טכנולוגיה ישראלית תוטמע בלבלב המלאכותי של מדטרוניק

הסטארט-אפ דרימד דיאביטיס מסייע לחולי סוכרת לנטר את רמות הסוכר בדם בהתחשב בפרמטרים כמו חום הגוף, פעילות גופנית ועוד

ביומד / צילום: רויטרס
ביומד / צילום: רויטרס

חברת מדטרוניק השקיעה 2 מיליון דולר וחתמה על הסכם שיווק והפצה עם חברת דרימד דיאביטיס (Dreamed Diabetes) הישראלית. דרימד פיתחה טכנולוגיה שמקשרת בין מכשירים לחישה רציפה של רמות האינסולין בדם לבין משאבות שמספקות את האינסולין. במסגרת ההסכם, מדטרוניק תטמיע את התוכנה של דרימר במוצריה בתחום הסוכרת, ותשלם לדרימד תמלוגים.

הטכנולוגיה של דרימד כבר מאושרת לשיווק באירופה, אולם ככל הנראה מדטרוניק תנסה לקבל אישור למוצר וגם לתוכנה מהרשויות באירופה וגם בארה"ב. למרות שהתהליך עלול להיות ממושך, מדובר בהבעת אמון מצידה של מדטרוניק, שנסחרת לפי שווי של 75 מיליארד דולר.

הטכנולוגיה פותחה תחילה בבית החולים שניידר מקבוצת הכללית, וחברת מור יישומים, חברת מסחור הטכנולוגיות של הכללית, מסחרה אותה לחברת דרימד. פרופ' משה פיליפ מנהל המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת ע"ש ג'סי צ' ושרה לאה שפר בשניידר, הוא יו"ר הדירקטוריון והמדען הראשי של דרימד.

חלום ה"לבלב המלאכותי" לחולי סוכרת, אותו הגדירה גם מדטרוניק כיעד שלה, פירושו שימוש במכשיר שחש את רמות הסוכר בדם. המכשיר כולל תוכנה שמחשבת כמה אינסולין יש לתת כדי לאזן את רמות הסוכר, ואז מעבירה את המידע למשאבת האינסולין, שמספקת את הרמה הרצויה.

היום המעגל "לא סגור" או יותר נכון לומר שהוא נסגר על-ידי החולה עצמו. הוא מודד את רמת הסוכר ומחשב באופן מתמטי - אך גם תוך שימוש באינטואיציה לגבי הגוף שלו - כמה אינסולין עליו לתת. גורמים שונים משפיעים על תגובת הגוף לאינסולין, ולכן לאחר פעילות גופנית, יש לת כמות שונה של אינסולין מאשר ביום ללא פעילות גופנית, כדי להשיג את אותה התוצאה. חלק מהמטופלים כבר יודעים זאת בחוש, וחלקם לא ולכן חולי סוכרת רבים אינם מצליחים להגיע לאיזון, אף שהם מטופלים באינסולין.

המערכות האוטומטיות הראשונות שניסו "לסגור את המעגל" היו חסרות את האינטואיציה הזו בכלל, ולכן התוצאות שלהן לא היו טובות. לדברי ערן אטלס, מנכ"ל דרימד: "אנחנו החלטנו שלא לתקוף את הבעיה באופן שבו היא טופלה עד עכשיו, בגישה של מערכות מעולם ההנדסה, אשר גורסת כי ברגע שרמת הסוכר סוטה מרמת מטרה מסוימת, מאוד ספציפית, אנחנו מנסים לתת פולסים של אינסולין מחד ושל סוכר מאידך, כדי לאזן אותה. במקום זאת יש לנו מערכת מתום ה-fuzzy logic, אשר רואה טווח רחב של צבעי "אפור", בין המטרה ה"לבנה" לצורך העניין לבין אזורי הסכנה ה'שחורים'".

כמו כן, המערכת מתאימה את עצמה הן לתגובה הייחודית של המטופל לאינסולין. בנוסף המערכת לומדת את התגובה לאינסולין באותו הרגע - שמושפעת כאמור ממגוון תנאים סביבתיים כמו פעילות גופנית, חום הגוף ומחלה, מחזור חודשי, דפוסי השינה באותו היום ועוד.

נעזרים במזרק

לחברה פטנט על האלמנטים הללו, ולמרות שמספר חברות בעולם טוענות שגם להן טכנולוגיה שיכולה לסגור את המעגל, העובדה שמדטרוניק חתמה על הסכם עם דרימד פירושה שכנראה יש בטכנולוגיה שלה ייחוד.

דרימר מתכננת לפתח את האלגוריתם שלה לתחומים אחרים מלבד סוכרת וכן לשימוש על-ידי חולים שאינם משתמשים במשאבת אינסולין וחיישן רציף לרמת הסוכר בדם, אלא בבדיקת דם על-ידי דקירה והזרקת אינסולין על-ידי מזרק - אלה רוב החולים בעולם. הם עדיין יכולים ליהנות מחישוב רמת האינסולין. בימים אלה מגייסת החברה הון לתחומים שאינם קשורים להשקעת מדטרוניק.

Dreamed Diabetes

שנת הקמה: 2014

■ מנכ"ל: ערן אטלס

■ גיוסי הון: 2 מיליון דולר

■ משקיעים: מדטרוניק

* מקור: IVC-Online

איך עובדת המערכת של Dreamed Diabetes
 איך עובדת המערכת של Dreamed Diabetes