הבורסה סגרה ביציבות; לאומי עלתה 2.1%, בזק 1.4%

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.42 מיליארד שקל ■ מדד ת"א 25 סגר את השבוע בעלייה של כ-2.1% ■ האוצר מרכך את דרישותיו בפירוק מונופל הגז

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

הבורסה בת"א ננעלה היום (ה') ביציבות, על רקע ירידות בבורסות אירופה ומגמה מעורבת עם נטייה לירידות בוול סטריט. שותפויות קידוח "לוויתן" נמצאו במוקד המסחר לאחר שהאוצר ריכך את דרישותיו לפירוק המונופול (על כך בהמשך). מדד ת"א 25 סגר את השבוע בעלייה של כ-2.1%. מתחילת השנה עלה המדד ב-15.1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.42 מיליארד שקל.

אתמול אחרי סיום המסחר בבורסה הלמ"ס פירסמה את מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ שעלה ב-0.3%, קצת פחות מהתחזיות המוקדמות. ב-12 החודשים האחרונים רשם המדד ירידה מצטברת של 1% ומתחילת השנה ירידה של 1.3%. ללא סעיף הדיור ירד המדד ב-12 החודשים האחרונים ב-2%.

ההערכה המקובלת בקרב הכלכלנים, ובהם נגידת בנק ישראל קרנית פלוג, היא כי האינפלציה תשוב בתוך כשנה לטווח היעדים של 3%-1% שלו מחוייב הבנק המרכזי לפי החוק. על-רקע זה בחר בנק ישראל להותיר את הריבית לחודש אפריל לא שינוי לאחר שב-23 פברואר החליט להורידה לשפל היסטורי של 0.1%.

מדדי וול סטריט סגרו אמש בעליות שערים של עד 0.6%, על רקע נתוני מאקרו טובים ודוחות כספיים ובצל זינוק חד במחירי הנפט בכ-6% ל-56 דולר לחבית - שיא שנתי. אתמול פורסם בארה"ב דוח המלאים שהצביע על עלייה במלאי הנפט ומוצריו, וכן הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה פרסמה תחזית אופטימית באשר לביקושים וצופה עלייה בביקוש העולמי לנפט במחצית השנייה של השנה.

ספר הבז' של הפד הראה כי הצמיחה במרבית המחוזות הייתה קלה עד מתונה. ב-12 המחוזות נרשמה עלייה בפעילות בשוק הדיור והנדל"ן, אולם פעילות הייצור והמכירות הקמעונאיות הייתה חלשה או "מעורבת". בכירי הפד מסבירים בדוח כי החולשה הכלכלית נגרמה בעיקר בשל פגעי מזג האוויר, שביתות שונות וצניחת מחירי הנפט שהובילה לקיפאון ולפיטורים בענף האנרגיה.

מהעבר השני של האוקיינוס, הבנק המרכזי האירופי החליט אתמול, כצפוי, להותיר את הריבית המרכזית על כנה ברמה של 0.05%. זאת, כחודש לאחר השקת התוכנית להקלה כמותית במסגרתה הבנק רוכש אג"ח בהיקף של 1.1 טריליון דולר מדי חודש.

יו"ר ומנכ"ל הבורסה יקבלו 225-330 אלף שקל בונוסים

מניות "תמר" ו"לוויתן" בלטו על רקע המתווה המסתמן שעליו הוסכם באוצר בקשר לפירוק מונופל הגז, לפיו הדרישה לתחרות בין "לוויתן" ותמר" תישאר בעינה, אך החזקות נובל אנרג'י במאגר "תמר" לא ידוללו וכן תבוטל הדרישה שקבוצת דלק ונובל יתחרו בתוך מאגר "לוויתן". נציין את דלק קידוחים , אבנר ורציו .

מבקר המדינה בוחן את האפשרות לפתוח בבדיקה של הליך קבלת ההחלטות במשרד האוצר שעצר את קידום עסקת מכירת כיל לפוטאש, עסקה שהייתה עשויה למנוע את הפיטורים של עובדי כיל בימים אלה. כיל, מצידה הודיעה אתמול לביה"ד כי היא תחדש את הפיטורים כבר ביום ראשון. ההסתדרות עתרה לביה"ד כדי שזה יוציא צו מניעה לפיטורים.