גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבר הציעו לכם כרטיס נטען? כך תדעו אם זה משתלם לכם

אחרי כרטיס האשראי הבנקאי והחוץ-בנקאי, מבקשים לאחרונה גופים שונים להכניס לארנק שלנו כרטיס נוסף - הפעם כרטיס נטען ■ "גלובס" בודק למי מיועד אמצעי התשלום הזה, מי מציע אותו, ומה ההבדלים בין הכרטיסים

יותר ויותר כרטיסים נטענים מוצעים בימים אלה לצרכנים - חלקם כרטיסי אשראי וחלקם לא. שני השחקנים החדשים בזירה הם רמי לוי ומועדון "חבר", והם מצטרפים אל בנק דיסקונט ואל חברת כאל.

הייעודים של הכרטיסים שונים, וקהל היעד שונה - אבל מה שמחבר ביניהם הוא היותם אמצעי תשלום נוסף. כך למשל, מועדון הצרכנות "חבר", שהנפיק באחרונה את הכרטיס הנטען החדש "חבר שלי", מייעד אותו לאנשי כוחות הביטחון שאינם משרתים בצה"ל. הכרטיס החדש מצטרף לשני כרטיסים נטענים ותיקים יותר של חבר: "חבר של קבע" ו"חבר טעמים" המיועדים למשרתי וגמלאי צה"ל.

רמי לוי השיק לא מכבר כרטיס נטען בשיתוף עם ישראכרט; בנק דיסקונט השיק בשנת 2013 את הכרטיס הנטען "מפתח 2go" (בשיתוף עם כאל), המיועד בעיקר לילדים; וכאל מצדה השיקה כבר בשנת 2007 כרטיס ויזה נטען בשיתוף דואר ישראל, המיועד למשל לעובדים זרים, לבני-נוער, למי שמבקש לרכוש באינטרנט בכרטיס שאינו חושף את פרטיו האישיים ועוד.

"גלובס" סוקר את מגוון הכרטיסים ואת ההבדלים ביניהם:

כרטיס נטען, מה זה נותן, היכן מכבדים וכמה זה עולה

ויזה נטען של כאל והדואר: אשראי למי שאין לו חשבון

"כרטיס נטען מהווה פתרון לאוכלוסיות מסוימות, דוגמת אנשים שאין בבעלותם חשבון בנק, ומאפשר גם להם ליהנות מהנוחות והזמינות של בכרטיס אשראי ללא צורך בהזדהות בבית העסק", אומרת ענת נטיב, סמנכ"לית שיווק ואסטרטגיה בחברת כאל, שהנפיקה כאמור כרטיס נטען חד-פעמי בשיתוף דואר ישראל.

תמורת עמלת טעינה של 20 שקל (הטעינה מבוצעת בסניפי הדואר), ניתן להטעין את הכרטיס בסכום מינימלי של 250 שקל ובסכום מירבי של 1,000 שקל.

הכרטיס מוצע גם ככרטיס המאפשר משיכת מזומן בכספומטים המכבדים כרטיסי ויזה ובסניפי הדואר, וזאת תמורת עמלה חד-פעמית של 7 שקל. עמלה נוספת היא עמלת פירעון שנגבית במקרה שבעל הכרטיס מעוניין למשוך את יתרת הכסף בכרטיס ולהיפטר מהכרטיס.

לדברי נטיב, "השימוש בכרטיס הנטען צובר תאוצה בשנים האחרונות, אך בשיעור מתון בהשוואה לכרטיסי האשראי הרגילים שאנו מכירים".

רמי לוי: כרטיס אשראי נטען

לדברי רמי לוי - שהשיק ביולי 2014 כרטיס נטען רב-פעמי לרכישות בבתי עסק המכבדים כרטיסי ישראכרט (לא כולל מלונאות והשכרת רכב) תחת הסלוגן "מועדון חברתי רמי לוי" - "הכרטיס הנטען נולד מתוך הרצון לבוא לקראת אנשים שאין להם כרטיס אשראי וחשבון בבנק ורוצים ליהנות מהטבות ומבצעים ללקוחותינו, ומתוך הרצון להציע חלופה לכרטיס האשראי הרגיל לאנשים שלא רוצים להחזיק בארנק עוד כרטיס אשראי".

