חמאס משתמש במכונות כדי להאיץ את חפירת המנהרות

מקורות בעזה מסרו לוואלה חדשות כי חמאס פועל לקדם את חפירת המנהרות ההתקפיות מהרצועה באמצעות כלים הנדסיים המסוגלים לפעול במקומות קטנים

``צוק איתן`` מנהרות/ צילום: רויטרס
``צוק איתן`` מנהרות/ צילום: רויטרס

חמאס עבר להשתמש בכלים הנדסיים מתחת לפני הקרקע על מנת לחפור את המנהרות ההתקפיות לכיוון ישראל - כך מסרו היום (ד') מקורות בעזה לוואלה חדשות. אין הכוונה לפטישונים או למקדחות, אלא למחפרים בסגנון "באגר", המסוגלים לפעול במקומות קטנים יחסית ולקדם את החפירות בצורה מואצת.

מעל פני הקרקע נראים היטב מהצד הישראלי גם הדחפורים הגדולים יותר שמכשירים את הפתחים של המנהרות. בבניית המנהרות נעשה שימוש במלט, אם יש בידי הארגון את החומר, אולם במקביל חמאס משתמש בלוחות עץ כדי לחזק את דפנות המנהרות.

גורמי ביטחון בישראל אישרו את הדברים ואמרו כי ניכר מאמץ עילאי של חמאס לחפור מנהרות במהירות גדולה, ובמקביל לייצר כמה שיותר רקטות לטווח קצר. זאת לאחר שבארגון הבינו שדווקא הרקטות והמרגמות לטווח קצר יוצרות נזק גדול ומקשות על הפעילות של מערכת ההגנה "כיפת ברזל".

בינתיים, בתוך הרצועה לא נרשם שינוי במצב הפיזי והכלכלי של התושבים. בתחילת השבוע היו הצפות בכמה מרחובותיה הראשיים של עזה בשל הגשמים הכבדים. גם קרוואנים המשמשים למגורים זמניים עבור פליטי "צוק איתן" הוצפו. מעבר רפיח מעזה למצרים נותר סגור, משבר המשכורות בין חמאס לרשות הפלסטינית לא נפתר, ושיקומה של עזה ממשיך להתעכב.

למעשה, טרם החלה בנייתם של 17 אלף הבתים שנהרסו במהלך המלחמה בקיץ האחרון. הסיבה המרכזית לעיכוב בשיקום היא המחלוקת בין הרשות הפלסטינית לחמאס על השליטה ברצועה. הרשות דורשת שחמאס יאפשר לממשלתו של רמי חמדאללה ליטול את כל סמכויות ניהול הרצועה, ובהן גם הביטחוניות, אך הארגון מסרב לכך.

לעת עתה, המחלוקת המידית בין הצדדים נסובה סביב תשלום משכורותיהם של פקידי ממשלת חמאס דווקא, שהרשות אינה לפי שעה מוכנה לשלם. מדובר ב-23 אלף פקידים, ובהם עובדים של מערכות הבריאות והחינוך. המחלוקת על המשכורות נמשכת מאז החתימה על הסכם הפיוס באפריל 2014, הסכם שעדיין אינו מיושם בפועל, בניגוד לטענות מצד ישראל, שמהן משתמע שיו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הכניס לממשלתו פעילי חמאס.

בין היתר, במאמץ לפתור את הסוגיה, פנה סגן ראש הממשלה זיאד אבו עאמר לממשלת שווייץ בבקשה שזו תסייע בפתרון המשבר. הדיפלומטים השווייצרים, בראשות נציג שווייץ ברמאללה פול גרניה, שנפגשו עם נציגי חמאס והרשות, הצליחו לייצר "מפת דרכים" בספטמבר, שאמורה הייתה לאפשר את סיום הפרשה. ועדות טכניות היו אמורות לקבוע את זהות מקבלי המשכורות בעזה - כדי למנוע מפעילי טרור לקבל אותן - ובמקביל לעשות רפורמה במשרדי הממשלה.

לקראת אוקטובר האחרון הסתייעה הרשות בכסף מקטאר כדי לשלם את המשכורות, אולם הרשות הפסיקה את התשלום חודש לאחר מכן בשל מטעני חבלה שהונחו בסמוך לבתיהם של פעילי פתח ברצועה. בשבועות האחרונים שוב התחדשו המאמצים לפתור את משבר המשכורות. החודש הצליח חמאס לשלם את משכורות אנשיו, אך לא ברור מה מקור הכסף.