גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנפקה מעוצבת היטב: יריד המעצבים etsy.com הונפק בנאסד"ק

etsy.com, יריד המעצבים שהוקם לפני עשור בברוקלין, הפך לחברה ציבורית ששווה יותר מ-3 מיליארד דולר ■ החברה, שמעלה את ערך העיצוב והיצירה העממיים, ביססה את ערכה של התעשייה הביתית הזעירה עם 1.5 מיליון עסקים

ראשי חברת etsy / צילום: רויטרס
ראשי חברת etsy / צילום: רויטרס

ישראלית, אוקראינית, לבנונית ואמריקאית עולים על הפלטפורמה של etsy. זו לא תחילתה של בדיחה, אלא רק רשימה חלקית ביותר של הארצות שמהן מגיעים המוכרים והקונים של יריד המעצבים הגדול ביותר בעולם, etsy.com. החברה, שהוקמה לפני עשור בדיוק, בדירה פרטית בברוקלין, יצאה בשבוע שעבר להנפקה בנאסד"ק.

etsy גייסה 267 מיליון דולר לפי מחיר מניה של 16 דולר (מחיר שהיה הרף העליון של הטווח המבוקש על-ידי חתמי ההנפקה), במה ששיקף לחברה שווי של כ-1.8 מיליארד דולר אחרי הכסף. ביום ההנפקה, שוויה של החברה זינק ל-3.3 מיליארד דולר, אך למחרת היא נחלשה מעט, ל-3.1 מיליארד דולר. ברבעון הרביעי של 2014 הכנסותיה של etsy הסתכמו ב-64.9 מיליון דולר, וההפסד הנקי היה 5.4 מיליון דולר.

הקסם של etsy טמון במגע האישי. וכשאומרים "מגע" מתכוונים למגע יד, במובן המקורי והפשוט ביותר: עבודות יד, עיצוב תכשיטים, מוצרי קרמיקה, נגרות ואופנה, אמנות עממית ופריטי אספנות - אלה המוצרים שבהם מתמחה הפלטפורמה העולמית של etsy. בכך היא מייחדת את עצמה מחברות מסחר אונליין אחרות, כמו ebay או עליבאבא.

etsy הפכה את התעשייה הביתית הזעירה של כ-1.5 מיליון עסקים - שבשנת 2014 היו אחראים יחד למחזור מכירות של 1.95 מיליארד דולר. מעצבים מקוריים ויוצרים במלאכות יד מסורתיות, כמו גם חובבי נוסטלגיה וינטג' וסטייל ביתי מיוחד, מלטביה, מסן פרנסיסקו, מריו דה ז'נירו או מלונדון, לזירה עולמית של מוכרים וקונים, המתקשרים ישירות זה עם זה ומשפיעים על "הגירת טרנדים" בעולם.

"בניגוד ל-ebay או פלטפורמות מסחר אחרות etsy מאוד מדגישה את הצד של ייצור פרטני ומקומי. מלבד היותה פלטפורמה היא גם מהווה מקור השראה - היא מקדמת ייצור בסדרות קטנות, ייצור מקומי, ובעבודת יד. היא עושה את זה באופן טבעי, כיוון שמדובר במכירה ישירה מהיצרן, לא מייצור המוני בסין", מסבירה המעצבת ענת שטיין, מבעלות סטודיו ארמדילו לעיצוב מוצר.

בעשר שנותיה הצליחה etsy לבסס קהילה של כ-1.5 בעלי עסקים קטנים הנקראים באתר "חנויות", ואלה מוכרים לכ-20 מיליון קונים ברחבי העולם על-פי דיווחי החברה (או 54 מיליון, על-פי חלק מהאתרים העוקבים אחריה). בשפה העסקית, החברה מכונה "תאגיד B corporation", גוף עסקי שניוני, המייצג ומתווך ריבוי של עסקים עצמאיים ובלתי תלויים.

כדי להמחיש את המגע האישי, ממש כמו באתר שלה, החליטה החברה לשים את האנשים שמאחורי המוצרים בפרונט. לצורך כך ליוותה את ההנפקה חגיגת-רחוב בטיימס סקוור - שם צץ בשבוע שעבר יריד פופ-אפ עם 10 דוכני מעצבים "ייצוגיים" מרחבי העולם, שמוכרים באמצעות הפלטפורמה המצליחה, והפעם התמקמו ממש מתחת לשלט החדשות המפורסם של נאסד"ק.

