רוצים פרטיות?

מהם אפיקי החיסכון הפרטיים שעומדים לרשות החוסך בישראל, ואיך תתאימו לעצמכם את רמות הסיכון והמורכבות של האפיק ■ מדריכים בתחום

לפני כחודש הופיע בעמודים אלו מאמר שעסק בפוליסות ההשקעה, אשר היקף נכסיהן הולך וגדל, ובלגיטימיות שלהן - אשר עליה מתנהל מאבק רגולטורי בין רשות ניירות ערך, המבקשת לשלול אותן, למפקחת על הביטוח במשרד האוצר המצדיקה את קיומן ("פוליסות נאמנות", נכתב על ידי עמי רוזנברג).

בטור היום נפרוס בצורה רחבה את האפשרויות, שעומדות לרשות החוסכים הפרטיים. בסקר הוצאות הלמ"ס בגין שנת 2013, שהתפרסם באוקטובר אשתקד, עלה שאזרחי ישראל מהעשירון הרביעי ומעלה יכולים להפריש מדי חודש לחיסכון חודשי.

ראשית, קצת היסטוריה. בשנות ה-90 וגם בתחילת שנות ה-2000 נהגו אזרחים רבים לחסוך באופן עצמאי בקופות גמל, אשר נהנו מנזילות מלאה כ-15 שנה לאחר מועד פתיחתן.

חוסכים רבים מזהים חפיפה בין החיסכון הפרטי לבין חשבון הבנק שלהם, מה שהקל על הפצתן של קופות גמל בשנים האמורות באמצעות המערכת הבנקאית. שינוי חקיקה, שנכנס לתוקף בינואר 2006, הרחיק את הנזילות של קופות אלו לגיל 60, במקביל למכירת קופות הגמל מידי הבנקים לבתי השקעות וחברות ביטוח (במסגרת חקיקת בכר ב-2005). כך, גם החוסך הממוצע הורחק מאפיק זה.

החוסך הפרטי מחפש אפיק אלטרנטיבי

החוסך הפרטי מחפש אפיקי חיסכון אלטרנטיביים, אשר יאפשרו לו חיסכון נושא תשואה ואשר יגדילו את ערך הכסף לאורך תקופת החיסכון. זהו אתגר הדורש תשומת לב בעידן של סביבת ריבית אפס.

בכל אפיקי ההשקעה החוסך בוחר ומתאים את רמת הסיכון באפיק הנבחר ולשנותו לאורך תקופת החיסכון (ראו טבלה עם האפיקים המרכזיים ועיקרי ההבדלים ביניהם).

נציין גם את אפיק הפיקדונות הבנקאיים. לא הזכרנו אותו בטבלה, היות שאין מדובר בהשקעה נושאת תשואה בהתאם לרמת סיכון כלשהי, אלא בחיסכון חסר סיכון המנוהל בריבית כמעט אפסית. חוסכים ותיקים זוכרים את סביבת הריבית הגבוהה, שהייתה נהוגה בפיקדונות הבנקאיים לפני 20-25 שנים, אשר הגיעה לעתים לריבית שנתית דו-ספרתית; ממרחק השנים זה נראה כחלום.

החיסכון הבנקאי משווק על ידי יועצי השקעות בבנקים, תיקים מנוהלים משווקים על ידי יועצי השקעות בבנקים או בבתי השקעות, ואילו פוליסות חיסכון משווקות על ידי סוכני ביטוח או משווקים פנסיוניים. ההכשרה המקצועית של כל המשווקים לצורך קבלת רישיון היא זהה (סוכני ביטוח ומשווקים פנסיוניים נבחנים בבחינות נוספות בנושאי החיסכון הפנסיוני), והתגמול שלהם משולם מתוך דמי הניהול הנגבים מהחיסכון.

בסופו של דבר, יש משמעות למורכבות או לפשטות של בחירת אפיק החיסכון.

המורכבות היא בראש ובראשונה עניין של אופי וטעם אישי, אך לא פעם היא גם תלויית היקף ההשקעה. השקעה גדולה יותר דורשת תשומת לב גבוהה יותר, ניהול מוקפד ופיזור נכון. והעיקר? העיקר לחסוך.

globes@mvs.co.il

הכותב הוא מנהל המטה המקצועי במבטח סימון מקבוצת הביטוח מגדל. אין לראות בסקירה זו ובאמור בה ייעוץ פיננסי ו/או פנסיוני כהגדרתם בחוק. בכל מקרה, בטרם קבלת החלטה יש להיוועץ בבעל הרישיון המתאים