נוקיה רוכשת את אלקטל-לוסנט תמורת 16.6 מיליארד דולר

המיזוג ייצור את החברה הגדולה בעולם לאספקת ציוד לתעשיית הטלפונים הניידים ■ זוהי העסקה הגדולה ביותר בתולדות נוקיה

נוקיה יצאה בהצעת רכש מוסכמת בסך 15.6 מיליארד אירו (16.6 מיליארד דולר) - על בסיס המרת מניות בלבד - עבור אלקטל-לוסנט, במטרה ליצור יריבה פינית-צרפתית לאריקסון השבדית ול-וואווי הסינית בתעשיית ציוד הטלקום.

היום (ד') הודיעה החברה הפינית כי תציע 0.55 מניית נוקיה חדשה תמורת כל מניית אלקטל - תמורה ששווה ל-4.27 אירו למניה וגבוהה ב-28% ממחירה הממוצע של מניית החברה הצרפתית בשלושת החודשים האחרונים. מנכ"ל ויו"ר נוקיה ימשיכו לכהן בתפקידיהם בחברה החדשה, ששמה יהיה נוקיה קורפוריישן. בעלי המניות של החברה הפינית יחזיקו בכ-66.5% מהחברה הממוזגת, שמשרדיה הראשיים יישארו בקרבת הלסינקי.

העסקה צפויה להיסגר במחצית הראשונה של השנה הבאה, ושתי החברות מבקשות לבצע חסכון סינגרטי בסך 900 מיליון אירו עד 2019, ולצמצם את הוצאות הריבית ב-200 מיליון אירו עד 2017.

בעלי המניות של נוקיה מתייחסים לעסקה בספקנות מסוימת, וזוהי גם עמדתם של מנהלים לשעבר בחברה, שזוכרים לא רק עד כמה קשה היה המיזוג בין החברה הפינית וחטיבת ציוד הטלקום של סימנס, אלא גם את המאבק הממושך למזג בהצלחה את אלקטל ולוסנט. היום התאוששה מניית נוקיה וזינקה ב-4.7% ל-7.84 אירו, לאחר שצנחה אתמול ב-3.6%. מניית אלקטל נעה בכיוון ההפוך, וצללה ב-9% לאחר נסיקה של 16% אתמול. על בסיס מחיר מניית נוקיה הבוקר, היא מציעה כעת 4.31 אירו עבוד כל מניית אלקטל, לעומת 4.12 אירו על בסיס מחיר הסגירה אתמול.

"להתמזג עם אלקטל זה שיגעון... אלקטל-לוסנט היתה ותהיה בלגן אחד גדול, וצריך לקחת בחשבון גם את ממשלת צרפת", צייץ בטוויטר ג'והא-פקה הלמינן, מנהל האסטרטגיה לשעבר של נוקיה. ציוצו משקף את החשש בפינלנד מהתערבותה הפוליטית של ממשלת צרפת בחברה הממוזגת. אמנואל מקרון, שר הכלכלה הצרפתי, תמך אתמול בהצעת הרכש, בתפנית מהעמדה הקודמת כלפי מיזוגים חוצי-גבולות: "זה מהלך טוב לאלקטל-לוסנט בגלל שזה מהלך למען העתיד".

באופן פוטנציאלי הייתה החברה הממוזגת רושמת אשתקד הכנסות של 25.9 מיליארד אירו - קצת יותר משל אריקסון השבדית ו-וואווי הסינית, שתי החברות המובילות בתעשיית ציוד הטלקום.נוקיה אמרה כי באופן פוטנציאלי היה לחברה הממוזגת אשתקד רווח תפעולי בסיסי בסך 2.3 מיליארד אירו, רווח תפעולי מדווח בסך 300 מיליון אירו וסך מזומנים נטו של 7.4 מיליארד אירו, על בסיס המרת האג"ח להמרה של שתי החברות.

החברה הפינית גם הכריזה כי פעילות המיפוי שלה, Here, עשויה להימכר. שתי העסקאות יהוו את גולת הכותרת של הפיכתה של נוקיה מיצרנית עתירת-קשיים מכשירי טלפון ניידים - פעילות עסקית שאותה מכרה נוקיה ב-2013 למיקרוסופט - לאחת משלוש החברות החולשות על תעשיית ציוד הטלקום שעברה תהליך רציני של קונסולידציה.