מימון המון

החיבור בין הזירה האינטרנטית לעולם האמיתי הוא חלק מההצלחה של מעצבי etsy. בין עשרת הנבחרים הציגה גם המעצבת שלומית אופיר הישראלית. היא מנהלת את חנות האונליין שלה ב-etsy במקביל לאתר העצמאי שלה, ומוכרת במקביל בארבע חנויות מותג שהקימה ובחנויות מעצבים בעשר מדינות בעולם.

מעצב האופנה ראובן ראוול סיפר לרשת ABC כי הגיע ל-etsy כשהיה מובטל והשתמש בדמי האבטלה להשקעה בעסק. החברה מתגאה בכך ש-56% מהעסקים המתנהלים דרכה עושים זאת במימון עצמי, ללא צורך בגיוס משקיעים או מימון המון - עוד טרנד אינטרנטי מצליח לעסקים יצירתיים.

עבור סטודיו ארמדילו, הכניסה לזירה האינטרנטית היוותה נקודת מפנה בפיתוח העסקי של החברה. "אחרי כ-15 שנה שבהן עיקר עבודתנו הייתה בשירותי עיצוב לחברות תעשייה, זו הייתה הסיבה לפנות לייצור עצמי. במהלך השנים במקביל לעיצוב תעשייתי, תמיד עצבנו פריטי יודאיקה עכשווית כמוצרי סטודיו אמנותיים, שהוצגו בתערוכות ומוזיאונים. אבל החשיפה לאינטרנט - בהשקת קיקסטארטר ובהמשך ב-etsy, הביאה אותנו למסקנה שכדאי לפנות לעיצוב מוצרים סדרתיים בתחום זה, שפונים לקהל רחב יותר.

"בעבר היה צורך לשווק את המוצרים באמצעות תערוכות מסחריות גדולות בעולם, שדורשות השקעות גדולות ולא משתלמות. המוצרים שלנו מיועדים בעיקר לשוק העולמי של קהל יהודי בתפוצות שהתגלה כיותר פתוח וצמא לסוג העבודה שלנו. השוק הקמעונאי בישראל, שמבוסס בעיקר על עבודה בקונסיגנציה, לא סיפק סיבה מספיק טובה לעבור לייצור סדרתי. החשיפה העולמית באינטרנט מצדיקה את זה".

- כמה אתן מוכרות?

"אנחנו מציגות ב-etsy שנתיים, ואני חושבת שבכל מחצית הכפלנו ואף שילשנו את כמות המכירות. התחלנו בזהירות, עם 4 מוצרים, וכיום יש לנו 90 מוצרים בתצוגה", אומרת שטיין.

אימהות שעובדות מהבית, תחביבים שהפכו למקור הכנסה, מעצבים צעירים שהתדפקו על דלתות חברות תעשייה ולא מצאו פתח להחדיר את מוצריהם לשוק, אלה הם האנשים שמאחורי החנויות באתר. את הסיפורים שלהם מבליטה החברה כחלק מהמדיניות והאופי האישי שלה. מעצבים וסוחרים חדשים שמצטרפים לאתר, יכולים לקבל הדרכה מהוותיקים בסמינרים שמציעה החברה כמו גם בהתארגנויות עצמאיות בין היוצרים, המקימים פורמים וקבוצות, מארגנים מפגשים, סמינרים והעברת יידע - חלקם בתשלום או תשלום סמלי.

"הפלטפורמה מעודדת קשר, כמו גילדה של יוצרים, בסגנון ארטס אנד קראפטס שפחו בסוף המאה ה-19, כמגמת נגד לתיעוש", אומרת שטיין. "אני לא מתפלאה שזה כל-כך מצליח, כי זו פלטפורמה שמאוד מניעה לפעולה - היא משמשת גם השראה ליוצרים וגם משיכה לקהל, שמרגיש שהוא בידיים טובות. גם אני עושה את רוב הקניות שלי בתחומים הרלבנטיים ב-etsy, אני מתנות לבר מצווה, כלים מיוחדים, תכשיטים, אני אהבת גם שוקים וחנויות אבל כשאני צריכה משהו אני כבר לא מחפשת במקום אחר", אומרת שטיין.

העיניים הביקורתיות בעולם, נשואות כעת אל החברה שחרתה על דגלה ערכים חברתיים ותשומת לב לאדם הקטן שבשני קצוות שרשרת המסחר - בציפייה לראות אם ההצלחה והלחץ של המשקיעים לא יבלבלו את היוצרות ויהפכו אותה לענק דורסני.

המספרים של etsy

עוד כתבות

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 עולה ב-0.4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה