בורסות אירופה ננעלו בירידות; המשבר היווני ברקע

למרות העליות החדות בבורסות אירופה מתחילת השנה, כלכלני סיטי מעריכים כי המגמה החיובית תימשך עמוק לתוך 2016

אסיה / צילום: בלומברג
אסיה / צילום: בלומברג

בורסות אירופה ננעלו היום (ה') במגמה שלילית, על רקע המשך פרסומי דוחות כספיים של חברות מובילות וחששות מהעמקת המשבר מול יוון.

למרות העליות החדות בבורסות אירופה מתחילת השנה, כלכלני סיטי מעריכים כי המגמה החיובית תימשך עמוק לתוך 2016. בסקירה שפרסמו כלכלני סיטי תחת הכותרת "the only way is equity" הם מציינים שהמניות עדיין זולות מאוד לעומת אגרות החוב הממשלתיות והפער ביניהן הוא הגבוה ביותר מזה 60 שנה. "אנחנו נותרים שוריים על שוקי המניות באירופה, והתחדשות הצמיחה ביבשת צפויה לתמוך במגמה החיובית ולחזק אותה", הם כותבים.

מדדי וול סטריט סגרו אמש בעליות שערים של עד 0.6%, על רקע נתוני מאקרו טובים ודוחות כספיים. ספר הבז' של הפד הראה כי הצמיחה במרבית המחוזות הייתה קלה עד מתונה. ב-12 המחוזות נרשמה עלייה בפעילות בשוק הדיור והנדל"ן, אולם פעילות הייצור והמכירות הקמעונאיות הייתה חלשה או "מעורבת". בכירי הפד מסבירים בדוח כי החולשה הכלכלית נגרמה בעיקר בשל פגעי מזג האוויר, שביתות שונות וצניחת מחירי הנפט שהובילה לקיפאון ולפיטורים בענף האנרגיה.

מהעבר השני של האוקיינוס, הבנק המרכזי האירופי החליט אתמול, כצפוי, להותיר את הריבית המרכזית על כנה ברמה של 0.05%. זאת, כחודש לאחר השקת התוכנית להקלה כמותית במסגרתה הבנק רוכש אג"ח בהיקף של 1.1 טריליון דולר מדי חודש.

לדברי כלכלני מורגן סטנלי, הבנק המרכזי בארה"ב לא יעלה ריבית עד חודש ספטמבר. יו"ר הפד ג'נט ילן אמרה כי ההחלטה להעלות ריבית תתקבל ככל הנראה השנה, אך הקצב שלה יהיה איטי, ובכפוף לנתונים המאקרו כלכליים שלאחרונה פיספסו את התחזיות.

בורסות אסיה נסחרו היום (ה') בעליות שערים. ברקע, נעילה חיובית בוול סטריט מאמש וחוזים חיוביים בארה"ב היום.

המדד האזורי באסיה מטפס לרמתו הגבוהה ביותר מאז 2008, כשמניות האנרגיה מובילות את המגמה החיובית ביבשת על רקע הזינוק של מחירי הנפט אתמול. מחיר חבית נפט מסוג WTI זינק ב-6% ל-56 דולר לחבית - שיא שנתי. אתמול פורסם בארה"ב דוח המלאים שהצביע על עלייה במלאי הנפט ומוצריו, וכן הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה פרסמה תחזית אופטימית באשר לביקושים וצופה עלייה בביקוש העולמי לנפט במחצית השנייה של השנה.

מדד MSCI אסיה עלה בכ-1%, לאחר שאתמול ירד וקטע רצף עליות של 9 ימים (הרצף הארוך מאז 2013), על רקע נתוני צמיחה חלשים בסין שפורסמו אתמול.