מיני מבחן דרכים: ניסן קאשקאי 2015 - כשיפן פוגשת את אירופה

המחיר נע בין כ-157 אלף שקל לדגם בנזין אוטומטי בסיסי ועד 195 אלף לדיזל מפואר - תמחור תחרותי שלא יבריח את חוג הלקוחות הנאמן של הקאשקאי בישראל, אך ספק אם יהיה בו כדי לערער את ההגמוניה של מובילות השוק

רוב הדגמים של מותגי הרכב היפניים, שנמכרים כיום בישראל, הם כבר מזמן לא תוצרת יפן. המותג ניסאן הוא דוגמה טובה. מתוך שמונה סדרות הדגמים העיקריות של ניסאן, שנמכרות בישראל, שלוש מגיעות אלינו מבריטניה, שתיים מארה"ב, אחת ממקסיקו ואחת מהודו.

לאוריינטציה האירופאית יש יתרונות כמו חיסכון במכס לצד מועדי אספקה גמישים יותר ולעתים גם שערי מטבע. מנגד, יש לכך גם חסרונות. הלקוחות האירופאים התרבותיים מגלים עניין בנושאים כמו זיהום אוויר וחיסכון בדלק, הם לא אוהבים במיוחד תיבות אוטומטיות ומעדיפים בעיקר מנועי דיזל על בנזין, במיוחד במכוניות גדולות. בקיצור, כמעט תמונת ראי של הלקוחות בישראל.

כתוצאה, היבואנים בארץ לא תמיד מקבלים דגמים במפרט אידיאלי לשוק המקומי וניסאן קאשקאי החדש הוא דוגמה טובה: כ-75% ממכירות הקאשקאי הקודם באירופה היו עם מנועי דיזל ואחוז קטן מאד מהן נמכרו עם תיבות אוטומטיות. לפיכך, הדור החדש מוצע עם תיבה אוטומטית רק בשני דגמים: מנוע טורבו-דיזל בריא בנפח 1.6 ליטר ומנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטר עם הספק צנוע של 115 כ"ס, שמיועד באירופה בעיקר ללקוחות ציים שוחרי חיסכון בדלק. מכיוון שדגם זה זול מהדיזל היקר, הוא הפך לדגם העיקרי שמוצע בארץ.

לזכותם של מהנדסי ניסאן יאמר, שהם עמלו לא מעט כדי להפחית את משקלו של הכלי. למרות הממדים הנכבדים, הדור החדש שוקל רק 1,285 קילו לפני נוסעים ומטען, שזה לא הרבה יותר ממשפחתיות גדולות. בזכות המשקל הנמוך גם המנוע הקטן, שהטורבו משדרג את המומנט שלו בסל"ד נמוך, מעניק לרכב תחושה דינמית סבירה בתנאי נהיגה ישראליים טיפוסיים, שכוללים התנהלות עירונית, שיוט לטווח ארוך על הכביש המהיר וכו'.

הבעיה מתחילה בעליות ארוכות עם נוסעים, שבהן המנוע מתחיל להפגין קוצר נשימה ודורש שימוש תכוף בהורדת הילוכים בתיבה הרציפה. דגם הטורבו דיזל מציע תוספת של 15 כוחות סוס ובעיקר מומנט כמעט כפול, הוא בחירה טובה יותר.

פרט למנוע הבנזין, הקשקאי מצטיין. יש לו עיצוב מודרני ואתלטי, שבשילוב עם רוחב וגובה נכבדים משדרג את הסטטוס הציבורי. תא הנוסעים מרווח ומציע סף כניסה ויציאה בגובה אידיאלי לבני כל הגילים. איכות הייצור והחומרים מצויינת, בידוד הרעשים משובח והנדסת האנוש טובה.

רמת האבזור נדיבה ואפילו דגם הביניים שבו נסענו מצויד בחישוקים גדולים, גג שמש פנורמי, מערכת מולטימדיה עם מסך גדול, וגודש מרשים של גאדג'טים בטיחותיים כמו מצלמות היקפיות, מערכת שיוט אקטיבית ומה לא. המתלים עושים עבודה טובה בכל הנוגע לנטרול הבורות והתנהגות הכביש אירופאית. ההיגוי אולי לא הכי חד אבל בהחלט נעים לנהוג בו. יכולת השטח מוגבלת והנעה כפולה היא אפילו לא אופציה.

המחיר נע בין כ-157 אלף שקל לדגם בנזין אוטומטי בסיסי ועד 195 אלף לדיזל מפואר - תמחור תחרותי שלא יבריח את חוג הלקוחות הנאמן של הקאשקאי בישראל, אך ספק אם יהיה בו כדי לערער את ההגמוניה של מובילות השוק.