הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, פנה לקבוצת שטראוס בדרישה שתעביר אליו נתונים לגבי רווחיותה במעדני החלב. הממונה ביסס את דרישתו על העובדה כי שטראוס מוכרזת כמונופול בתחום המעדנים וכן על ההוראות שהוא פירסם אשתקד בעניין.

קבוצת שטראוס אחראית לכ-60% ממכירות מעדני החלב בישראל. הקבוצה מחזיקה במותג מילקי, שהוא מותג המעדנים הנמכר ביותר בישראל, וגם במותגים JOY, דני, דניאלה ועוד.

ההוראות שפירסם הממונה על ההגבלים נועדו למנוע, בין היתר, ניצול לרעה של המונופול על-ידי קביעת מחיר מופרז.

לדברי הממונה, "בידי המונופול נתון כוח שוק המאפשר לו לגבות מחיר על-תחרותי גבוה ולעיתים גבוה משמעותית מן המחיר שהיה נגבה בתנאי תחרות סבירים שדיני ההגבלים העסקיים חותרים אליהם. במחיר מעין זה טמונה פגיעה בציבור".

צפויה בדיקה ארוכה

הבדיקה הנוכחית של הממונה, שצפויה להימשך חודשים ארוכים, נועדה לבחון אם שטראוס גבתה מחיר מופרז על המעדנים, וזאת על-ידי בדיקת המרווח שבין מחיר המוצר לקמעונאים לבין עלות ייצורו.

במקרה זה הממונה טוען כי ככל שהפער בין מחיר המוצר לעלות ייצורו גבוה מ-20%, הרי שייתכן כי מדובר במחיר מופרז.

יצוין כי בסמכות הממונה להטיל עיצום כספי על מי שימצא כי הפר את הכללים - ובמקרה הזה קבוצת שטראוס.

מקבוצת שטראוס נמסר בתגובה: "כחברה המקפידה קלה כבחמורה על דרישות החוק ותקנות המדינה, שטראוס משתפת פעולה עם רשות ההגבלים במגוון הנושאים בהן היא עוסקת, ותמשיך לעשות כן ככל שידרש. במסגרת זו היא מעבירה את כלל הנתונים הנדרשים מזה למעלה מעשור, ולאורך כל השנה בצורה שיטתית ורוטינית. אין בכך כל חדש, וכך נמשיך לפעול".