פירוק מונופול הגז: האוצר מוותר על התחרות בתוך "לוויתן"

לפי מה שסוכם בין משרדי האוצר והאנרגיה, תבוטל הדרישה שקבוצת דלק ונובל אנרג'י יימכרו בנפרד גז ממאגר "לוויתן" ■ האוצר התקפל גם מהדרישה לדלל את אחזקת נובל אנרג'י במאגר "תמר" מ-36% ל-10%

דיויד גילה יצחק תשובה / צילום: יונתן בלום תמר מצפי
דיויד גילה יצחק תשובה / צילום: יונתן בלום תמר מצפי

האוצר מרכך את צעדיו במסגרת המו"מ בין המדינה לבין נובל אנרג'י ושותפויות הגז הישראליות בסוגיית פירוק מונופול הגז. לפי המתווה המסתמן שעליו סיכמו באוצר ובמשרד האנרגיה, העיקרון הבסיסי שבפירוק המונופול נשאר ללא שינוי - והוא שצריכה להיות תחרות בין "לוויתן" ותמר", אך שני סעיפים אחרים כן ישונו.

במתווה להסדרת מבנה משק הגז שהוגש בפברואר השנה, האוצר רצה לדלל את אחזקת נובל אנרג'י במאגר "תמר" מ-36% ל-10% - אך הוא צפוי לוותר על דרישה זו כי הוא הבין שנובל בכל מקרה תישאר המפעילה של הקידוח.

בנוסף, האוצר והממונה על ההגבלים העסקיים רצו שקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה ונובל אנרג'י יתחרו בתוך מאגר "לוויתן", כלומר שימכרו גז בנפרד, וגם על דרישה זו האוצר מוותר.

"גלובס" פירסם כבר בפברואר, כי גורמים בממשלה חשפו כי הדרישות האלה לא יעבדו וכי המדינה מבינה שעליה לחזור בה מהן. מיקי קורנר, לשעבר הכלכלן הראשי ברשות הגז והיום יועץ עצמאי בתחום, טען אז כי "כל הרעיון של המדינה היה לעודד תחרות למשק המקומי, ולכן היא הציעה כי בהסכמים מול לקוחות בישראל, יתחרו 3 החברות ב'לוויתן' ביניהן, אבל איזה משק מקומי בדיוק קיים בישראל? הגז לצרכנים כבר מסופק ויסופק בעיקר מ'תמר', והגז מ'לוויתן' יספק מקסימום של 2-3 מיליארד מטר מעוקב בשנה. אז על השניים האלה יתחרו 3 ספקים? נו באמת".