אלא שמעבר למטרות החברתיות האלה, חשוב להדגיש כי הנפקת הכרטיס משרתת מטרה נוספת - הרחבת חברי מועדון הלקוחות של רמי לוי, שכן מי שמחזיק בכרטיס הופך להיות חבר מועדון. אולי זו גם הסיבה שהמצטרפים לכרטיס נטען מקבלים גם 40 שקל מתנה.

לוי, שהנפיק ביולי האחרון גם כרטיס אשראי רגיל, אומר עוד כי השאיפה שלו היא לצרף לכרטיס הנטען את כל חברי מועדון רמי לוי הישן, כחצי מיליון איש, שאינם מעוניינים בכרטיס האשראי הרגיל.

הכרטיס הנטען ניתן להטענה טלפונית או באמצעות אתר האינטרנט, ובעתיד יתאפשר להטעינו גם בקופות בסניפי הרשת. בניגוד לויזה נטען, הכרטיס של לוי פטור מעמלות שונות, וניתן לבטלו במקרה של אובדן או גניבה ולהעביר את היתרה לכרטיס חדש.

לדברי לוי, מחזיקים בו כ-85 אלף איש.

שלא כמו כרטיס האשראי של רמי לוי, בכרטיס הנטען אין אפשרות למשוך כסף מהכספומט.

דיסקונט: כרטיס נטען לילדים

תחת הסלוגן "שקט להורים, עצמאות לילדים", בנק דיסקונט מציע כרטיס נטען המיועד בעיקר לילדים מגיל 14. הכרטיס, שנקרא "מפתח 2go", מאפשר להורים הנמנים עם לקוחות הבנק להטעין בו כסף באמצעות האינטרנט או הטלפון ולהעבירו לילדיהם או לכל צד ג' בו הם חפצים.

הכרטיס נסלק בכל בתי העסק המכבדים כרטיסי אשראי של כאל, וניתן למשוך באמצעותו 400 שקל ביום ובמקביל לבצע רכישות בסכום של 400 שקל ביום. כלומר, מדי יום ניתן לבצע באמצעותו פעילות בהיקף כולל של 800 שקל ביום.

"כרטיס 'מפתח 2go' הוא למעשה ארנק שניתן להכניס בו כסף מרחוק. יופי של פתרון כשצריך להעביר מזומנים באופן מידי לילד שלא נמצא על יד", מסבירים בבנק.

"חבר": גיפט קארד עם הנחה במגוון רשתות

בניגוד לכרטיסים אחרים, הכרטיסים של "חבר" הם אמנם כרטיסים נטענים אך אינם כרטיסי אשראי.

"חבר" מציעה 3 סוגי כרטיסים נטענים: "חבר של קבע" - כרטיס מגנטי נטען רב-פעמי לאנשי צבא וגמלאים, המעניק 30% הנחה על טעינת 1,000 שקל ראשונים בחודש ו-20% הנחה על טעינת 1,000 שקל נוספים באותו חודש למימוש ברשתות אופנה, חשמל, כלי בית, אופטיקה, קוסמטיקה, ספרים, עשה זאת בעצמך וכדומה; "חבר טעמים" - כרטיס הזהה ל"חבר של קבע", שניתן למימוש רק במסעדות ובבתי-קפה; והכרטיס השלישי שכאמור הונפק באחרונה, "חבר שלי", המיועד לאנשי כוחות הביטחון שאינם משרתים בצה"ל (שב"כ, מוסד, אזרחים עובדי צה"ל, משפחות שכולות וכיו"ב) ומעניק 20% הנחה על טעינת 2,000 שקל בחודש, ואף הוא ניתן למימוש ברשתות אופנה, חשמל, כלי בית, אופטיקה, קוסמטיקה, ספרים, עשה זאת בעצמך וכדומה.

תמי גורמן-כהן, סמנכ"לית שיווק של מועדון "חבר צרכנות", מדווחת על הצלחה גדולה: "קרוב ל-85% מעמיתי 'חבר' מחזיקים בכרטיסים הנטענים שלנו. הביקוש גדול, כי הכרטיסים שלנו מגלמים הנחות של 20%-30% במספר רב של בתי עסק, ובעצם חוסכים כסף לעמיתים".

לדבריה, בניגוד לכרטיסים של כאל ודואר ישראל, "במקרה של אובדן, הכרטיס שלנו מבוטל, והיתרה עוברת לכרטיס חדש. הטענה אפשרית בסלולר או באינטרנט".

