7 שנים אחרי המשבר: האמריקאים חזרו לקנות דירות

7 שנים לאחר פרוץ המשבר הפיננסי העולמי, כלכלת ארה"ב חזרה לתפקד ■ התאוששות שוק הנדל"ן במדינה אמנם עדיין איטית, אולם היא תושפע ממצבו של הצרכן האמריקאי, אשר נראה חיובי במבט לשנה הקרובה

קו הרקיע של בוסטון, ארה"ב / צלם: רויטרס
קו הרקיע של בוסטון, ארה"ב / צלם: רויטרס

שנת 2014 הייתה חיובית במיוחד עבור המשק האמריקאי. הצמיחה השנתית עמדה על 2.4%, אך בשלושת הרבעונים האחרונים של השנה היא עמדה על 4% בממוצע - הרבה מעל פוטנציאל הצמיחה ארוך הטווח שלה (2.2%); ושוק העבודה המשיך להשתפר בצורה דרמטית. למרות הנתונים החיוביים בכלכלה, ניכר, כי ההתאוששות בשוק הנדל"ן מעט איטית יותר, והוא עדיין לא חזר לרמת הפעילות שבה היה מאופיין בשנים קודמות (גם לפני התנפחות הבועה, בשנים 2004-2007).

ההתאוששות האיטית של שוק הנדל"ן האמריקאי אינה מפתיעה, שכן בשנים שלאחר המשבר משקי הבית האמריקאיים עברו תהליך של ירידת מינוף, וביחד עם שוק עבודה שאז עוד דשדש ורמת אבטלה שהייתה עדיין גבוהה - היכולת שלהם לקחת משכנתאות הייתה מוגבלת. ב-2007 רמת המינוף של משקי הבית הייתה בשיא, כאשר החוב היווה 130% מההכנסה הפנויה; אך נכון לרבעון האחרון יחס זה ירד ל-102%, בדומה לרמתו ב-2003.

על רקע השיפור בכלכלה ורמת המחירים הנמוכה, האמריקאים חזרו לרכוש דירות. התופעה הבולטת ביותר היא גידול משמעותי בעסקאות במזומן של דירות יד שנייה ורכישת דירות על ידי חברות עסקיות, מה שתורם לעלייה מחודשת במחירי הדירות.

הביקושים יימשכו

במבט קדימה, שוק השכירות ימשיך ליהנות מביקוש גבוה, תוך עלייה עקבית במכירות הבתים.

שבע שנים לאחר פרוץ המשבר הפיננסי העולמי, והכלכלה האמריקאית חזרה לתפקד, אך התאוששות שוק הנדל"ן עדיין איטית יחסית. לאן פני שוק הדיור מכאן ואילך? את התשובה לכך נחלק לשניים, שוק הדיור לשכירות ושוק הדיור לקנייה.

הן שוק השכירות והן שוק הדירות למכירה יושפעו ממצבו של הצרכן האמריקאי, אשר נראה חיובי במבט לשנה הקרובה. ראשית, שוק העבודה בארה"ב חזק במיוחד, שעה שקצב יצירת המשרות נחשב היום למהיר ביותר מאז 1995. שיעור האבטלה ירד ל-5.5% לעומת 6.7% בתקופה המקבילה אשתקד, ולהערכתנו הוא צפוי להמשיך לרדת בהמשך השנה. שנית, השכר בארה"ב נמצא במגמת שיפור וצפוי לעלות גם בהמשך השנה. השכר עלה בשנה האחרונה בקצב של 2.1%, ואנו מעריכים כי קצב הגידול השנתי בשכר יעלה ל-2.5%-3% עד סוף השנה.

שלישית, ירידת מחירי הנפט בעולם מיטיבה עם הצרכן האמריקאי במיוחד, שכן הוא צורך את מוצריו בדולרים, ולכן נהנה מהשפעת שינויים במחירי הנפט על מחירי הדלק בפרט, ומההוצאה על אנרגיה בכלל; זאת בניגוד למקומות אחרים בעולם, כמו יפן, אירופה וישראל, אשר חוו פיחות בערכי המטבע, ולכן השפעת הירידה במחירי הנפט שם מתונה יותר. ככל שמצבם של האזרחים האמריקאים השתפר, כך הם הרגישו בטוחים יותר לצאת מבית ההורים, להפסיק לגור עם שותפים ועוד. התוצאה היא, שבמהלך השנה האחרונה נוצרו בארה"ב הכי הרבה משקי בית חדשים מאז שנת 2005.

הגידול החד בקצב יצירת משקי בית חדשים, לצד היצע הדירות להשכרה, אשר נחשב לנמוך במיוחד, ילחץ לעליית שכר הדירה במהלך השנה הקרובה. שיעור הדירות הפנויות להשכרה נוטה להקדים בשנה את קצב גידול רכיב הדיור במדד המחירים לצרכן (ראו גרף).

