האם לוחות פלדה יהוו תחליף זול לממ"דים?

צה"ל בוחן שיטת מיגון חדשה מפני טילים לבתים בלי ממ"ד תקני ■ העלות - חצי מממ"ד

ניסוי של פיקוד העורף לאמצעי המיגון לבתים / צילום: דובר צה"ל
ניסוי של פיקוד העורף לאמצעי המיגון לבתים / צילום: דובר צה"ל

האם מיגון של בתים פרטיים באמצעות לוחות מפלדה יספק הגנה טובה וזולה מפני פגיעה של רקטות וטילים? בפיקוד העורף בוחנים את שיטת המיגון החדשה, ומתכוונים לנסות את יעילותה במסגרת סדרה של פיצוצים מבוקרים שתיעשה בחודש אוקטובר השנה. גורם צבאי בכיר אמר כי אם השיטה תוכיח עצמה במסגרת הניסוי - היא עשויה להוות בשורה לכ-1.2 מיליון אזרחים שאין בבתיהם מיגון תקני שיספק להם מחסה בעת מתקפה של רקטות וטילים.

המיגון התקני בבתים הוא מרחב מוגן דירתי (ממ"ד), ומאז 1992 החוק מחייב את בנייתו בכל בית פרטי. אלא שבבתים שנבנו לפני שנה זו אין ממ"דים, ואלה שמבקשים להקים כאלה - נדרשים לשלם עד 100 אלף שקל. זאת, תוך מיגון של חדר פנימי באמצעות יציקה של שכבת בטון עבה. לפי שיטת המיגון החדשה שנבחנת במחלקת המיגון של פיקוד העורף, ניתן יהיה לצמצם בחצי את עלות המיגון לבתים שאין בהם ממ"ד - באמצעות התקנה של לוחות פלדה. ראש מחלקת מיגון בפיקוד העורף, אל"מ גולן וואך אמר בשיחה עם "גלובס" כי אם הניסויים בשיטה החדשה יצליחו - לאזרחים שאין להם כעת מיגון יתאפשר לעשות זאת במחצית מן העלויות כיום.

"המחיר של שיפור מיגון באמצעות לוחות הפלדה יהיה כ-50 אלף שקל", אמר אל"מ וואך. "שיפורי המיגון החדשים שאנחנו עובדים עליהם מהווים חלק מתהליך שהפיקוד מוביל בשנים האחרונות בניסיון לזמן פתרונות זולים יותר לציבור הרחב שמבקש להתמגן בשעת הצורך. מצאנו שהשיקול הכספי קריטי מאוד בעבור חלק גדול מבין אלה שאין להם כיום ממ"ד. ברוב הגדול של המקרים מדובר בדיירים שגרים בבתים ישנים, בהם גם מעוטי יכולת וקשישים, והם מתקשים לתקצב בנייה של מרחב מוגן תקני".

כשכיפת ברזל לא תספיק

תרחיש הייחוס של פיקוד העורף מדבר על ירי של 1,500 רקטות ביום לעבר שטח ישראל במקרה של מלחמה עתידית בינה לארגון הטרור השיעי חיזבאללה מלבנון. בתרחיש זה, כך לדברי גורמים ביטחוניים, סוללות כיפת ברזל שבידי צה"ל לא יעמידו הגנה מלאה לכלל האזרחים - כי יופנו להגנה על מתקנים אסטרטגיים ועל בסיסי צבא החיוניים לניהול הלחימה. בסבבי לחימה בשנים האחרונות בין צה"ל לחמאס בעזה, שלוו בירי רקטות אל העורף, הנחיית ההתגוננות שהועברה לאלה שאין להם ממ"ד הייתה לתפוס מחסה בחדרי המדרגות של בנייני המגורים - ומתחת לשתי תקרות.

הרבה יותר מהר להקים

לדברי אל"מ וואך, לקראת הניסוי של שיטת המיגון החדשה ייבנה בניין שבו ישולבו לוחות הפלדה ותיבדק עמידתם בפני פיצוצים - כדי שאלה יספקו הגנה לכלל סוגי הנשק שמצויים בידי חיזבאללה וחמאס.

"נפעיל חומר נפץ בכמות שתדמה את איום הייחוס שאיתו אנו מתמודדים והפיצוץ אמור לייצר את האפקט של רקטה או טיל - על המבנה עצמו", אמר הקצין. "גם הממ"דים התקניים לא נותנים מענה למקרה של פגיעה ישירה של טיל כבד במבנה, אך הם טובים מאוד למקרה של פגיעת רקטות עם ראש קרבי קטן יחסית. עם זאת, הממ"ד מספק מחסה מצוין למקרה שבו טיל עם ראש קרב כבד נופל בקרבת הבניין. במקרה שבו טיל כבד פוגע ישירות בממ"ד - הוא לא ישרוד".

בפיקוד העורף אומרים כי נוסף על העלות הנמוכה יחסית של הקמת חדר מוגן באמצעות לוחות פלדה, גם משך העבודה קצר באופן משמעותי ביחס ליציקת הבטון היקרה: ימים ספורים, לעומת כמה שבועות.