לשלם רק בכסף שיש

בעמותת "פעמונים", המסייעת למשפחות שנקלעו למצוקה כלכלית בהקניית כלים להתנהלות פיננסית נכונה ולחיות ממה שיש, רואים בכרטיסים הנטענים שיטה מבורכת.

"יש משפחות או יחידים שאין להם אפשרות זמנית לנהל חשבון בנק, והחזקת סכום גבוה של מזומן בבית או בכיס מפחידה אותם. ועד שיתאזנו, כרטיס אשראי נטען יכול להוות פתרון מוצלח עבור אנשים אלה", אומר אוריאל לדרברג, מנכ"ל "פעמונים".

לדבריו, הכרטיס הנטען מאפשר לאותם אנשים שהבנק סגר להם את הברז, וחוששים להסתובב עם סכומי כסף גדולים יחסית בכיס, לשלם בכסף שיש ולעקוב אחרי ההוצאות בזכות פירוט החיובים, ולא להסתמך על כסף שאולי יהיה ולחיות באשליות.

לדרברג ממליץ להטעין את הכרטיס הנטען בסכומים קטנים, כי אי-אפשר לבטל כרטיס במקרה של אובדן. "השימוש בכרטיס יכול להיות כמו בשיטת המעטפות - בה מושכים את כל המשכורת ומחלקים למעטפות לפי נושאים. אפשר לטעון מספר כרטיסים - אחד ישמש לקניות מזון בסכום שהוגדר מראש; השני להוצאות חינוך; השלישי לתרבות ובילוי; וכך הלאה. וכך, כמו בתשלום במזומן, להקציב סכום לכל קטגוריה ממנו לא חורגים".

אלון בירון, סמנכ"ל מנהל החטיבה לבנקאות קמעונאית בבנק מרכנתיל, טוען מאידך כי "אין ביקוש לכרטיסים הנטענים. מדובר במוצר ללא ביקוש וללא פוטנציאל. הוא בשוליים, ולא בגלל חוסר מודעות. בנק הדואר עשה קמפיין מאוד אגרסיבי בנושא הזה, ואין בעיה של מודעות. פשוט אין לזה ביקוש, כי אין הרבה אנשים שבאמת לא יכולים לפתוח חשבון בנק, ולכן אנחנו במרכנתיל לא נכנסנו לזה".

לדברי בירון, לאוכלוסיות שמעדיפות להשתמש באמצעי תשלום שמגביל אותן, דוגמת הורים שרוצים לתת לילדיהם כרטיס אשראי מוגבל - הבנקים ממליצים על כרטיס דביטורי שמוריד ישירות מהעו"ש את הסכום שנסלק בכרטיס. "אולם, גם הדביטורי לא צלח במיוחד, אז למה שהכרטיס הנטען יצליח בזמן שבתי עסק רבים בכלל לא סולקים אותו?", הוא אומר.

בלי נאמנות, אין הנחה

לצד הכרטיסים הנטענים, קיימת תעשייה שלמה של עשרות בתי עסק המציעים כרטיסים נטענים רב-פעמיים הניתנים למימוש אך ורק אצלם - מעין "גיפט קארד" נטען, שבשונה מגיפט קארד רגיל, הנ"ל מקנה הנחה מסוימת על כל קנייה באותה רשת/חנות מסוימת.

רשת בתי-הקפה ארומה תל-אביב (כמו גם ארומה ישראל) מציעה, למשל, 10% הנחה על כל קנייה ללקוחותיה המחזיקים בכרטיס הנטען של הרשת.

"אלפי לקוחות מחזיקים בכרטיסים הנטענים שלנו", אומרת עדי לביא, מנהלת שיווק של ארומה תל-אביב המונה 30 סניפים ברחבי העיר. הכרטיס, הקיים ברשת לפחות 5 שנים, נטען בסכום מינימלי של 50 שקל ועד איזה סכום שהלקוח חפץ.

"אין מקסימום הטענה, אך רוב האנשים מטעינים בסכום ממוצע של 100 שקל", אומרת לביא. עוד לדבריה, במקרה של גניבה או אובדן, פרטי הכרטיס מאותרים, והיתרה מועברת לכרטיס חדש.

ומה באשר לכפל מבצעים? "הכרטיס הנטען לא תקף במבצעים כמו קפה ומאפה ב-18 שקל, אך כן במבצעים אחרים", אומרת לביא.

עוד כתבות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

שר הביטחון יואב גלנט ורה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

רה"מ אישר: ראש השב"כ ייצא לשיחות בקהיר, ראש המוסד לקטאר

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור