור. אני מנסה לא לחשוב על הנזק שגרם למשל שיפוץ רח' שינקין לבעלי העסקים שם. רובם סגרו ולא שרדו. אני גם מבינה שמדובר בפרויקט הרבה יותר גדול ונרחב משיפוץ רחוב. לפי הבנתי מהפגישה, כל צירי התנועה באזור עומדים להשתנות. עומדים לבטל מקומות חניה בכל הרחובות מסביב: ברזילי, לבונטין, מקווה ישראל והחשמל. הכניסה לאזור מכיוון שדרות רוטשילד תתאפשר רק דרך שביל צר להולכי רגל, שישאירו בין הגדרות של הבנייה והחפירות ברחוב יבנה. מה שמסתמן הוא שהאזור ינותק פיזית ממרכז העיר ויחזור להיות כפי שהיה 10 שנים אחורה, לפני שבעלי עסקים - בעיקר צעירים - הגיעו ופיתחו את האזור ומיתגו אותו מחדש. זה גזר דין חד-משמעי לאזור ולמתחם כולו".

- כמה זמן תוכלי להחזיק מעמד?

"העסק שלי לא ישרוד במקום מנותק 5 שנים, גם שנה לא. קשה לי לדבר על העתיד, ואני איערך למצב בהתאם ליכולותיי. הייתי בין המעצבים הראשונים שהגיעו ופיתחו ויזמו וקידמו את האזור, והייתי שמחה להישאר ולראות אותו מתפתח. אבל ללא עזרה של העירייה, קשה לי להאמין שאצליח. אני אחדש במאי את חוזה השכירות לחצי שנה בלבד, לא יותר מכך".

- מה החלופה?

"ככל שאני רואה כרגע את המצב, אין אופציה מלבד לעבור מקום".

- הבטחה לשיפור עתידי של העיר והסביבה יכולה לעודד אותך?

"כתושבת העיר אני תומכת ברכבת קלה. כבעלת עסק, אני מצפה מעיריית תל-אביב להתחשבות, לפיצוי, לפרסום וליוזמה של קידום האזור בכל תקופת הבנייה. על העירייה גם לדאוג לחניה לבאי האזור, לשלטי חוצות וכו*".