חדווה בר מלאומי - המועמדת המועדפת להחליף את דודו זקן

בר מקורבת למפקח הנוכחי דודו זקן והנגידה קרנית פלוג ■ מינוי שלה עלול ליצור בעיה בקביעת מגבלות הצינון, בשל מעורבות בנקים בפרשת הסיוע ללקוחות להעלים מס בארה"ב

חדווה בר / צילום: תמר מצפי
חדווה בר / צילום: תמר מצפי

מרוץ לתפקיד המפקח על הבנקים מתקרב לישורת אחרונה. כמה שבועות לאחר שהסתיים מועד הגשת המועמדויות לוועדת האיתור לתפקיד המפקח על הבנקים, התגבשה רשימת המועמדים הסופית. המועמד שייבחר יחליף את דודו זקן, שצפוי לסיים את תפקידו בעוד כחודשיים.

מי שמסתמנת כמועמדת המועדפת היא חדווה בר, מנהלת הסיכונים הראשית בבנק לאומי, הבכירה והמיומנת ברשימת המועמדים לתפקיד המחליפה של זקן. שמה צורף לרשימה בימים האחרונים, ייתכן שביום האחרון טרם סגירתה. עוד בין המועמדים: שוקי בורשטיין, לשעבר מנכ"ל לאומי למשכנתאות ומנכל כנ"ף, זרוע ניהול ההשקעות של כלל ביטוח; אתי לנגרמן, לשעבר מנכ"לית דיסקונט משכנתאות; ד"ר דנה הלר מרשות ההגבלים העסקיים; פרופ' אשר בלס, לשעבר כלכלן ראשי בבנק ישראל; וצורי תמם, סגנו של זקן.

אם חדווה בר אכן תיבחר, המינוי עלול ליצור בעיה סבוכה בהגדרת האופי, הפריסה ומשך הצינון הנדרשים. אין מדובר רק בצינון הוודאי הנדרש בנוגע לפעילות מול בנק לאומי, מקום עבודתה של בר זה שנים (גם בעניין זה עדיין לא ברור אם הצינון ייארך שנה או שנתיים), אלא גם באפשרות שיידרשו מגבלות צינון מלאות או חלקיות מול שני בנקים נוספים - הפועלים ומזרחי טפחות, המצויים היום בהליכי חקירה מול שלטונות האכיפה האמריקאיים, הדומים לאלה שעבר לאומי בארבע השנים האחרונות כנחקר, כחשוד ואחרי כן כאשם במעשה פלילי של סיוע אקטיבי ללקוחות להעלים הכנסות ולהימנע מתשלום מסים בארה"ב. נגד לאומי הוגש כתב אישום בגין אותן עבירות והושג הסדר כופר שבו שילם לאומי קנס עתק של 400 מיליון דולר.

תפקידה של ועדת האיתור הוא לאתר ולבחון מועמדים, ולהעביר לבחירת נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג 2-3 שמות, כך שבעיית הצינון תעמוד כל כולה לפתחה של פלוג והיועצת המשפטית של הבנק טידה שמיר. שמיר, החברה בוועדת האיתור, אמורה לבסוף לנסח את הסכמי הצינון.

באחרונה עלתה בקרב גורמים במשרד המשפטים האפשרות שגם היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין או מי מטעמו יהיו מעורבים בנושא הצינון במקרה שייבחר לתפקיד המפקח על הבנקים אחד הבנקאים המעורבים בפרשה האמריקאית, וזאת נוכח ההליך שפתח בו היועמ"ש לפני כמה חודשים לבדיקת התנהלות בנק לאומי בפרשת העלמות המסים בארה"ב כמו גם בדיקת ההליך המשפטי, ההסכמות שעליהן חתם הבנק והשפעת ההתנהלות הפלילית של הבנק, אם הייתה כזאת, ביחס ללקוחות ישראלים ולחוק הישראלי. היועמ"ש שוקל גם התערבות בתובענה הנגזרת שהגישו בעלי מניות נגד לאומי, בדרישה שבכיריו בשנות המעשים הפליליים, שקיבלו בונוסים על עבודה יוצאת דופן, יידרשו להשתתף גם הם בתשלום הקנס שהוחל על הבנק.

בדיקת היועץ המתבצעת בחודשים האחרונים, בשיתוף הרשות להלבנת הון, הפרקליטות ומשטרת ישראל, צפויה להשפיע על בנק לאומי ועל מזרחי טפחות והפועלים המצויים בשלבים שונים של חקירה אמריקאית, ובעקיפין גם על עצם הבחירה בבר ובמקרה שתמונה - על מגבלות הצינון שיוטלו עליה.

אם יתברר שיש בעיה, בזווית הישראלי ת, בהתנהלות בנק לאומי והנהלתו במהלך החקירה האמריקאית, או בהודאה ובניסוח תנאי ההסדר שאליו הגיע הבנק עם השלטונות בארה"ב, הדבר ישליך גם על חקירת הבנקים האחרים ועל ההסדרים שהם עשויים להגיע אליהם, וכך עלול להגביל את עבודתה של בר כמפקחת.

הידידות עם זקן ופלוג

חשוב לומר, בר עצמה לא הייתה מעורבת בפרשת לאומי. בשנים שאליהן מתייחסת החקירה, העשור הקודם, עבדה בר בבנק ישראל ואחרי כן בחטיבת שוקי הון של לאומי. היא מונתה למנהלת הסיכונים בדצמבר 2010, בזמן שהחקירה כבר התנהלה. בר הייתה בין אלה שניסחו את הכללים החדשים והמחמירים של לאומי שנבעו ממצאי החקירה, כולל היוזמה וניסוח המכתבים ללקוחות המעודדים אותם להשתתף במבצעי הגילוי מרצון של השלטונות, סגירת נציגויות בחו"ל שרמת הסיכון בהן גבוהה, יציאה מתחום הבנקאות הפרטית, שליחת מכתבים ללקוחות אירופאים המבקשים להציג אישורים על הכספים המופקדים, סגירה של אלפי חשבונות שבעליהם לא הציגו אישורים, הפסקת הנוהל של חשבונות ממוספרים ועוד.

