סיכום הרבעון הראשון: מכירות המזון והמשקאות צמחו, מוצרי החלב בירידה

הקניות לפסח, שנכנסו השנה לחודש מארס, הקפיצו את מכירות שוק המזון והמשקאות ברבעון הראשון ב-3% לעומת אשתקד, ל-8.28 מיליארד שקל f*שוק החלב חתם את הרבעון עם ירידה של 0.5% במכירות

הקדמת הקניות לפסח, שחל השנה בתאריך מוקדם מאשר אשתקד, הצמיחה את מכירות שוק המזון והמשקאות, אך מכירות מוצרי החלב ממשיכות לרדת. כך עולה מנתוני סטורנקס, שהגיעו לידי "גלובס".

שוק המזון והמשקאות צמח ברבעון הראשון השנה ב-3% והסתכם ב-8.28 מיליארד שקל. בזמן שהמכירות בינואר ובפברואר ירדו בשיעור של כ-2%, המכירות בחודש מארס עלו בשיעור חד של 13%, ובאו לידי ביטוי בתוספת מכירות של 340 מיליון שקל מול מארס 2014.

בכירים בשוק לא מעודדים במיוחד מהעלייה במכירות, כיוון שהיא מיוחסת לעיתוי החג, והחשש הוא שמיד לאחר הפסח תימשך ההאטה. נציין, כי השנה ערב פסח חל ב-3 באפריל, והמשמעות היא שהקניות לחג בוצעו בחודש מארס; לעומת זאת, בשנה שעברה ערב פסח חל ב-14 באפריל, וכך קניות לחג בוצעו בחודש אפריל. אחד הספקים אמר היום ל"גלובס": "כיוון שאפקט פסח הוא קריטי, צריך לראות את מכירות חודש אפריל כדי להסיק מסקנות, אבל אין ספק שהירידה בשוק המזון נמשכת".

נסיקה בקוקה-קולה

העלייה במכירות לקראת החג מיתנה את הירידה במכירות שחוו בתחילת השנה מרבית הספקים הגדולים. בסיכומו של רבעון תנובה ירדה במכירות בשיעור של כ-1%, שטראוס ירדה בשיעור של 2.4%, ואילו קבוצת אסם ירדה בשיעור של 0.2% בלבד.

מי שבלטה לטובה, היא החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה ישראל), שמכירותיה במארס נסקו ב-19%, ובסיכומו של רבעון עלו ב-8%. גם חברות המשקאות האחרות נהנו מהקדמת הקניות לחג, ועלו חדות במארס. בסיכומו של רבעון טמפו צמחה ב-6%, ואילו חברת יפאורה-תבורי חתמה את הרבעון עם ירידה של כ-5% במכירות. מי שעוד בלטה לטובה, היא חברת ליימן-שליסל, שחתמה רבעון מוצלח עם עלייה של 13% במכירות.

לעומתן, מכירותיה של יוניליוור צנחו ברבעון ב-8.5%, אך גם כאן ניכרת השפעת החג, כיוון שהחברה היא שחקנית ראשית בדגני הבוקר עם מותגי תלמה - מוצרים שאינם נצרכים בפסח.

הגבינות הצהובות מפצות את תנובה

בניגוד לשוק המזון בכללותו, שבו יש צורך בהצטיידות כללית לחג, המכירות לפסח לא הצליחו לפצות על המכירות החלשות בשוק החלב, שחותם רבעון עם ירידה של 0.5% במכירות.

תנובה חתמה רבעון עם ירידה של 2.4% במכירות, ונתח השוק שלה ירד מ-56.3% ל-55.2%.

תנובה רשמה היחלשות בולטת במכירות החלב הניגר, הגבינות הרכות, השוקו, ובמידה פחותה יותר גם ביוגורט ובקוטג'. לעומת זאת, בקטגוריית הגבינות הצהובות - הקטגורייה השנייה בגודלה בשוק החלב - תנובה חוזרת לצמיחה, וגם מחזירה לעצמה חלק מנתח השוק שאיבדה לטובת "נועם" של טרה. בתחום המעדנים ובעקבות השקת YOLO, מכירותיה של תנובה צומחות ב-62% ונתח השוק הכספי שלה עולה מ-18.8% ל-28.3% - על חשבון שטראוס.

קבוצת שטראוס חתמה את הרבעון עם ירידה של 8.4% במכירות והיחלשות בנתח השוק ל-19.5%. לבד מהפגיעה שספגה שטראוס במעדנים, גם מכירותיה בתחום הגבינות הרכות, היוגורט והשוקו, נפגעו באופן משמעותי.

חברת טרה סיכמה את הרבעון עם עלייה של 21.5% במכירות, לנתח שוק של 12.4%, אך דווקא בקטגוריית הגבינות הצהובות מכירותיה צנחו ב-14%.

השקת שוקו מוו ללא סוכר החזירה את טרה כשחקנית לקטגוריית השוקו, עם נתח של 10%. נתח כספי דומה היא כבשה גם בקטגוריית המעדנים, וזאת הודות להשקת סדרת מעדני מוו שהחליפו את טום ג'רי. במקביל, טרה רושמת עלייה חדה גם במכירות הגבינות הרכות (41% ) ובמכירות הקוטג' (26% ).