רעננה: 150 מיליון שקל עבור קרקע לבניית 188 יח"ד

ניתוח המכרז כולו מעלה שווי קרקע ממוצע, כולל עלות הפיתוח, שעומד על כ-827 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור

מינהל מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר
מינהל מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר

לאחר שנים ארוכות בהן לא פרסמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מכרזים בעיר רעננה לבנייה רוויה, נסגרו אתמול מכרזים לבניית 188 יחידות דיור חדשות בארבע מגרשים שונים בשכונת נאות שדה בעיר. התחרות על כל מגרש הייתה גדולה כאשר לכל אחד הוגשו 9 הצעות בממוצע.

ניתוח המכרז כולו מעלה שווי קרקע ממוצע, כולל עלות הפיתוח, שעומד על כ-827 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור. שכונת נאות שדה היא שכונה חדשה הממוקמת בצפון העיר, בסמוך לרחוב וייצמן ולאזור התעשייה. נציין שההצעות הזוכות בארבעת המגרשים יניבו לקופת רמ"י למעלה מ-150 מיליון שקל בעבור מרכיב הקרקע בלבד.

חברת אלקטרה השקעות זכתה בשני מגרשים מתוך ארבעת המגרשים שיצאו למכרז. הצעתה הזוכה של החברה במגרש הראשון המאפשר בניית 43 יחידות דיור עמדה על כ-34.5 מיליון שקל כאשר למכרז הוגשו שבע הצעות שונות. הזכייה במגרש זה משקפת שווי קרקע ליחידת דיור כולל פיתוח של כ-821 אלף שקל. במגרש השני בו זכתה אלקטרה השקעות, המאפשר גם הוא בניית 43 יחידות דיור, עמדה הצעתה הזוכה על 35.3 מיליון שקל, הסכום הגבוה מבין תשע מציעים שונים. שווי קרקע ליחידת דיור כולל פיתוח במגרש זה עומד על כ-841 אלף שקל. נציין כי בשני המגרשים הללו, כוללות זכויות הבנייה גם שטחי מסחר בחזית המבנה.

פרץ בונה הנגב זכו במגרש עליו ניתן לבנות 60 יחידות דיור. הצעתה הזוכה של החברה גברה על שמונה הצעות אחרות ועמדה על כ-47.12 מיליון שקל. סכום הזכייה משקף שווי קרקע ליחידת דיור כולל פיתוח של 804 אלף שקל.

במגרש הרביעי שיצא למכרז זכתה חברת ארזים, שהצעתה הזוכה לבניית 42 יחידות דיור עמדה על כ-34.6 מיליון שקל. למגרש זה הוגשו 12 הצעות. שווי קרקע ליחידת דיור כולל פיתוח שנגזר מזכייתה של ארזים עומד על כ-843.6 אלף שקל.

"היה ביקוש גדול למכרז הזה, והוא ממוקם לא רחוק מהשכונה החדשה נווה זמר שנבנית היום", מספר איציק ברוך, מנכ"ל ובעלי חברת יובלים הבונה היום בשכונת נווה זמר פרויקט של 137 יחידות דיור, "התוצאות של המכרז מפתיעות מכיוון שניתוח המכרז לפני ההגשות העלה הערכות ששווי קרקע ליחידת דיור במקום יעמוד על כ-650 אלף שקל. הסיבה לכך היא כמה התניות בתב"ע של השכונה שעתידים לייקר את הבנייה ויאלצו את הזוכים לבנות בין היתר גם דירות גדולות מאוד".

ההתניות עליהם מדבר ברוך מופיעות בתב"ע של השכונה החדשה וכוללת למשל דרישה לבניית שתי חניות תת קרקעיות לדירות, עובדה שתייקר ללא ספק את עלות הבנייה. בנוסף, קובעת התב"ע גם חלוקה ברורה המתייחסת לשטח ממוצע של הדירות שניתן לבנות. כך, בעוד כמו בכל תב"ע חדשה מחייבת המדינה את היזמים לבנות 20% יחידות קטנות (עד 75 מ"ר), במקרה של התב"ע האמורה, 46% הדירות הנוספות ייבנו בשטח שבין 76 מ"ר ל-88 מ"ר, ו-34% הנותרות אמורות להיות בשטח ממוצע של 140 מ"ר.

מכיוון ששנים ארוכות לא פרסמה המדינה מכרזים לבנייה רוויה ברעננה, קשה להשוות את המחיר במכרז זה למכרזים אחרים. נקודת ההשוואה הקרובה ביותר היא שכונת נווה זמר הסמוכה בה מדובר בקרקעות פרטיות ובעסקאות קומבינציה שנסגרו סביב עלות שווי לקרקע ליחידת דיור של סביב 950 אלף שקל. גורמים בענף מסבירים שהפער נובע הן ממטלות התב"ע והן מהעובדה שמיקום השכונה החדשה על ציר וויצמן וקרוב יותר לאזור התעשייה.