עוד נציין שבר, שגדלה בבנק ישראל, לצד בכירי הבנק היום, נחשבת קרובה, חברה אישית, במיוחד של המפקח הנוכחי זקן והנגידה פלוג. לאורך שנים היא נחשבה למי שהתפקיד הזה מיועד לה, לאחר שתעבוד ותבלוט כמה שנים במגזר הבנקאי העסקי. עד שהגיעה פרשת החקירה האמריקאית, וכל התוכניות נתקלו בקשיים.

אפילו הפנייה לבר והסכמתה להצטרף לרשימת המועמדים לוו בהתלבטויות קשות מצדה ומצד תומכיה בבנק המרכזי. ייתכן גם שהידידות רבת השנים בינה לבין זקן ופלוג תעמוד לה לרועץ, שכן נמתחה ביקורת על התנהלות הפיקוח ובנק ישראל במהלכי החקירה בלאומי ולא ברור לאן תגיע הביקורת הזאת (במשרד המפקח טוענים זה זמן שהם מנהלים בדיקה משלהם בעניין לאומי והבנקים האחרים). ביקורת נוספת נשמעה על כך שהבנק המרכזי הסכים שהפועלים ומזרחי טפחות יבצעו הפרשה בגין החקירה בלי לדווח על כך בדוחותיהם הכספיים. נכון להיום, לא ברור אם במסגרת בדיקת היועץ המשפטי בעניין לאומי נבדקת גם התנהלות הפיקוח ובנק ישראל.

תפקיד משמעותי

המפקח הנוכחי, דודו זקן, יסיים את תפקידו בסוף חודש יוני, לאחר יותר מ-4 שנים בתפקיד. בנק ישראל כבר הודיע כי עם המפקח/ת הבא/ה ייחתם הסכם ל-5 שנים. חברי ועדת האיתור מונו על ידי הנגידה בתחילת חודש פברואר: היו"ר פרופ' נתן זוסמן, מנהל חטיבת המחקר בבנק המרכזי, ולצדו היועצת המשפטית עו"ד טידה שמיר, יו"ר הבורסה אמנון נויבך, ואסתר דומיניסיני, היום במשרד הבריאות.

שני מועמדים מועדפים לתפקיד שהייתה אליהם פנייה הם ענת לוין, לשעבר בכירה בבנק הפועלים וכיום בכלל ביטוח, ודוד ברוך, לשעבר מנכ"ל בנק ירושלים ואקסלנס, אולם השניים סירבו להצטרף לרשימת המועמדים.

לאתי לנגרמן, מהמועמדים לתפקיד, הייתה באחרונה חוויה לא נעימה עם בנק ישראל. היא הגישה מועמדת ואף נבחרה לפני כשנה וחצי לתפקיד דירקטורית בבנק לאומי, אלא שרגע לפני האישור הסופי של מינויה הוחלט בבנק ישראל לפסול אותה כיוון שאחותה עובדת בלאומי. לנגרמן אמנם ציינה את העובדה הזאת בטופסי המועמדות שהגישה, אולם היא חמקה מעיני בנק ישראל בתהליך הסינון.

מועמדת נוספת, ד"ר דנה הלר, ראש חטיבת התחרותיות ברשות ההגבלים העסקיים, עבדה באחרונה מול המערכת הבנקאית כאשר הובילה מטעם הרשות את הרפורמה בענף כרטיסי האשראי, הכוללת הכנסת כרטיס חיוב מיידי לשוק (כרטיס דביט). עוד במועמדים, ככל הנראה, גם כמה ממנהלי דרגות הביניים בבנקים ותאגידים פיננסים.

מי שימונה לתפקיד המפקח/ת הבא/ה יצטרך להתמודד בכמה תחומים שהמפקח הנוכחי היה פטור מהם במידה מסוימת, בין אם מבחירה ובין אם משום שכך התגלגלו הדברים. הציפייה למינויו של משה כחלון לשר האוצר, שבאמתחתו תוכנית מוסדרת לרפורמה בבנקאות שתביא לתחרות במגזר הקמעונאי, מחייבת שהמפקח יהיה אדם שיוכל למלא תפקיד ציבורי, להציג עמדות בעד או נגד חלקים מתוכנית כחלון, ולקבל הערכה ציבורית ואמינות בעומדו מול חברי הכנסת שצריכים לקבל החלטות. תפקיד המפקח יהיה משמעותי מאוד גם נוכח העובדה שפלוג היא חסרת ניסיון או מיומנות בבנקאות, וקשה להניח שהיא זו שתייצג את עמדת בנק ישראל בוועדת הכספים בכנסת, למשל, במיוחד שצפויה התנגדות לכמה מהמהלכים של כחלון, שעלולים, לעמדת הבנקאים, לפגוע ביציבות הבנקים.

חדווה בר, הנמצאת במסע לפולין, סירבה להתייחס לידיעה.

דובר בנק ישראל מסר: "ככל שיהיה מועמד מהמערכת הבנקאית, אז כפי שנעשה בעבר, ייבחנו הנסיבות הרלוונטיות לאותו מועמד וייקבע הסדר שיטיל את המגבלות הדרושות למניעת ניגוד עניינים".