מבחינת הביקוש לדירות למכירה, אנו מעריכים, כי המגמה החיובית, שמאפיינת את קצב מכירות הבתים החדשים בחודשים האחרונים, תתבסס ותימשך גם במהלך השנה הקרובה. זאת על רקע השילוב בין השיפור בשוק העבודה והעלייה בהכנסה הפנויה, ביחד עם סביבת ריבית נמוכה, שתמשיך לתמוך בביקוש למשכנתאות.

המניה המומלצת: בד באת' אנד ביונד

קמעונאית שצפויה ליהנות במיוחד מהמגמה בשוק הנדל"ן, היא בד באת' אנד ביונד (Bed Bath and Beyond, סימול: BBBY), המוכרת מוצרים לבית. ענף קמעונאי זה נהנה מביקושים חזקים, כאשר שוק הדיור למגורים חווה עדנה.

חברת בד באת' אנד ביונד מפעילה למעלה מ-1,000 חנויות ענק בארה"ב, הנושאות את שם המותג של החברה. בחנויות אלו ניתן למצוא כל מוצר חיוני לבתי מגורים - מריהוט מלא לחדרי שינה וחדרי אמבטיה ומטבחים, ועד למנורות שולחן ומגבות מטבח.

בנוסף, החברה מפעילה כ-265 חנויות תחת המותג Cost Plus, שהיו שייכות לרשת מתחרה שנכנסה לקשיים. החברה מפעילה גם כ-80 חנויות מתנות ו-90 חנויות למכירת ציוד לתינוקות - תחום שלטענת החברה צפוי להוות מנוע צמיחה עתידי.

שוק הקמעונאות לבתי המגורים בארה"ב הוא שוק מבוזר, וחברת בד באת' אנד ביונד, הנחשבת לגדולה ביותר בתחום, אוחזת בנתח שוק של 9%. להערכתנו, החברה יכולה להגדיל את נתח השוק שלה על חשבון מתחרות קטנות יותר, בעיקר בשל היתרון לגודל והמודל העסקי היעיל שלה.

החברה פועלת, בניגוד למרבית ענקיות הקמעונאות, במודל עסקי מבוזר. במסגרת זו כל חנות מתפקדת כיחידה עצמאית, ומנהלי הסניפים מתאימים את היצע המוצרים לאזור הדמוגרפי, שבו הם פועלים. מנהלי הסניפים של החברה מבצעים הזמנות ומקבלים סחורה באמצעות מרכזי הפצה מרכזיים, הפועלים מול 7,000 ספקים קטנים; מכאן נובע כוח המיקוח של החברה, המאפשר לה להציע מגוון רחב של מוצרים במחירים שהם לרוב נמוכים מאלו של המתחרים.

בשנים האחרונות חששו המשקיעים, כי ענקיות המסחר המקוון יפגעו בחברה, באופן דומה לזה שפגעו למשל בקמעונאיות הספרים והאלקטרוניקה; אולם מאחר שהחברה מציעה את מוצריה במחירים שאינם יקרים מאלו של ענקיות האינטרנט, ומאחר שמדובר במוצרים רבים שהקונה מעוניין לבדוק פיזית - להערכתנו, זהו אינו איום משמעותי.

חברות קמעונאות נוספות הצפויות ליהנות משיפור בשוק הדיור, הן ענקיות העשה-זאת-בעצמך הום דיפו ולואוס, אך מניותיהן, המשקפות לחברות שווי של 150 מיליארד דולר ו-70 מיליארד דולר בהתאמה, רשמו בשנים האחרונות תשואות מרשימות, והן נסחרות במכפיל רווחים "עשיר" של 22.

חברת בד באת' אנד ביונד נסחרת כיום בשווי שוק של כ-14 מיליארד דולר, ומייצרת תזרים מזומנים חופשי של מיליארד דולר בקירוב, כך שמדובר ברמות תמחור נוחות. בשנים האחרונות ביצעה החברה רכישות חוזרות בהיקפים עצומים, אשר מומנו בעיקר מתזרים המזומנים שהיא ייצרה. היקף הרכישות החוזרות צפוי לעמוד בשנים הבאות על 2.5 מיליארד דולר - כ-18% משווי השוק של החברה.

מאזן חזק, רמות תמחור נוחות, מודל עסקי אטרקטיבי ורכישה אגרסיבית של מניות - כל אלו הם גורמים המייצרים, להערכתנו, ההשקעה מעניינת מאוד.

* הכותבים הם כלכלן שווקים גלובליים במחלקת המאקרו של פסגות ומנהל תחום מניות חו"ל בפסגות גמל ופנסיה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע

הקיטון בדירות הריקות
 הקיטון בדירות הריקות