משה כחלון: "מס רכישה גבוה יכול לעזור לשוק הרוכשים"

ביום חמישי פורסם ב"גלובס" כי האוצר ממליץ לכחלון להקפיץ מס הרכישה על דירות להשקעה ל-20% ■ כעת שר האוצר המיועד מתייחס להעלאת המס, מציין כי 20% הוא שיעור חד מדי, ואומר: "לא מתכוונים לפגוע בקונים או בשוכרים"

משה כחלון / צילום: תמר מצפי
משה כחלון / צילום: תמר מצפי

על רקע הפרסום ב"גלובס" אודות הכוונה להעלות את מס הרכישה על דירות להשקעה לשיעור של 20%, מתחייב שר האוצר המיועד ח"כ משה כחלון "לא לפגוע בקונים או בשוכרים". בריאיון ראשון ל"פגוש את העיתונות" מאז ההסכם הקואליציוני שחתם עם נתניהו, הוא אומר: "הגענו לממשלה כדי לפתור את בעיית הדיור בבנייה, לא במיסוי".

"אני אומר לציבור - המתינו בסבלנות עם קניית הדירה", הוא הדגיש. לדבריו, מס רכישה גבוה יכול לעזור לשוק הרוכשים "כי הוא ירחיק משקיעים. כמעט 25% מהרוכשים של דירות שניות הם משקיעים. צריך לפנות אותם מהשוק. המתינו בסבלנות. נשב עם אנשי המקצוע ונקבל החלטה. זה לא יהיה 20%, 20% זה גבוה מדי". הוא הדגיש כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא "בעל ברית בלתי רגיל בנושא הדיור".

ביום חמישי האחרון פורסם ב"גלובס" כי מס הרכישה על דירות להשקעה צפוי לעלות בשיעור של 20% לפחות - כך על פי המלצה של משרד האוצר לשר המיועד משה כחלון, שהצהיר כי בכוונתו להעלות את המס המדובר. בהסכם בין מפלגת "כולנו" לליכוד סוכם כי המס המוטל על רוכשי דירות שאינן דירות מגורים אלא להשקעה בלבד, אכן יעלה בשיעור דרמטי, אולם לא נקבע שיעור ההעלאה.

בדיקות פנימיות שנערכו באגף תקציבים הראו כי גובה מס של 20% יהיה האופטימלי מבחינת הכנסות המדינה ממסים - וכי כל העלאה מעבר לשיעור מס של 20% תביא להפחתת ההכנסות מהמס בגלל הירידה החדה במספר העסקאות.

במגעים עם האוצר, אנשיו של כחלון אף דיברו על העלאה גבוהה יותר של מס הרכישה, לרמה של 25%. כך או כך - מדובר בהעלאה דרמטית של המיסוי על רכישת דירה להשקעה, בהיקף של מאות אלפי שקלים לדירה ממוצעת.

מס הרכישה המוטל כיום על רוכשי דירה נוספת שאיננה דירת מגורים מדורג באופן הבא: החל ב-5% במדרגה הראשונה ועד 10% במדרגה החמישית, ממחיר של 15 מיליון שקלים ויותר.

המלצת האוצר צפויה להגדיל את מס הרכישה המוטל על משקיע פי ארבעה לעומת המס הנוכחי: משקיע ישלם 400 אלף שקלים על דירה שרכש לעומת כ-108 אלף שקלים כיום - זאת בזמן שרוכש דירת מגורים יחידה ישלם מס רכישה של כ-20 אלף שקלים בלבד.

העלאת מס הרכישה תוביל לאי ודאות בשוק הדיור?

הכוונה להעלות את מס הרכישה צפויה לפיכך לחולל רעידת אדמה בשוק רכישת הדירות, שהמשקיעים מהווים 25% ממנו. בשוק הנדל"ן מצפים למבול עסקאות עד לכניסת ההוראות החדשות לתוקף - ולירידה חדה בעסקאות מאותו מועד ואילך. מנגד, רוכשי דירות מגורים רבים עשויים להחליט להמתין עם רכישת הדירה שלהם, בציפייה לירידת מחירי הדירות לאחר כניסת העלאת המס לתוקף.

בתוך כך, נערכים באוצר לביצוע מהלך העלאת מס הרכישה במהירות המרבית האפשרית - ומדובר בהליך שאינו פשוט כלל, כיוון שהוא מצריך הליך חקיקה מלא ואת אישורה של הכנסת בשלוש קריאות - מה שעשוי לגרום שוב למצב של חוסר וודאות ממושך בשוק הדיור.

העלאת מס הרכישה צפויה להיות הצעד הראשון בשורת צעדים שמתוכננים בתקופה הקרובה כדי לרסן את השתוללות המחירים בנדל"ן. צעד נוסף שנבחן בימים אלה באוצר הוא הורדה משמעותית במחירי הקרקעות שמשווקת רשות מקרקעי ישראל.